Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tramp a rybář, ‘čistokrevný‘ Moravák a tak trochu kacíř… Poznejte muže, který se snaží porazit největšího zabijáka lidstva

24.05.2020
Tramp a rybář, ‘čistokrevný‘ Moravák a tak trochu kacíř… Poznejte muže, který se snaží porazit největšího zabijáka lidstva

Autor: Vyšehrad

Popisek: Senátor Jan Žaloudík, expert na boj s rakovinou

Lékař a politik, profesor Jan Žaloudík, je renesanční osobností, jakých se nám v naší středoevropské kotlině trochu nedostává. Nenechte si ujít mimořádně zajímavý rozhovor se špičkovým onkologem, který zasvětil život léčbě rakoviny. Knihu, nazvanou Protože bloudíme, je o čem mluvit, vydalo nakladatelství Vyšehrad.

Český lékař, politik a emeritní ředitel Masarykova onkologického ústavu Jan Žaloudík je expertem na boj s rakovinou. Celý život zasvětil hledání vhodného druhu léčby pro konkrétní pacienty a možností, jak lépe zajistit onkologickou péči a prevenci pro všechny. Rozhovor, který s ním vedla Jaroslava Sladká, se nevěnuje jen medicíně, ale představuje i občana Jana Žaloudík. Děkana, senátora, rybáře a moravského patriota s trochu kacířskými názory na svět.

Socha naděje, kterou přivezl z Vietnamu, ztělesňuje jeho přání i naději, že se nám podaří rakovinu přemoci. Souzní přitom s poselstvím Marie Sklodowské-Curie: „Problém rakoviny se nevyřeší ozařováním ani chirurgickými zákroky – vyřeší se na laboratorních stolech.“ Zásadní je rozpoznat, na jaký typ léčby je nádor u konkrétního člověka nejcitlivější.

 

Protože bloudíme, je o čem mluvit

MUDr. Jan Žaloudík, CSc., vystudoval Lékařskou fakultu UJEP v Brně, od roku 1998 je docentem v oboru chirurgie na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity, o pět let později se stal profesorem. Je emeritním ředitelem Masarykova onkologického ústavu v Brně a senátorem Parlamentu České republiky, kde působí jako místopředseda Výboru pro zdravotnictví a sociální politiku. Publikuje a přednáší o onkochirurgii, preventivní onkologii a organizaci zdravotnictví a věnuje se popularizaci poznatků o zhoubných nádorových onemocněních.

Autor: Jaroslava Sladká, Jan Žaloudík
Žánr:
rozhovor, lékařství
Nakladatelství:
Vyšehrad

Ukázka z knihy:

Životní styl jakožto prevence civilizačních onemocnění, to je dnes velké téma. Od mnoha lékařů mám informace o pacientech, zpravidla vystresovaných podnikatelích, kterým nechybí inteligence, ale čas na plnění požadavků zdravého životního stylu. Je to určitá schizofrenie mezi dobrou vůlí a reálnými možnostmi. Co si o tom myslíte? A jak jste na tom vy?

Vím, co máte na mysli. A můžu začít zametáním před svým prahem. Spěte dlouho a vydatně, když máte vstávat po páté a být v půl sedmé v práci. Dejte si dobrý základ ve zdravé snídani, ale po páté ráno na to nemáte chuť ani čas. Pravda, kdyby se člověk vrátil z práce ve čtyři odpoledne a šel spát před desátou… Ale vrátíte se z práce se setměním, zmlácený, když ještě pak stojíte někde hodinu na dálnici a přijedete v osm, hladový, jistě nemáte chuť jít běhat na nějaký pás ve fitness centru. Nejspíše vyrazíte na vizitu do ledničky. Rozpor mezi realitou života lékaře a proklamacemi, jak zdravě žít, je zřejmý.
Nicméně myslím, že každý si svou cestičku musí najít sám. Třeba se už od počátku kariéry tolik neexponuje nebo změní chování po prvním infarktu, dopadne-li šťastně. Nepřeceňoval bych taková ta obecná doporučení jak se udržet fit, šťasten a silen. Většinou to chytá čtyřicátníky, když začnou tloustnout. Napadne je třeba, že budou hrát každé odpoledne volejbal. Vyskočí, a utrhnou si achilovku. Vyrazí na kolo, ženou se z kopce, padnou přes rameno, které si rozdrtí, a cesta za zdravím skončí špatně. Takových případů je hodně. Masové sporty letní i zimní nesou masové úrazy v létě i v zimě. Mnoho úrazů je ze sportu, který se koná nárazově. Je-li běžnou součástí života a rozumně inkorporován, spíše jako pravidelnost úměrná konstituci než výkonové šílenství, pak zajisté k trvalé kondici přispěje a přináší pozitivní výsledky.

Myslím, že je také třeba si najít obranu proti workoholismu…

Ano, a snažit se střídat prostředí. Po mnoha letech budovatelského bláznění jsem si konečně řekl, že večer už nebudu dodělávat žádné věci na počítači. Dříve jsem přišel, pojedl, a do půlnoci něco dokončoval nebo i začínal. Není nic horšího než s hlavou a očima takto zanesenýma jít spát, protože spánek pak nestojí za nic. Už pár let to dodržuji a celkem se mi to daří. Někteří mi zazlívají, že jsem hned neodpověděl na odpolední mail, ale řeknu si, tak co, udělám to ráno. Protože dříve byla nastavena frekvence tak, že se na dopis odpovídalo do týdne nebo čtrnácti dnů.
A víkendy, pokud to jde, je bezvadné trávit na zahradě – prořezat stromy, spravit kus plotu, zápasit s plevelem a kopřivami, zkrátka kultivovat. Vždy se něco namane, protože příroda je stále v pohybu a její množení je všudypřítomné. Můj otec tuto činnost zpravidla ironicky komentovával citací z poezie kteréhosi básníka: „Den ze dne musíš domovinu mozolnou rukou obrábět a ničit plevel, hmyz a špínu než vzejde urozený květ.“ Zuříval jsem tehdy, neboť moje mladistvé představy o pohybu ve volném čase byly jiné než zemědělné. Teď však už vím, že člověk se i tak hezky vyčerpá, naplní účel a chytí ho to. Nemá k tomu být ovšem nucen… Nedovedu si představit v pětašedesáti letech a při slábnoucích svalech, že bych se se svojí mocnou tělesnou konstitucí stavěl s radostí do chumlu sjezdařů někam na černou sjezdovku. Minimálně si tak člověk utrhne ostudu, nezřídka i kolenní vazy. Jde o to se udržovat v kondici hlavně pobytem a přiměřeným pohybem v neorganizované přírodě. A při každém počasí, protože každé počasí je krásné, jak učil již svatý František z Assisi. Já moc nevěřím na jinou než podnikatelskou prospěšnost fitcenter. V centrech metropolí je to možná lepší než nic, ale takové proběhnutí v brněnských Lužánkách, pražské Stromovce, v Central Parku v Novém Yorku je určitě lepší. U nás na venkově to tolik řešit nemusíme, místo fitcentra máme dost fitprostoru všude kolem. A ještě se přitom něco prospěšného obejde, udělá, vybuduje nebo odstraní.

Myslíte si, že vrcholoví sportovci patří k nejzdravější populaci?

To ani omylem, protože jednostranný sport a maximální úsilí o nějaký typ výkonu umí i ničit. Radívám medikům, aby pozorně sledovali sportovní zprávy, protože je tam dobrý přehled nejčastějších úrazů a traumatologie vůbec, tedy otázek, které mohou přijít na přetřes při zkouškách – poranění kloubů, kostí i svalů, ruptury postranních či zkřížených vazů kolene, poranění kotníků, zlámaná žebra a mnohé další, a sportovní zpravodajové obvykle i sdělí, jak dlouho se to bude hojit a kdy bude raněný závodník zase závodit. Doby hojení úrazů medici při zkouškách zpravidla neznají nebo jen odhadují, i když sportovní redaktoři asi také.

A co neustále se měnící výživová doporučení?

Pokud jde o zdravou výživu, jsou doporučení lékařů jedna věc, a to, co lékaři sami dělají, je věc druhá. Žertem říkám, že jsem byl mnoho let zařazen v kontrolní skupině protikladné vůči zdravému stravování. Ráno snídaně letmo nebo vůbec, přes den jsem pil kafe, v poledne, když byl trochu čas, sestřičky přinesly deset deka vlašáku a dva rohlíky. Odpoledne z hladu nějaké bonbóny z bonboniér, které přinesli sestřičkám na oddělení pacienti… Až večer jsem pak provedl důkladnou vizitu v ledničce a zkonzumoval, co se namanulo. Když byly dcerky malé, nejvíce jsem prospíval z dojídání toho, co nechaly, ponejvíce však z kaše Sunarky. Děti prý po ní prospívají v dekagramových přírůstcích, pokud ji dojídá otec, pak má Sunarka neuvěřitelný efekt až v kilogramech. Děti rostou spíše do délky, otcové už spíše do stran. Slyšel jsem i rozvahu o tom, že přece zvířátka dobře vědí, co dělají – nacpou se a jdou spát.
Teď však máme doktrínu hlavně nejíst před spaním. Ale jiní zase říkají, že kdybychom chtěli v klidu trávit a dát organismu prostor k řádné distribuci živin, pak jedině ve spánku. Tudíž dodnes nemám tak úplně jasno. Jednu dobu byla vajíčka označována za potravinu skoro toxickou, máslo bylo toxické, to se všechno jíst moc nemělo, že cholesterol je jed. Teď zase víme, že cholesterol si z valné většiny stejně vyrobíme sami, a když ho nemáme, je to také špatně. Zabíjely tuky, přednost se dávala sacharidům. Teď prý zabíjejí spíše sacharidy, a s mnohými typy tuků prý to není tak zlé, mnohé mají dokonce pozitivní účinky. Třeba olivový olej nebo tuky rybí. Asi tedy třeba jíst pestře a v dávkách přiměřených výkonu.
Už dávno nehledám v chování maxima, ale optima. Jinak to budou mít těžce pracující, jinak ti, kteří je organizují, jinak usedlí manažerští strejdové, jinak horníci v dolech nebo vrcholoví sportovci. Co však nespálíš a nevyloučíš, zůstane nespáleno a uloží se. Tak se v přírodě chová hmota i energie…

Vložil: Adina Janovská

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace