RECENZE Román Krátký proces od Richarda Skláře báječně překvapil

19.05.2020

Popisek: Richard Sklář

Snad nikdy jsme o tomto ostravském spisovateli, publicistovi, fotografovi, marketingovém a reklamním pracovníkovi neslyšeli. Dokonce jsme ani neočekávali zásadní, nebo snad převratný titul. Byli jsme takříkajíc havlovsky zdrženliví. A dostavil se opak. Barvitý, do detailu vypulírovaný text o více než čtyřech stovkách stran nás uchvátil od první do poslední stránky. Spolu s dějem taky naprosto atypická hlavní postava.

Když vylézají kostlivci ze skříní, většinou se vyvrbí i další události, které čekaly jen na to, až začnou chrastit kosti. Pak nadejde ten správný okamžik, který vaše charaktery buď rozdrtí, nebo je odhalí. Bo je úspěšnou realitní makléřkou, ovšem dříve byla jako jediná žena v tajné skupině ministerstva vnitra, určené pro zvláštní operace. Do této speciální jednotky byly záměrně vybrány děti z dětských domovů. Bo díky své zrakové anomálii vidí za šera podobně jako kočky, což ji předurčilo k dráze jedinečné odstřelovačky. Svérázná a sympatická Bo se právě vrací ze své poslední tajné mise. Těší se na rodinu a novou lásku, kterou konečně nedávno nalezla. Návrat domů je ale méně šťastný, než čekala.

Tak zní jen část anotace Sklářovy novinky. Pokud vám například zmíněná tajná skupina Ministerstva vnitra připadá trochu přitažená za vlasy, nebojte se. Autor románu si dal záležet na tom, aby čtenářům představil nejen okolnosti a historický vývoj postav, ale také krásně stimulovaný děj. Jakákoli vytržená pasáž z odcitované anotace je proto hodně vzdálena tomu, co dostanete. Rozsahem je Krátký proces nečekaný. Podobné tituly, přičemž hovoříme o detektivkách, se obvykle schoulí na maximálně tři stovky stran a výrazně kratším řezu papíru. Výjimku představují jen zavedení bardi žánru, u kterých se pozastavovat nemusíme. O to více nám však záleží na správném přístupu k autorovi.

Ten totiž v minulosti vydal už tři podobně rozsáhlé knihy.

Morgenland – Za největším tajemstvím třetí říše (2018) vypráví o nevinně vypadajícím telegramu, jenž oživí vzpomínky na jednu letní studentskou brigádu před téměř třiceti lety. Rudolf Honig, veterán z první světové války, je prostý vesnický kovář ve vesnici Malá Morávka v Jeseníkách. Koncem druhé světové války i u něj doma dojde ke krveprolití, které zásadním způsobem zasáhne do zbytku jeho života. Druhý román vydaný u nakladatelství Cosmopolis již odkrývá pozoruhodnou identitu Bo, velmi specificky pojatou postavu; žena, navíc s problémy, brouky v hlavě, a ještě ve věku, který drtivá většina spisovatelů přehlíží. Jde o Anděla smrti (2015). Toto příznačné označení také není třeba rozebírat. Doplňme, že Sklář vydal ještě Vilu na Sadové (Fragment, 2015); historický román, který přináší dva nezávislé, ale prolínající se příběhy, odehrávající se ve vile na Sadové ulici v Ostravě v minulosti a přítomnosti. Zčásti román fiktivní, zčásti skutečný. I zde nacházíme Bo.

Jak jsme už řekli, je to životem ostřílená ženská se vším, co k tomu patří. Velmi trpká minulost, velmi ohavné zkušenosti, které, jak vidno, nesmažete do konce života (děcák). Ostatně bychom v té souvislosti mohli dodat paralelu s těmi, co přežili koncentrační tábory, dodnes žijí, a které dodnes budí například nesnesitelný pláč dětí, vyvržených z laboratoře Mengeleho… To jsme se ovšem dostali jinam.

Krátký proces líčí tři zdánlivě nesourodé příběhy. Odehrává se (a budeme velmi povrchní) u zmíněné Bo a jejího okolí, následuje domov důchodců. Třetím příběhem je dějová linka, kterou uvede scéna s Gustavem. Šelmou. Zde šel autor do naprostého extrému. Celá příslušná kapitola nám dala zabrat nejen psychicky, ale rovněž časově. Četli jsme ji několikrát, než nám došlo, co se skutečně děje. Mozek prostě odmítal přijmout popisovanou realitu. A právě v té se Sklář vyřádil.

On si dal natolik záležet na detailech domova důchodců (od břitvy a potu tváře až po čaj na stole), že jak jsme se obávali toho množství stran, nakonec se právě v nich ukázala autorova největší síla. Nemáme ani tušení, jak dlouho román psal, každopádně jsme během čtyř dnů čtení nenašli hluché místo. Sklář se brodil jak důležitými postavami, přičemž nevynechal typickou ostravskou mluvu, které tady v Praze moc nerozumíme (pokus o vtip), ale on dokonce neodbyl ani postavy vedlejší a svým způsobem nedůležité pro dramatickou skladbu. Stejně tak by nás zajímalo, jak dlouho nad příběhem přemýšlel, neboť ten rozsah je vážně monstrózní.

Celkově jsme nadšení. Objevili jsme pocitového a pokorného autora, chlapa, který dal do popředí obyčejný život (ten Eliadeho návrat ke kořenům), neobyčejnou a jinde odepsanou postavu, do níž se zamilujete. Nechceme tu rozepisovat laciná klišé a zkratky, kterých je plný Reflex, Tvar a jim podobné plátky. Chceme jen napsat bez nutnosti užití odborných a nesrozumitelných termínů, že jde o báječnou a stovkami hodin odpracovanou prózu.

Věříme, že se nám podaří zrecenzovat také něco z minulých titulů, jelikož Sklářův rukopisný vývoj nás hodně zajímá... 80 procent.