Vladimír Brabec pracoval za benzín, Jan Hrušínský a Michal David za korunu. Kultovní nezávislý filmík ´Byl jsem mladistvým intelektuálem´ je poprvé oficiálně online
10.05.2020
Foto: Repro z filmu
Popisek: Proslulý major Zeman, herec Vladimír Brabec, přijal roli vypravěče v krátkometrážním snímku Byl jsem mladistvým intelektuálem. Už to samo o sobě bylo dost šokující. To, že filmovým amatérům, tvůrcům filmu (Marku Dobešovi, Štěpánu Kopřivovi a Jiřímu Pavlovskému) hrál za symbolický honorář, je nejen šokující, ale slouží mu na věky ke cti… Proč vůbec vypravěč? Film by se dal též pochopit jako krátký indoktrinační varovný dokument toho typu, který byl zvláště oblíbený v padesátých letech v USA, ale i ve východním bloku, jak poznamenal kdysi věstník filmového klubu na Katedře Filmových Studií UK
FOTO, VIDEO Miluje gumové medvídky, je to frajer, kouká se svou superkočkou jen na akční filmy a McDonald‘s je pro něj chrámem. Co se stane, když se takový mladík nakazí kafkovským intelektualismem a začne místo vlastní zábavy a metabolismu řešit jsoucno a bytí? O tom je filmeček Byl jsem mladistvým intelektuálem, který měl premiéru před dvaceti lety. Dnes si svou oficiální premiéru užívá přes on-line svět. Nakazit se intelektem tak můžeme všichni. Čočkin ze seriálu Mostu! ve své první zásadní filmové roli je tu součástí balení.
Za tvorbou filmu stojí Marek Dobeš a Štěpán Kopřiva. Společně s Jiřím Pavlovským si sedli a sepsali celý scénář. Následovala honička o rozpočet. 200 000,- dali dohromady sami tvůrci, dalších 200 000,- jim na výrobu dala Česká televize. Do České televize a jejího výrobního plánu Tvůrčí producentské skupiny Čestmíra Kopeckého scénář doslova propašoval Tomáš Baldýnský (Comeback, Kosmo...). A začalo se natáčet. Ovšem bez umělecké solidarity mnohých tvůrců, kteří šli do projektu za symbolickou cenu, by se celý film nepodařil natočit na takové úrovni a nevstoupil by do kuloárů jako legenda.

V hlavní roli se objevil tehdy zcela neznámý Vladimír Škultéty, který od té doby přišel o vlasy (pod mohutnou parukou měl tehdy andělsky blonďaté kadeře), zato se etabloval jako seriálový herec (Ulice) a hlavně jako Čočkin v dalším kultovním díle, seriálu Most!
Za benzín
Vladimír Brabec, proslulý rolí prorežimního majora Zemana z doby socialismu, si nechal za svou účast proplatit jen projetý benzín. Vidět ho v takovém filmu, to mnohým vyrazilo dech. Stejně tak musela vyrazit dech i účast zpěváka Michala Davida, který ve filmu vlastně parodoval sám sebe a dělal si ze své tvorby až krutou legraci. A to za symbolickou jednu korunu. Za korunu si ve filmu zahrál i Jan Hrušínský postavu číšníka. Nutno dodat, že perfektně. Za korunu si zahrál titulní roli i Vladimír Škultéty, který se, o mnoho let později a s daleko řidší kšticí, zapsal do povědomí lidí svou rolí Čočkina v seriálu Most!

Na snímku z let dávných, devadesátých Marek Dobeš s výtvarníkem filmu Janem Augustou, který se zásadním způsobem zasloužil o vizuální stránku filmu
O čem to celé je?
Program Letní filmové školy praví, že jde o „Věčný konflikt zastánců komerční produkce s příznivci vysokého umění dostal podobu krvelačného hororu. Michal David v něm vítězí nad sektářským filozofováním, sémě intelektualismu je však zaseto. Parodie béčkových filmů je zároveň jejich oslavou i parodií sebe sama.“

Hlavní ženskou roli hrála Soňa Tomečková, jejíž to byla jediná filmová role. Absolventka konzervatoře Jaroslava Ježka v oboru zpěv se na Novém Zélandu seznámila a začala spolupracovat s kytaristou Joostem Leeuwenburgem, po návratu pak postavila skupinu Soňa Tomečková Band, která vystupuje dosud
Co o díle soudí její tvůrce po dvaceti letech?
„Film jsme točili v době, kdy se česká společnost začínala dělit na normální lidi a na ty, kteří mají pocit, že kdo nečte Sartra, měl by z ní být vyškrtnut." Nyní Marek Dobeš říká: „Za dobu více než dvaceti let od vzniku filmu jsme se evidentně dostali ještě dále. Kdo čte MF Dnes nebo zvolil Miloše Zemana prezidentem, měl by být podle některých vyškrtnut z lidského společenství obecně. Mesianističtí intelektuálové jsou dnes ještě hlasitější a radikálnější, než byli před oněmi dvaceti lety a jejich nesnášenlivý přístup rozbíjí demokracii na atomy. Ale to už je jiná kapitola. Třeba ji někdo napíše sequelem Byl jsem mladistvým držitelem pravdy. V době koronavirové epidemie, která nás donutila pohlédnout na život doslova z hlediska přežití, se zdá, že rozevřené nůžky byly na čas odloženy a nebo použity ke společnému šití roušek. Uvidíme, jak se budeme chovat, až ohrožení přejde. Nyní se společnost opět semkla a společně čelí pandemii. Moc bych si přál, aby těch sedmnáct minut sledování ‘Intelektuála‘ usnadnilo domácí karanténu všem bez rozdílu.“

Trojice autorů filmu, spolu se ´štábem´ při natáčení na pražské Parukářce. Marek Dobeš a Štěpán Kopřiva sedí a sledují monitor, nad nimi stojí Jiří Pavlovský, dnes známý knihkupec a nakladatel (všichni milovníci komiksů znají jistě Crew). Kopřiva, dnes autor drsných detektivek (Rychlopalba…) a Dobeš jsou stále kamarádi, chodí spolu mimo jiné takřka denně běhat - na tu Parukářku…
Krátký film, který se postupně stal kultem, byl oceněn na několika festivalech: Golden Award na festivalu Worldfest (Houston v USA), hlavní cena na festivalu Ebensee (Rakousko), bronz na OFF CINEMA v polské Poznani a v Čechách hlavní cena festivalu Brněnská šestnáctka. Česká pobočka Warner Bros. pomohla financovat přepis na 35mm formát, načež ho uvedla jako kino předfilm před několika svými celovečerními snímky jako byly Celebrity Woodyho Allena. “Intelektuál” je vstřícně přijímán diváky doma i v zahraniční, jak o tom svědčí premiéra na Febiofestu, dvojí promítání v rámci MFF Karlovy Vary či pozitivní hodnocení generacemi recenzentů na ČSFD, kde se tato černá komedie stabilně drží na 78% a projekce po světě včetně francouzského Redonu, slovinského Ljutomeru, rumunské Bukurešti nebo izraelského Ashdodu i osobní pochvalný dopis režiséra Johna Landise (mj. Blues Brothers) adresovaný tvůrcům.
|

Marek Dobeš zůstal u filmu. Napsal scénář ke Kajínkovi, dokonce k očekávanému Jáklovu Janu Žižkovi (ten ale zásadně přepracovali), točí klipy a dělá i spoustu dalších věcí kolem ve své firmičce Alfedus
Jak je na tom český film teď?
Pro United Film se Marek Dobeš rozmluvil o tom, jak to vidí s českým filmem nyní. Je tu místo pro podobné experimenty? „Třeba skandinávské země jsou připraveny investovat do žánrů, které by se u nás označily slovem úpadkový, nedostačivý, umělecky málo ambiciozní. Ve Švédsku dostal film o zombies podporu od státního fondu, což u nás je nepředstavitelné. Tam je jistá konzervativnost vyvážená progresivitou myšlení, což je jeden prvek. Druhý je ten, že u nás je hodně multiplexů a mimo ně se na filmech prostě nedá vydělat. Takže jako nezávislý tvůrce se sice se svým filmem můžete dostat do kin, ale je jich tak málo, že se náklady filmu nevrátí. Dál – český divák je konzervativní a v neposlední řadě je to postavení na trhu, kde máte jako nezávislý filmař velmi malou šanci se prosadit a něco vydělat. U nás tvoří velký podíl diváků ženy, což je další faktor, který určuje, zda je film úspěšný či není, což-neberte to nějak špatně- je také poněkud omezující prvek. Poslední věc je ta, že se u nás točí filmů opravdu hodně a tudíž se nezávislý tvůrce nemá šanci do kin vůbec dostat. Takže, kdo by z těch větších institucí chtěl spolupracovat s takovým tvůrcem, jehož film se do kin nedostane? Je to pořád začarovaný kruh. Většině se v něm zatočí hlava a odpadnou.“
Kdo je... Marek Dobeš
Marek Dobeš vystudoval Univerzitu Karlovu. Ještě před promocí v roce 1999 debutoval coby scenárista a režisér krátkou hororovou komedií I Was a Teenage Intellectual – Byl jsem mladistvým intelektuálem (ČSFD 77%). ´Intelektuál´ byl oceněn na několika festivalech, mimo jiné Golden Award na Worldfestu v Americkém Houstonu.
S Petrem Jáklem napsal scénář jeho filmu Kajínek a podílel se na režii několika převážně akčních scén.
Samostatně režíroval celovečerní komedii Choking Hazard s Jaroslavem Duškem a Janem Dolanským v hlavních rolích. Film mezinárodně bodoval na Tribeca Film Festivalu a následně byl prodán na DVD do USA a Německa.
V současné době připravuje druhý celovečerní film a pracuje jako režisér reklam (Philips, La Casa Argentina, Carcassonne, Synot liga), videoklipů (například ve 3D videoklip pro skupinu Olympic k jejímu padesátému výročí), či dokumentů (pro Mezinárodní šermířskou federaci (FIE) dokument o přípravách stoletého výročí) nebo dokument pro ČT z domova seniorů na Vysočině Cesta na Měsíc.
|
Vložil: Kamil Fára