Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

RECENZE Famózní průvodce Skotskem z pera mladého českého historika, navíc po stopách populárního seriálu Cizinka

21.04.2020

Popisek: Cizinka: Natáčení v malebném Skotsku

Jan Hrdina (*1980) vystudoval historii a klasickou archeologii na Filozofické fakultě MU v Brně a vzdělání si rozšířil studiem historie na University of Groningen v Nizozemí. Specializuje se na starší dějiny Británie, zejména Skotska, antiku a rané dějiny středověku. Je autorem knihy Skotsko – Země dávných tajemství a stejnojmenného seriálu Českého rozhlasu, který vznikl podle prvního vydání knihy. Z angličtiny přeložil knihu MacBeth – velekrál skotský. Jako odborný korektor se podílel na překladech knih z francouzštiny a němčiny. Krajské Listy.cz měly díky nakladatelství Cosmopolis možnost číst jeho novinku Skotskem po stopách seriálu Cizinka.

Lásku ke Skotsku lze spatřovat v mnoha velmi zajímavých oblastech. Vášeň pro ostrovní známky mají bezesporu filatelisté, jelikož se jedná o překrásné emise, navíc často dostupné v mnoha proměnných. Dále je to zednářství, jelikož Skotský ritus starý a přijatý je tím nejrozšířenějším, a konečně máme na mysli obdivovatele historie a krajiny. Sem patří například Outlander, britsko-americké televizní drama založené na knižní sérii Cizinka od spisovatelky Diany Gabaldon.

Kam patří autor, neumíme zcela přesně určit. Domněnky by samozřejmě byly… A je to první zajímavá věc, která nás napadla. Hrdinova kniha je fakticky nepřekonatelná, má obrovský potenciál pro další rozpracování, obsahuje desítky nádherných snímků. Absentuje jediné: jakákoli bližší informace o autorovi. Je skutečně podivuhodné, že se nenašel ani malý odstavec o muži, který má knihu na svědomí. Jsme si ovšem téměř jistí, že jeho upozadění bylo plánované, jelikož v téhle knize jde především o látku: o Skotsko.

Netradiční průvodce po Skotsku (je jednou ze čtyř zemí konstituční monarchie Spojeného království Velké Británie a Severního Irska) je podle nakladatelství určený nejen pro milovníky oblíbené knihy (posléze seriálu) Cizinka. Poznáte dramatické okolnosti jakobitských povstání, jejich příčiny i důsledky, dozvíte se, jak fungoval skotský klanový systém, odhalíte osudy historických osobností, známých také ze seriálové ságy Cizinka, a to včetně skutečného Jamese Frasera. Navštívíte oblíbená seriálová místa a odhalíte kouzlo skotských tradic. Kniha s bohatým obrazovým doprovodem je uceleným průvodcem po Skotsku, jeho dějinách a kultuře.

Ačkoli se v anotaci několikrát objeví odkaz na Cizinku, berte tento známý seriál jako vedlejší dějovou linku. Hrdinova kniha především konturuje souvislosti. Neapeluje, dokonce ani neradí. Ve velkých uvozovkách řečeno: autor se snažil předestřít Albu (gaelština nenazývá Skotsko jako Skotsko) jako vývojový posun od Normanů (vpád do Anglie je připisován roku 1066 a legendární bitvě u Hastingsu) přes Jakobitské povstání, často opomíjené v hodinách dějepisu na českých školách, až po přípravu (na starost ji měl skutečně Walter Scott) návštěvy krále Jiřího IV. ve Skotsku v roce 1822.

Autor svou knihu rozdělil do tří sourodých částí. Navíc logických. První se zabývá historickými mezníky, druhá lidmi a tradicemi (Cameron, klany, Fraser z Lovatu, whiskey, zvěř, tartan, jezero Loch Morar...), třetí pak místopisem. Příslušná pasáž Hrdinova bedekru je okouzlující a nadchne i cestovatele s prstem na mapách.

Skotskem po stopách seriálu Cizinka je koncepčně skvěle zvládnuté dílo, abnormálně bohaté na informace po jazykové i fotografické stránce, jež zaslouží pozornost nejen laiků, ale i učňů, tovaryšů, mistrů...