RECENZE Prvotřídní detektivka do poslední stránky. Jørn Lier Horst, Katharinina šifra

10.03.2020

Popisek: Norský spisovatel Jorn Lier Horst

Zkušený policajt William Wisting jako každý rok přijíždí k domu Martina Haugena, odkud před čtyřiadvaceti lety beze stopy zmizela Haugenova manželka Katharina. Zůstaly po ní jen papírek se záhadnými číslicemi a sbalený kufr. Případ se nikdy nepodařilo vyřešit. Tak zní krátká anotace (v češtině vydaného) nejnovějšího románu velmi populárního Nora (*1970), jehož ústřední postava už byla svědkem třinácti dílů takzvané Wistingovy série. Dech určitě neztrácí.

KrajskéListy.cz před téměř dvěma lety recenzovali Horstova Poustevníka. Šlo o překlad Kateřiny Krištůfkové pod Knihou Zlín a celkový výsledek byl nadmíru pozitivní. Třiaosmdesát procent. Pro shrnutí stačí použít jen krátký odstavec: Autor bezpochyby věděl, co píše, jak to píše a důraz na policejní postupy je mu blízký. Vystudoval policejní akademii, kriminologii, psychologii a filozofii. Téměř dvacet let pracoval jako vyšetřovatel, a ačkoli je od roku 2013 spisovatelem na plný úvazek, stále udržuje kontakt s oborem.

Nynější práce (2017, v originále ´Katharina-koden´ nebo následná anglická verze The Katharina Code) je předposlední, kterou jeho fanoušci mohli číst. Jedná se o rychlou jízdu se dvěma neznámými (aniž bychom tím chtěli zdůraznit závěrečnou automobilovou pasáž), jedinou hypotézou a několika přesnými teoriemi. Děj chvátá, dialogy odskakují a na to, že má titul skoro 400 stran, ho budete mít v sobě za dva dny. Ostatně jako my.

Hlavním faktorem po syntaktické nebo snad i deduktivní stopě bude fakt, že se Lier Horst dokázal zorientovat na tenkém ledě násobení či vrstvení dějů. Jakkoli má titul jasný název (Katharinina šifra) a věřte, že to není žádný dvojsmysl, nebude to trvat moc dlouho, než zjistíte, že sledujete úplně nový příběh. Tato lehká odbočka je mistrná, věrná, logická a smysluplná.

Pohřešovaná a mnohými i dávno pohřbená Katharina se nenašla živá ani mrtvá, Martin Haugen měl solidní alibi a ani jiné stopy nikam nevedly. Vztah mezi Wistingem a Haugenem se během dlouhého vyšetřování vyvinul v jistou formu přátelství, a tak Wisting Haugena v den Katharinina zmizení vždycky navštěvuje. Jenže tentokrát nikdo neotevírá, dům je zamčený a Haugenův telefon mlčí. Téhož dne navštíví Wistinga na stanici mladší kolega, nespavostí trpící kriminalista Adrian Stiller z Kriposu, který má na starosti vyšetřování policejních pomníčků a přichází proto, že případ Kathariny Haugenové souvisí s jiným podivným zmizením. Také dívka, Nadia Kroghová, ovšem mělo by se jednat o únos... Přestože si oba vyšetřovatelé příliš nepadnou do oka, nezbývá jim než spolupracovat a pokusit se obě záhady vyřešit.

Už jsme to sice naznačili výše, ale bude dobré se aspoň někdy opakovat. Klíčovým přístupem autora bylo tentokrát zdánlivé odvedení pozornosti čtenáře. To se mu podařilo báječně stejně jako náhled do životů několika málo postav. Ať už se jedná o Wistingovu dceru Line, novinářku, nebo násobně odsouzeného Haugenova souseda. Postav je tak akorát a nepletou se, což bývá častý kámen úrazu. Nevěrohodné se nám zdají snad jen návraty do minulosti, kdy se policisté ptají na detaily, jež si těžko kdo může dvacet let držet v hlavě (čím jezdila a podobně). Jistě, odpovědi posunou děj dál, tudíž o jejich existenci nebudeme pochybovat, ovšem z hlediska logiky se nabízí spíš nevěrohodné konstatování. Jinak si nestěžujeme na nic, protože se nám nová Horstova detektivka líbila. Ostatně nebudeme jediní, kdo ho řadí mezi nejlepší trojku norských spisovatelů, a to v pořadí Jo Nesbø, Jørn Lier Horst a Anne Holtová.

O překlad Katharininy šifry, rozluštěné velmi zdařile ke konci knihy, se postarala výše uvedená Kateřina Krištůfková (ač na oficiálním webu je chybně uvedeno jméno Pavla Bakiče), a nakladatel zůstal stejný. Opět se jedná o Knihu Zlín. Třiaosmdesát procent.