Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Hrabalovo Krasosmutnění jako jedno z vrcholných děl je opět na pultech

11.03.2020
RECENZE Hrabalovo Krasosmutnění jako jedno z vrcholných děl je opět na pultech

Foto: Youtube / repro

Popisek: Bohumil Hrabal

Bohumil Hrabal je spolu s Karlem Čapkem považován zcela právem za vynikajícího vypravěče. Jeho pozorovací a zejména třídící talent se vymykal všemu, na co byli čtenáři během bolševika zvyklí. I přesto, že je mu často vyčítán opakující se motiv (v pozdější tvorbě to mohou být kočky, v rané pak jeho rodina, Nymburk, alkohol), povídkové ´Krasosmutnění´ z roku 1979 na sobě nenechalo špetku negativního pelu. Pro ryze formální doplnění ještě řekněme, že uvedené dílo je součástí trilogie Městečko u vody a zahrnuje známé Postřižiny a velmi opomíjené a neprávem přehlížené Harlekýnovy milióny.

Hrabalova tvorba, co se roviny literatury týká, postihuje její celistvou tvář. Od prvotních pokusů s poezií přes povídky a novely až po románovou činnost. Ve všech parametrech se však jedná o ten klasický automatický text plný nekončících vět a rozvinutých souvětí a dokonalého pohledu. Těžko lze Hrabala srovnat, jelikož se právě po uvedených cyklech nebyl nikdo v českém prostředí schopen jeho práci s jazykem přiblížit. Výjimku z našeho pohledu představuje pouze Petr Stančík.

Hrabalovo ´Krasosmutnění´ vydává opět Mladá fronta, díky jejíž péči mají čtenáři možnost ochutnat nejen známé beletristické dílo, ale rovněž tak zvané spisy. Sedmisvazkové komentované cykly edičně připravili Jiří Pelán a Václav Kadlec. Textologicky se sice opírají o starší ediční projekt Sebraných spisů Bohumila Hrabala, které vycházely v Pražské imaginaci, ale tentokrát je doprovází nejen bohatý komentář, ale taktéž záměr představit Bohumila Hrabala coby spisovatele pro 21. století.

Vzhledem k tomu, že některé z těchto ´spisů´ mají KrajskéListy.cz dispozici a autor těchto řádků je pečlivě četl, poznamenejme, že se jedná skutečně o kombinaci a jistou siláž Hrabalova (a hrabalovského) psaní. Nutno zdůraznit, že zejména v pozdních částech je už autorova ruka těžká a psaní představuje náročný proces. Pravý opak začátků: Taneční hodiny pro starší a pokročilé či okouzlující Perlička na dně...

´Krasosmutnění´ vyšlo po Hrabalově šedesátce a logicky se tak nachází v poloze vzpomínek. Patří k těm knihám, které Hrabal rozšířil, obohatil o nové motivy a nové postavy a upravil do podoby stravitelné pro tehdejší navýsost horlivou cenzuru. Navazuje na Postřižiny a pokračuje ve vzpomínkách na období, kdy odrostl dětským kalhotám až po konec války, na dobu prožitou v nymburském pivovaru. Autor zde vzpomíná na dětství a dětským pohledem popisuje život otce, matky, strýce Pepina i maloměstské figurky. Období končící nacistickou okupací a osvobozením Rudou armádou je ztracené v hlubině času a tato ztráta je vykompenzována idylickým pohledem dítěte.

Čtení této knihy samo o sobě představuje radost, útěchu a zdůrazňuje jeho klasický cit pro jazyk... A rozeběhl jsem se po náplavce, na zádech mi v brašně štěrchaly penály a učení a běžel jsem k mostu, tam furverk tažený dvěma koni se namáhal do kopečku vytáhnout plný vůz písku, koně zabírali, z podkov jim sršely jiskry, ale vůz plný mokrého písku byl tak těžký, že kočí marně stál před nimi a bičem jim hrozil a potom cukal opratěmi, koně znejistěli, zabírali už nikoliv současně, ale jeden po druhém, a to je ámen...

Hrabalovo dílo Mladá fronta připomíná ve spolupráci s renomovaným knižním grafikem Lubošem Drtinou, který pro vydavatelství vytváří typografii pro celou ediční řadu. Z dalších knih zmiňme legendárního Něžného barbara, už jen pro rostoucí zájem o Boudníkovo dílo v aukcích nebo Svatby v domě a skvostnou Příliš hlučnou samotu.

Vložil: Zdeněk Svoboda