1917. Válečný film, v němž se nebojuje, nebo road movie dvou osamělých mužů se smrtí v patách? Hlavně, je to síla. Premiéry Pavla Přeučila
27.02.2020
Foto: Vertical Ent. (stejně jako snímky v článku)
Popisek: 1917: George MacKay nesleze z plátna ani na minutu
FOTO Když se rozjely závěrečné titulky filmu 1917, znovu jsem si uvědomil, jaká je válka svině a všichni, kdo k ní vyzývají, ať už se ohánějí demokracií, ochranou tradičních hodnot, nebo hájením svých zájmů patří za katr nebo přinejmenším do blázince. Tahle strhující road movie, zobrazující putování dvou přátel a později osamělého vojáka válečnou krajinou za první světové války, je jedním z nejlepších filmů zobrazujících válečné hrůzy.
Film zkušeného režiséra Sama Mendese 1917, který právě přichází do našich kin, zabodoval i na letošním udílení Oskarů, odkud si odnesl tři zlaté sošky. Nominací sice bylo deset, ale letošní konkurence byla mimořádně silná. Navíc postrádá ony atributy, které jsou v současné době pro poroty většiny filmových soutěží podstatné. Drama 1917 neřeší rasové ani genderové problémy, nezabývá se zelenou politikou a chybí v něm barevní herci. Pokud by něco z těchto žádaných vlastností obsahoval, mohl dopadnout daleko lépe. Osobně si ale cením právě toho, že je to film přirozený, syrový a bez uměle našroubovaných nesmyslů.
Sam Mendes se svými hlavními hrdiny na britské premiéře, kam zavítal i princ Charles
Dílo oscarového režiséra
Sam Mendez už za sebou pár oscarových filmů má, byl to například nezapomenutelný film Americká krása (1999), který si odnesl Oscarů hned pět, nebo snímek Road to Perdition (2002), který se mi hodně líbil, s jednou soškou. Za své bondovky Skyfall (2012) a Spectre (2015) sice v oscarovém klání ostrouhal, ale u těchto filmů je důležitější, že vydělávají miliony. Mendez využil zejména sekvenční možnosti filmu, aby přiměl diváka ve svém protiválečném příběhu ponořit se zcela do příběhu, který jej provází apokalyptickou krajinou.
Sam Mendes při natáčení
Závod s časem v několika obrazech
Dva mladí britští vojáci Schofield (George MacKay; v Česku dosud málo známý, viděli jsme ho na příklad ve skvělém filmu Tohle je náš svět, v originálu Captain Fantastic s Viggo Mortensenem, kde hrál jeho nejstaršího syna) a Blake (Dean-Charles Chapman – Tomen Baratheon, mladší syn Cersei z Her o trůny) dostanou zdánlivě nesplnitelný úkol. V nervy drásajícím závodě s časem musí zdolat nepřátelské území a doručit zprávu, která má zabránit, aby 1600 vojáků nepadlo do smrtící pasti - mezi ohroženými je i Blakeův bratr. Je obdivuhodné, jak Mendez dokáže střídat sekvence, které využívá jako hlavní nástroj, počínaje absolutně mírovou scénou dvou odpočívajících vojáků mezi jarními květy, aby nás okamžitě zavedl do zákopů, plných bláta a smrti, nabízí nám obraz krajiny plné mrtvých stromů a jejich pahýlů, aby nás následně zavedl do romantického lesa, vonícího jehličím. Ukazuje záběry smrti ve všech podobách, u lidí, zvířat i stromů. Zvláště stromy zde tvoří nezanedbatelnou kulisu umírání a ve světě válečného běsnění představují jejich padající bílé květy příslib naděje a nového života.
Vyrážejí na cestu... Nebo spíše sebevražednou misi
Tanec mezi smrtí a životem
1917 je sakra drsný, ale na druhé straně i poetický film. Nebojí se ukázat ty nejkrvavější válečné scény, kdy doslova cítíte pach mrtvol, rozkládajících se všude kolem. Záměrně neukazuje, zda jde o mrtvé nepřátele, nebo ty ´naše´, smrt je zkrátka pro všechny stejná. Jeho hlavní hrdina je v roli jakéhosi vykupitele, který přes všechny nástrahy i dramatické okamžiky, kdy zdánlivě umírá, nese své poselství až do epického konce. Prvky smrti v tomto děsivém tanci jsou básní života a naděje v pekle extrémního válečného násilí, jehož důsledky nás provázejí téměř od prvního okamžiku. Film je plný metafor a nechává na divákovi, jak je pochopí.
Válka je vůl, není co dodat
Kamera vede diváka fantaskním světem
Mendes i jeho kameraman Roger Deakins neskutečně pracují s hloubkou ostrosti v obrazu obřího hřbitova jako varováním před tím, co se stane. Kameraman Deakins vytváří zvláštní místy fantaskní vizuální svět, který vám možná připomene určitou formu videohry. Je zajímavé vidět, jak Mendes pracuje se světlem, například tím, jak nasvítí důstojníky a dva vojáky ponoří do stínu na začátku, v okamžiku, kdy jsou jim dávány rozkazy ohledně mise, nebo při setkání s dívkou v rozbořeném domě. Kamera se neustále snaží, aby byl divák součástí děje. Vydává se tak na cestu s oběma muži, jde tam kam oni a neustále je sleduje. To výrazně zvyšuje napětí, například když oba protagonisté musí projít zemí nikoho. Přistihnete se, že budete hledat nepřátelské vojáky a čekat, kdy padne první výstřel. Příběhu dodává napětí a navíc, kamkoli se vojáci pohnou, něco se pokazí.
Kameraman Deakins chystá záběr
Akce není cílem
Děj tohoto filmu je jednoduchý. Projděte nepřátelským územím a předejte ostatním vojákům, kterým hrozí pád do pasti, zprávu. A film se drží tohoto cíle. Ale způsob, jakým byl natočen, dělá tento snímek velmi zvláštním. Je to válečný film, ale kdo v něm očekává typické bojové scény, bude zklamán. Tady zažijete jen krátký boj muže proti muži. Možná by se filmu dalo vytknout, že se pohybuje pouze po povrchu a soustřeďuje se jen na následky akce, nikoliv na ni samotnou. Možná mi chybělo i hlubší prokreslení hlavních postav, jejich pocitů a vůbec - co jim dalo tu neobyčejnou a nejspíš i neúmyslnou odvahu, pustit se do dobrodružství, kterou mohla kdykoliv zastavit smrt.
Dorazí Schofield včas?
Válka bez příkras
Co asi budeme povídat, film je to po stránce řemeslné dokonale natočený. Nemalou zásluhu na tom má i zvuk a doprovodná hudba, tichá a postupně gradující v dramatických epizodách. 1917 je určitě jedním z nejlepších filmů z první světové války. Je přesvědčivý a neuvěřitelně pravdivý, bez příkras, bez zbytečného heroismu, bez patosu. Osvětlení, kostýmy i práce rekvizitářů vypadají fantasticky. Sledovat celé dvě hodiny urputný zápas dvou osamělých mužů o splnění úkolů a zároveň o přežití se může zdát únavné, ale ten čas mi utekl jako voda.
Kromě ústřední dvojice si ve filmu zahrají i velké hvězdy, a to jen na pár minut, leckdy ani to ne. Na snímku Benedict Cumberbatch (seriál Sherlock, Doctor Strange, série Avengers). Objeví se ale i Colin Firth (série Kingsman, Králova řeč), Mark Strong (série Kingsman, Shazam!) nebo kolega Dean-Charlese Chapmana z GoT, Rob Stark - Richard Madden, dokonce v roli jeho bratra…
Jedna jízda v řadě epizod
Zajímavé je, že režisér zcela opominul tradiční střihačské techniky, což znamená, že oba mladí herci nesou na svých bedrech celý film jako jednu nepřetržitou jízdu. Znovu se tu projevuje onen epizodický styl, protože hrdinové se pohybují z jedné nebezpečné válečné zóny do druhé a na každé zastávce dostávají novou informaci, a to od slavných britských herců v epizodních rolích, od Colina Firtha až po Benedicta Cumberbatche, jejichž záměrem je posunout děj o krok dopředu, ale ve skutečnosti jej na nezbytnou dobu zastaví, a i divák si může odpočinout.
A ještě jednou. Válka je vůl!
Film především k zamyšlení
I když zápletka filmu je až neuvěřitelně jednoduchá, určitě jde o jeden z nejlepších válečných, přesněji řečeno protiválečných filmů, které jsem viděl a jsem si jist, že každý divák o něm bude ještě hodně dlouho po závěrečných titulcích přemýšlet. Stručně řečeno, tento film by měl vidět asi každý, zejména ti, kdo vidí smysl současné doby ve zbrojení a přípravám na další celosvětový konflikt. A bezesporu jej ocení i ti, kteří milují historii a válečná dramata, i fajnšmekři, kteří milují film, protože profesionální technologie, která stojí za každým sebekratším záběrem, se nevystavuje na odiv, není samoúčelná a mnohdy ji ani nepostřehněte.
Vložil: Pavel Přeučil