RECENZE Výborný Dominik Dán. Slovákům lze závidět. A nám nezbývá než doporučit detektivku Jednou nohou v hrobě

18.02.2020

Popisek: Pravý Dominik Dán svou tvář dosud neodhalil

I Mikuláš z Kadaně, slavný měšťan Starého Města pražského a autor Staroměstského orloje v Praze, by zatleskal nad tím, jak to Dánovi všechno zapadá. Nejnovější detektivní román našeho velice oblíbeného spisovatele totiž dopadl na výbornou. Formu tento autor neztrácí ani po desítkách knih a jejich vnitřní naladění je pořád až děsivě dokonalé. Se vším negativním, co k tomu mezi řádky patří.

Detektivové najdou na smetišti pohozenou nohu a chybí jim nejen vrah, ale i zbytek těla. Než se rozeběhnou po horké stopě, musí najít odpovědi na základní otázky: je to ženská, anebo mužská noha? Odřízli ji mrtvole, anebo zaživa? Uřízl ji odborník, anebo je to sprostá řezničina? A nezodpovězená je i nejdůležitější otázka – kde je zbytek těla? Hledání odpovědí je dřina a všechny jen zdržuje od pátrání po tom nejdůležitějším v celém případu – po vrahovi s krvavou pilkou v kůlně. Aby toho nebylo dost, Krauze rozbolely zuby, Chosému se hnuly močové kameny, Váňa v kanceláři zkolaboval, neboť hubne a drží přísnou dietu, a šéf se zbláznil, chce zavést třísměnnou pracovní dobu. To zase bude na oddělení vražd bláznivý týden...

Do sedmdesáti kapitol rozčleněná kniha má výrazně přes tři stovky stran a po formální stránce navazuje na titul ´Na podpatcích´. Ten v Čechách vyšel v roce 2019, samozřejmě u Slovartu, jeho pokračování lze považovat za horkou únorovou novinku roku 2020. Pro zcela přesnou faktografii dodejme, že na Slovensku vyšla kniha už v roce 2014 a ´Na podpätkoch´ ještě dřív, v roce 2011. To byla mimochodem čtrnáctá Dánovka.

Čím se může pyšnit?

Tak jako obvykle nezbývá než chválit. Na prvním místě musíme zdůraznit překlad. Znovu se o něj postaral Jan Hanzlík, znovu jsme neobjevili jedinou chybu v syntaxi, gramatice nebo tisku a opět chválíme redakci Slovartu, jak volnou ruku ponechala nespisovnému jazyku. Alespoň něco pozitivního v záplavě té správné a korektní čistoty, jaká doprovází celý náš současný svět.

Svět Dominika Dána je v této knize plný chtíče (sex, peníze, moc) a neukvapených rozhodnutí. Proto se podívejme na obsah poněkud podrobněji.

Když se dvě cikánské děti jednoho listopadového dne roku 1998 vrtají v haldách odpadků, najdou nohu. Lidskou nohu, ještě obalenou masem a neokousanou od potkanů nebo červů. Na místo se dostaví pátračka, operativní a kriminalisti a vydají se po cestě, která je má dovést nejen k cíli, ale třeba i k jiným orgánům...

Syrovost popisu je u Dána samozřejmostí, stejně jako pozvracená trička, bolavá břicha z nočních a piv a cigaret a únavy. Po pár desítkách stran se před čtenářem otevírá další mozaika vztahů. Tři lidé, vesměs okraj společnosti v čele s takzvaným Doktorem, bádají nad tím, jak vykrást banku. Můžeme říct, že se jim to povede a že si přijdou na své. Střih. Znovu pátrání po noze, znovu osobní rovina členů mordparty, a to včetně náramně hezkého zvuku vrtačky, který uvolňuje plyn v kavitě, tlačící na dáseň. A krom toho je tu ještě jeden až dva další příběhy: zmizení manželky oznamovatele a láska jednoho z policajtů.

Už výše jsme napsali, že i Mikuláš z Kadaně, slavný měšťan Starého Města pražského a autor Staroměstského orloje v Praze, by zatleskal nad tím, jak to Dánovi všechno zapadá. Stejně tak překvapení jsme byli my. Jednak barvitostí charakterů, které jsou dotaženy na hodně vysokou úroveň (především u dvojice bratrů Tibora a Zola), potom těmi detaily (v kriminále se skutečně často kouká do obličeje z pár centimetrů), až po nenadále vtipné scény (Ukrad je ten váš Emilio / Eliot / Eliot vyřezanej z břízy / Jo  / vyřezenej jako ta figurína s dlouhým nosem / Pinocchio...). Zároveň je třeba poznamenat, že mord dává smysl, uříznutá noha není žádná dětská hra a související obálka podle návrhu Doda Dobríka může být velmi scestné vodítko.

Zkrátka a dobře se jedná o senzační knihu, jež nám jako obvykle nezabrala ani dva dny, protože se četla sama. Pětaosmdesát procent a hlasité doporučení.