Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Fejeton(ky) Jiřího Macků

Fejeton(ky) Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Týden v kultuře

Týden v kultuře

Nejen knížky, i ´živá´ kultura nás zajímá. Aneb Pavel Přeučil každé pondělí

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

S poutníkem za Bílou paní

S poutníkem za Bílou paní

Strašidla pro víkendy i všední den. Kde? No přeci na hradech a zámcích

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Zažila sexuální útoky producentů i jejich otrokářské manýry. Judy bourá mýtus o sladkém životě filmové hvězdy. Premiéry Pavla Přeučila

13.02.2020
Zažila sexuální útoky producentů i jejich otrokářské manýry. Judy bourá mýtus o sladkém životě filmové hvězdy. Premiéry Pavla Přeučila

Autor: Bioscop (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Nejslavnější role Judy Garlandové je dodnes Dorotka z Čaroděje ze země Oz. Pikantní je, že sám film vyhrál jen Oscara za hudbu, Judy nebyla ani nominována...

Natočit dobrý životopisný film je vždycky tak trochu problém. Jak scenárista, tak režisér se mohou na danou osobnost dívat svým subjektivním pohledem, nemusí jim být sympatické její určité povahové rysy nebo ji naopak nekriticky obdivovat. Navíc se musí vyrovnat s tím, že zejména u osobností, které jsou ještě v dobré paměti spousty lidí, se na ně snese vlna kritiky od jejich obdivovatelů nebo kritiků. Myslím si, že právě takový je i film Judy, vyprávějící o posledních měsících života velké filmové hvězdy, zejména 30. a 40. let, Judy Garlandové.

Je spousta vynikajících životopisných filmů, mezi které patří například Americký gangster, Králova řeč, Bohemian Rhapsody nebo v poslední době Irčan, které si dokázaly s určitou etapou života svých protagonistů perfektně poradit a myslím si, že se to až na pár okamžiků podařilo ve filmu Judy i britskému režisérovi Rupertu Gooldovi. Herečka a zpěvačka Judy Garlandová byla skutečnou ikonou amerického filmu a celé tehdejší popkultury.

 

Renée Zellwegerová se do Judy dokonale převtělila, dokonce nazpívala i její slavné hity, které žijí dodnes 

Na filmovém plátně se poprvé objevila ve svých sedmi letech, ale mnozí si ji pamatují zejména jako malou Dorotku z filmu Čaroděj ze země Oz (1939), kde poprvé zazářila ve svých 17 letech, nebo z filmů s Mickeym Rooneyem, jako byly Babes In Arms (1939) nebo z komedie Andy Hardy Meets Debutante (1940). Pro jiné jsou nezapomenutelné její písně, od takové klasiky, jakou je Over The Rainbow z Čaroděje až po rozpustilou píseň The Trolley Song z filmu Meet Me in St. Louis (1944).

Minulost je jí stále v patách

Film Judy se soustřeďuje na poslední etapu života Judy Garlandové v době, kdy se ocitla na dně, byla závislá na amfetaminech a barbiturátech a zoufale usilovala o to, aby mohla svým dvěma malým dětem zajistit slušný život. Herečka, která byla oceněna jedním Oscarem (a dvěma nominacemi), čtyřmi cenami Grammy či dvěma Zlatými glóby, se vydává do Londýna na své poslední turné v naději, že se jí podaří vydělat dostatek peněz, aby se o své děti Joa a Lorny dokázala postarat a konečně jim zařídila stálý domov. Minulost ji ale stále pronásleduje. Na rozdíl od řady filmů, které mnohdy jako berličku používají nadbytečné falshbacky, tedy prostřihy do minulosti, kterými často rozmělňují samotný děj až do extrémů, kdy divák ztrácí přehled o čase, ve filmu Judy jsou tyto flashbacky zcela na místě a jsou využívány v únosné míře.

 

Judy měla celkem tři děti; s režisérem Vincentem Minnellim dceru Lizu, pozdější slavnou herečku a zpěvačku, a s producentem Sidney Luftem dceru Lornu a syna Joeyho

Dril horší než vojna

Judy se tak vracejí vzpomínky na první léta u filmu, kdy musela u MGM strpět neustálé sexuální obtěžování producenta Louise B. Mayera, doslova otrokářské způsoby managementu, kdy nesměla jíst, nesměla spát, musela se povinně dopovat nejrůznějšími medikamenty a konec konců, musela filmu obětovat celý svůj soukromý život. Právě tyto flashbacky bourají ony dosud přetrvávající mýty o sladkém životě hollywoodských hvězd a ukazují jej jako tvrdou, nikdy nekončící práci.

 

Ve flashbacích hraje mladičkou Judy Garland neznámá herečka Darci Shaw

Sláva není bez obětí

Než jsem zasedl, abych napsal tuto recenzi, zhlédl jsem film Judy dvakrát, jednou na pracovní projekci a podruhé v klidu doma - a to proto, abych si ujasnil některé momenty, které mi při první projekci unikly. Judy je svým způsobem dojemný, smutný, ale až tragicky pravdivý. To, co se dozvídáme o životě Judy Garlandové, zejména o jejích prvních rolích ve filmu, nám ujasní, jaké oběti si od ní sláva tehdy vyžadovala ať už po fyzické, psychologické a emocionální stránce. Divák si uvědomí, jakým peklem musela mnohdy procházet a proč byl její život tak krátký. Zemřela v pouhých 47 letech, jen pár měsíců po onom londýnském turné.

 

Legendární hollywoodský producent Louis B. Mayer ve filmu ztrácí dost ze své slávy - vykreslují ho jako tyranského diktátora

Slepice, snášející zlatá vejce

Samozřejmě, že je film v určitých rysech poplatný současné době, kdy se nacházíme ve světě poznamenaném hnutím Me Too a možná až přehnaně ukazuje už od prvních záběrů negativní a děsivý vliv Louise B. Mayera na mladičkou Judy. Ukazuje zneužívání moci producenty a režiséry, kdy jim i ty největší herecké star musely splnit každé přání, zneužívají jejich naivity a stejně jako Mayer jim sráželi sebevědomí hanlivými poznámkami o jejich vzhledu, který není až tak úžasný v porovnání s jinými, daleko krásnějšími herečkami, což mnohdy hraničí s vydíráním. Postavení Judy Garlandové bylo u MGM o to horší, že na rozdíl od řady jiných, tak mladičkých hereček neměla matku, která by ji chránila. Ta její ji praktiky opustila a nechala ji ´v péči´ producenta, který ji využíval jen jako slepici, snášející zlatá vejce.

Oscar v pravých rukou

Film Judy nám ukazuje pád a poslední pokus této velké umělkyně získat zpět své publikum, i když ji ukazuje jako stárnoucí, nešťastnou a na drogách a alkoholu závislou osůbku. A tady se dostávám k tomu hlavnímu a tím je představitelka hlavní role Renée Zellwegerová, která za svou Judy dostala, a to právem, před pár dny svého, již druhého Oscara. Reneé se podařilo dokonale zprostředkovat divákovi každou emoci, každý rozporuplný okamžik poslední fáze života velké herečky. Garlandovou ztvárňuje tak, že divák zapomíná, že pod onou černou parukou a maskéry pomačkaným obličejem je stále onen blonďatý diblík Zellwegerová.

 

Za roli Judy Garland získala Renée Zellwegerová svého druhého Oscara, prvního získala za vedlejší roli ve filmu Návrat do Cold Mountain před téměř dvaceti lety

Zellwegerová se opravdu převtělila

Její výkon je možná tím nejlepším, co jsem od ní viděl během celé její kariéry. Je vidět, že musela Garlandovou studovat do nejmenších podrobností a dokázala se do ní dokonale převtělit. Pokud se podíváte na jakýkoliv film s Judy Garlandovou, zjistíte, že Zellwegerové se podařilo přesně napodobit způsob modulace, tón řeči, špulení rtů, shrbené držení těla či chůzi, a jako by to nestačilo, sama nazpívala bez využití dabingu všechny Garlandové písně. Už jen to je obdivuhodné. Ve filmu je celá řada silných scén, ale tou nejsilnější je určitě ta závěrečná, kdy Judy zpívá svůj hit Over The Rainbow, poté, co si uřízla na jednom z koncertů opilá pořádnou ostudu a manažeři jí další koncerty zrušili. Při téhle scéně, kdy se k ní přidává zpěvem i obecenstvo, se málokdo z diváků v kině ubrání, aby mu neukáplo pár slz.

Nechybí ani homosexuální vsuvka

Když jsem šel na novinářskou projekci, připravoval jsem se na drsnější hodnocení filmu, zejména pro jeho vtíravou poplatnost současnému trendu Me Too a v neposlední řadě i určitou podbízivost homosexuální komunitě. Judy se totiž v příběhu seznamuje s párem dvou homosexuálů, Danem a Stanem, kteří jsou jejími bezmeznými obdivovateli a jde s nimi domů na večeři. Dan se ji přizná, že neviděli žádný koncert z jejího předchozího turné, protože jeho druh Stan byl tehdy šest měsíců ve vězení pro obscénnost.

 

Judy se svým pátým manželem Mickeym Deansem, který ji pak našel mrtvou v koupelně - zemřela 12 dní po svých 47. narozeninách na předávkování 

To byl podle tehdejších zákonů běžný trest pro anglické homosexuály. Homosexualita byla v Anglii dekriminalizována teprve v roce 1967, tedy rok před událostmi, které se ve filmu odehrávají. Přestože jde o zcela vymyšlenou situaci, Judy nikdy nechodila po koncertech na večeři s nějakým fanouškem, scenárista Tom Edge ji využil právě k propojení se závěrečnou scénou filmu, v které hraje ona homosexuální dvojice klíčovou roli, a ono to tam sedne.

Drsný svět showbyznysu

Film Judy bude pro mnohé diváky docela šokujícím pohledem na účinky popularity a slávy na mladé talenty. Je podobný příběhům, které prožívali například Macaulay Culkin, Edward Furlong či Amanda Bynes, abych zmínil pouze některé, jejichž začátky v drsném světě showbyznysu jsou dostatečně známé. Pravda je, že tenhle film zbaví diváky, okouzlené pozlátkem jejich životního stylu, zažitých mýtů o filmových hvězdách a ukáže holou realitu.

 

Nesnesitelná osamělost hollywoodské hvězdy

Ukazuje i osamělost Judy Garlandové, která nemůže spát, je sama a nemá nikoho, kdo by ji objal. Hledá bezpečí a ze zoufalství se jej snaží nalézt v náručí svého o mnoho mladšího obdivovatele Mickeyho Deana (Finn Wittrock), za něhož se provdá. Judy ale ukazuje i dokonalou profesionalitu, zažitou léty těžkého drilu, a to ve chvílích, kdy se její, před chvílí zlomená a tragická postava, ocitá uprostřed jeviště a jako zázrakem se mění během okamžiku v onu okouzlující hereckou a pěveckou hvězdu. Právě v těchto chvílích je film Judy asi nejsilnější a určitě bude patřit mezi to nejlepší, co ve světě filmu v posledních letech vzniklo.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace