Seriál Slunečná sype Primě miliony, Nova se marně snaží dotáhnout. A Mádlovo přehnané šlapání na jazyk... Týden v kultuře
10.02.2020
Foto: TV Prima
Popisek: Slunečná kápla na diváckou notu
Od startu primáckého seriálu Slunečná uplynul bezmála měsíc a to, co jsem tehdy napsal po jeho premiéře, která s přehledem převálcovala Ordinaci v růžové zahradě na Nově, platí dnes dvojnásob. Zdá se, že Prima opravdu našla cestu, jak se stát seriálovou jedničkou na televizním tržišti. I přes snahy zarputilých kritiků si seriál získává stále více diváků a zůstává v popředí jejich zájmu. Přispěla k tomu i epizoda, vysílaná minulý čtvrtek, která přinesla nejen kriminální zápletku, ale zrychlila tep i divákům, kteří si potrpí na trochu té erotiky.
Zásluhu na tom má zejména Bára Jánová, která představuje v seriálu potvoru Sylvu, jdoucí po penězích domnělého milionáře Vildy (Lukáše Langmajera) jako vosa po medu. Ta si se svým partnerem střihla erotickou scénu, která možná některé diváky zklamala, protože očekávali, že Bára ukáže vše, jako to udělala v seriálu Doktoři z Počátků, kde předvedla své dokonalé tělo v celé své kráse. Po této zkušenosti se prý zařekla, že se před kamerou už svlékat nebude. Ve Slunečné už k tomu měla sice jen krůček, ale slib dodržela, takže ať byly její milostné hrátky s Langmajerem jakkoliv žhavé, diváci maximálně zahlédli její obnažené rameno.
Bára Jánová s Lukášem Langmajerem v lechtivé seriálové scéně, foto TV Prima
Konec blbé blondýny
Přestože ve Slunečné si postelových scén užije až nad hlavu, stále je jí prý nepříjemné předvádět svou nahotu a nahá není ani pod peřinou. „Mívám podprsenku nebo tílko, kterému shodím ramínka. Věřte ale, že ani tak to není příjemné. Lidi, s nimiž jste na place, třeba vůbec neznáte, a najednou máte polonazí něco předvádět,“ prozrazuje herečka své fígle.
Báru mohli diváci naposledy vidět na Primě v rovněž úspěšném seriálu Ohnivé kuře, kde si zahrála jako platinová blondýna praštěnou Marylin. Teď se zase vrátila ke své hnědé hřívě a je spokojená. „Jsem ráda, že jako Sylva už jsem zpátky hnědovlasá, protože vlasy trpěly – po skončení natáčení jsem je musela ostříhat a teď si je nechávám zase dorůst.“ Herečka přiznává, že občas kvůli blond vlasům vnímala i předsudky, které vůči blondýnám panují. „Poznala jsem to. Třeba když jsem hned něco nepochopila, což se stává denně každému z nás, tak se hned ušklíbali s tím, že jsem blondýna.“
Čím seriál diváky tak zaujal?
Vedle toho, že Prima nasadila do Slunečné skvělé herecké obsazení, jsou to určitě i zcela běžné radosti, strasti, úspěchy i průšvihy, které prožívají hlavní hrdinové. Scény ve venkovské hospodě připomínají tak trochu legendární Chalupáře, jindy se divák může zblízka seznámit s úskalími dnešního podnikatelského prostředí. „Mixujeme romantiku, komedii, drama, ale i klidné venkovské prostředí s rušným pražským světem plným byznysu, každý divák si tak v seriálu může najít kousek svého světa,“ tvrdí šéf Primy Marek Singer. A o úspěchu mluví především čísla o sledovanosti, která jsou pro komerční televize hlavním ukazatelem úspěšnosti.
Kam se hrabe Nova
Už při svém startu, v sobotu 11. ledna, přitáhla Slunečná k obrazovkám 1,37 milionu diváků a hned následující úterý konkurovala napřímo novácké Ordinaci. Od té chvíle se seriály střetávají pravidelně a ten primácký zatím stále vítězí. „Tak na tohle jsem čekal 11 let,“ radoval se po prvním střetu seriálů Marek Singer. Počet diváků, sledujících Ordinaci se stále pohybuje pod hranicí jednoho milionů, zatímco Slunečná se stále drží nad milionem. Poslední epizodu minulý čtvrtek, 6. února, sledovalo na Primě více než 1 100 000 diváků, tedy skoro o 200 000 více než diváků Ordinace. Nova se sice dvakrát pokusila tento stav zvrátit, poprvé, když posunula začátek Ordinace o 15 minut dříve a podruhé, když v čase začátku Slunečné nasadila horké téma, mimořádný publicistický pořad o čínském koronaviru. Ani jednou to nevyšlo a Prima vládne dál.
Peníze za reklamu astronomicky rostou
Podstatné je ale to, že Slunečná vládne i skupinám diváků, které jsou nejdůležitější pro prodej reklamy a to jak u těch svých ve věku 15 až 69 let, tak těch nováckých, kde je rozhodující věk od 15 do 54 let. Proto si také mohla Prima dovolit u seriálu Slunečná zvýšení cen sponzoringu a ty má dnes z primáckých pořadů nejvyšší. Neuniklo mi, ostatně ani jiným divákům, jak se zvyšuje počet reklamních spotů při vysílání Slunečné.
Už před začátkem každé epizody je jich nekonečná řada a další sady spotů se objevují několikrát v průběhu jejího vysílání. A jak se zdá, zvýšení cen na to vůbec nemá vliv, právě naopak. Když se podíváme do nového ceníku, vychází cena za dva sponzorské vzkazy u jedné epizody na 295 tisíc Kč. Seriál Slunečná je tak v současnosti sponzorsky nejdražším pořadem televize Prima a od začátku vysílání seriálu se už cena jeho sponzoringu zvýšila o 30%.
Film stojí na odlišnostech hlavních postav, Jiřího Mádla a Kryštofa Hádka, foto Falcon
Modelář není špatný film, ale...
Filmy Petra Zelenky mám celkem rád. Ať už to byli jeho Knoflíkáři, Samotáři nebo televizní seriál Dabing Street, nikdy nešetřil vtipnými dialogy, ostrým humorem a nadčasovými tématy. V uplynulém týdnu měl premiéru jeho film Modelář a vzhledem k tomu, že se tentokrát Zelenka ujal i produkce, čekal jsem další dílo, ve kterém popustí uzdu své fantazii a nápadům naplno. Modelář rozhodně není špatný film a své diváky si určitě najde. Nicméně tak trochu mne zklamal. Příběh sám o sobě je zajímavý a nebýt podivných zkratek a míst, kde se snaží řešit současné politické problémy, vzal bych ho se vším všudy.
Drony dneska táhnou
Námět je ryze současný a vypráví příběh dvou kamarádů, provozujících v Praze půjčovnu dronů. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil z Izraele, kde zažil teroristický útok, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa a sžírá se pocitem, že právě on musí něco udělat.
Oba spolužáci se díky své profesi dostanou do různorodých společností, od štábu prezidentského kandidáta až po uměleckou bohému, či spíše aktivisty, pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat a dosud poměrně odlehčený děj filmu se mění v kriminální thriller.
Modelář Petra Zelenky je moderní, vtipný i napínavý, foto Falcon
Politika poněkud natvrdo
První část filmu, kdy musíme sledovat rozvleklé politické proklamace prezidentského kandidáta, se dost zbytečně protahuje a divák stále čeká, kdy a co vlastně přijde. Současná kritika bude zajisté filmem nadšená, protože Zelenka si zde bere na paškál různé Babiše, Zemany i další politiky a kauzy s nimi spojené. Ale právě tyto okamžiky mi připadají až příliš násilně našroubované do jinak přitažlivého námětu. Ve filmu se protestuje, všichni řeší politiku a to nejen naši, ale i americkou a to poněkud spikleneckým způsobem. Maně jsem si tak vzpomněl na Zelenkův režisérský úlet z roku 2010, kdy v duchu těch nejlepších komunistických agitek burcoval český národ z televizních obrazovek svým klipem Přemluv bábu.
Mádl je dokonalý
Kryštof Hádek si svou roli skutečně užil a dal do ní všechno, ostatně podle režiséra šlo o jeho dosud nejlepší roli. Mne ale zaujal spíš Jiří Mádl v roli Plecha, který působí přirozeně i proto, že místo politiky ho zajímají hlavně prachy a je mu jedno, jak je vydělá. Mádlovu roli Zelenka ozvláštnil jeho obrovitým předkusem a šlapáním si na jazyk. Plechovu postavu to tak odlišuje a chvílemi působí humorně, ale nic se nemá přehánět. Někdy je ono šlapání na jazyk tak výrazné, až tahá za uši a musím se přiznat, že chvílemi jsem mu rozuměl až každé třetí slovo.
Před pár dny jsem poslouchal v rádiu rozhovor s Petrem Zelenkou a ten vyprávěl, jakou práci s oním šumlením u Mádlovy postavy měl. Scény, kde Mádl hovoří, se prý musely opakovat, aby mu bylo dostatečně rozumět a stejně to bylo málo, takže se mnohé dialogy znovu musely přemlouvat v postsynchronech. Ve výsledku to ale není moc znát. Nicméně Mádlův výkon, s přihlédnutím k jeho neutuchajícímu humoru, pohodářství a určitému stoicismu, je celkově pozoruhodný a daleko výraznější než Hádkův. Myslím si, že film, zejména díky operacím s drony a thrillerovému vyvrcholení určitě zaujme především mladší generaci diváků, nicméně sám se na něj budu muset podívat nejspíš ještě jednou, abych pochopil jeho hluboké poslání.
Několikrát oceněné norské historické drama Králův nesouhlas, foto Samuel Goldwyn Films
Přijde pravá severská zima
Teď už ve stručnosti jen jedna pozvánka. V pražských kinech Lucerna a Evald začíná už tento čtvrtek 13. 2. festival Severská filmová zima - již 10. ročník tradiční přehlídky kinematografie severských a pobaltských zemí. Na severskou produkci se mohou ale těšit i diváci v dalších, více než dvaceti českých a moravských kinech. Festival opět přináší atraktivní nabídku snímků z Finska, Švédska, Dánska, Norska, Islandu a Litvy.
Devět snímků bude v České republice uvedeno poprvé. Jedním z nejpůsobivějších filmů festivalu bude určitě Králův nesouhlas. Životopisné drama, inspirované skutečnými událostmi, popisuje tři dny v dubnu 1940, kdy dostane norský král od německých ozbrojených sil ultimátum - buď se vzdá, nebo zemře. Královská rodina prchá z města s nacistickými vojáky v patách.
Zajímavý může být i film Země nadějí, milostný příběh, odehrávající se ve Finsku v letech 1945-1952. Snímek popisuje úlohu žen při obnově země během války i po ní.
Českému divákovi bude blízká romantická komedie Psi nenosí kalhoty, ve které si zahrála i česká herečka Ester Geislerová. Film vypráví příběh muže, závislého na sado-maso praktikách, které provozuje s dominou Monou a jednou zajde až příliš daleko. Zkrátka trochu jiná romantika a jiný druh lásky.
Vložil: Pavel Přeučil