Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vybrali prý ´prostonárodní kýč´… Na české kritiky se nedá moc spoléhat. Dostali pořádný kouř

07.02.2020
Vybrali prý ´prostonárodní kýč´… Na české kritiky se nedá moc spoléhat. Dostali pořádný kouř

Foto: Facebook CČFK (stejně jako v článku i ve fotogalerii)

Popisek: Ceny české filmové kritiky letos vybíraly i top těch nej porevolučních filmů. Cenu předávala herečka Zuzana Stivínová

VÝSLEDKY, FOTOGALERIE Ceny české filmové kritiky 2019, které se udělovaly v Divadle Archa o prvním únorovém víkendu, nemá smysl příliš komentovat. Jejich skutečný dopad je totiž minimální a velmi dobře si to uvědomují i samotní filmaři, kteří podstatně více stojí o ocenění mezinárodní. O podobné zbytečné rituály nemají zájem ani diváci, tím spíše, že už se v inflaci různých českých uměleckých cen nevyznají. Mnozí z nich se raději nechali unést tím, že peče celá země.

Letošní Ceny ČFK byly přitom docela zajímavé. Příjemným zpestřením se stala nová moderátorská tvář, herec a režisér Miroslav Hanuš. Byl přiměřeně věcný, vkusně vtipný a místy až roztomilý. Větší pozornost než vítězné snímky ovšem vyvolala ta část ceremoniálu, na níž byly vyhlášeny výsledky ankety TOP 10 českých porevolučních filmů.

 

 

Moderátor, herec Miroslav Hanuš, sklidil chválu, výsledky již tolik ne

Kolja, Kouř

K překvapení mnohých tuto anketu vyhrál Svěrákův film Kolja, který ve světě posbíral nejprestižnější sošky, ale u nás mimochodem v době svého vzniku nejlepším snímkem roku vyhlášen nebyl. Někteří o něm psali jako o „hezkém českém filmu“, přísní filmoví fanoušci zase jako o „prostonárodním“ kýči.

 

 

Otec a syn Svěrákovi přebírají cenu

Řadu diváků verdikt filmových kritiků očividně zaskočil, jejich žebříček deseti TOP porevolučních filmů spíše považují za výsledek popularity než skutečné kvality a od kritiků by čekali ´kritičtější´ hodnocení. V první desítce totiž kromě Kolji skončily komedie Kouř a Dědictví aneb Kurvahošigutntág, dále Návrat idiota, Obecná škola, Pouta, Pelíšky, Lekce Faust, Protektor a Je třeba zabít Sekala. Zatímco tedy v žebříčku převažují masové oblíbené komedie, závažnější a umělecky nesporně hodnotnější snímky jsou v menšině. 

S českou kritikou je něco špatně

A zajímavá je ještě jedna okolnost. Nad letošní bilancí Cen české filmové kritiky i TOP 10 českých porevolučních filmů se zamýšlí i samotní kritici, kteří tvoří porotu, například Mirka Spáčilová z iDnes.cz, Petr Fischer na Aktuálně.cz či dokonce Jindřiška Bláhová z Respektu, samotná předsedkyně Sdružení českých filmových kritiků. Jako by se jich tato záležitost vůbec netýkala. Petr Fischer například ve svém komentáři ´Kolja jako nejlepší porevoluční film? S českou kritikou je něco špatně´ připomíná, že již Andrej Stankovič považoval relativní nadšení z Kolji za úpadek české filmové kritiky, která se proměnila v žurnálové psaní a nemá moc času přemýšlet, protože své názory musí sekat jako Baťa cvičky. Samotný Fischer nemá nic proti tomu, když je Kolja, naplňující prefabrikované charakteristiky sentimentálního filmu, odsouzen k úspěchu v Hollywoodu, ale je toho názoru, že filmoví kritici mohli dlouhými roky získat kritický odstup. Podle autora tak není výhra Kolji výběr skutečného uměleckého vítěze, nýbrž nejčastějšího statistického výskytu. Vkus diváků a kritiků se podle něj zkrátka sblížil.

 

Uvědomuje si to i řada skutečných filmových fanoušků, kteří připomínají skutečné perly minulých třiceti let, například Želary, Učitele tance, Musíme si pomáhat nebo Obsluhoval jsem anglického krále.

 

Ceny české filmové kritiky 2019


Nejlepší film

Staříci – producent Jiří Konečný

Nejlepší dokument

Dálava – Martin Mareček

Nejlepší režie

Staříci – Martin Dušek, Ondřej Provazník 

Nejlepší scénář

Vlastníci – Jiří Havelka

Nejlepší herečka

Vlastníci – Tereza Ramba

Nejlepší herec

Staříci – Jiří Schmitzer

Audiovizuální počin

Nabarvené ptáče, kamera – Vladimír Smutný

Mimo kino

Dcera- Darja Kascheeva

Vložil: Adéla Hofmanová