Vybrali prý ´prostonárodní kýč´… Na české kritiky se nedá moc spoléhat. Dostali pořádný kouř
07.02.2020
Foto: Facebook CČFK (stejně jako v článku i ve fotogalerii)
Popisek: Ceny české filmové kritiky letos vybíraly i top těch nej porevolučních filmů. Cenu předávala herečka Zuzana Stivínová
VÝSLEDKY, FOTOGALERIE Ceny české filmové kritiky 2019, které se udělovaly v Divadle Archa o prvním únorovém víkendu, nemá smysl příliš komentovat. Jejich skutečný dopad je totiž minimální a velmi dobře si to uvědomují i samotní filmaři, kteří podstatně více stojí o ocenění mezinárodní. O podobné zbytečné rituály nemají zájem ani diváci, tím spíše, že už se v inflaci různých českých uměleckých cen nevyznají. Mnozí z nich se raději nechali unést tím, že peče celá země.
Letošní Ceny ČFK byly přitom docela zajímavé. Příjemným zpestřením se stala nová moderátorská tvář, herec a režisér Miroslav Hanuš. Byl přiměřeně věcný, vkusně vtipný a místy až roztomilý. Větší pozornost než vítězné snímky ovšem vyvolala ta část ceremoniálu, na níž byly vyhlášeny výsledky ankety TOP 10 českých porevolučních filmů.
Moderátor, herec Miroslav Hanuš, sklidil chválu, výsledky již tolik ne
Kolja, Kouř
K překvapení mnohých tuto anketu vyhrál Svěrákův film Kolja, který ve světě posbíral nejprestižnější sošky, ale u nás mimochodem v době svého vzniku nejlepším snímkem roku vyhlášen nebyl. Někteří o něm psali jako o „hezkém českém filmu“, přísní filmoví fanoušci zase jako o „prostonárodním“ kýči.
Otec a syn Svěrákovi přebírají cenu
Řadu diváků verdikt filmových kritiků očividně zaskočil, jejich žebříček deseti TOP porevolučních filmů spíše považují za výsledek popularity než skutečné kvality a od kritiků by čekali ´kritičtější´ hodnocení. V první desítce totiž kromě Kolji skončily komedie Kouř a Dědictví aneb Kurvahošigutntág, dále Návrat idiota, Obecná škola, Pouta, Pelíšky, Lekce Faust, Protektor a Je třeba zabít Sekala. Zatímco tedy v žebříčku převažují masové oblíbené komedie, závažnější a umělecky nesporně hodnotnější snímky jsou v menšině.
S českou kritikou je něco špatně
A zajímavá je ještě jedna okolnost. Nad letošní bilancí Cen české filmové kritiky i TOP 10 českých porevolučních filmů se zamýšlí i samotní kritici, kteří tvoří porotu, například Mirka Spáčilová z iDnes.cz, Petr Fischer na Aktuálně.cz či dokonce Jindřiška Bláhová z Respektu, samotná předsedkyně Sdružení českých filmových kritiků. Jako by se jich tato záležitost vůbec netýkala. Petr Fischer například ve svém komentáři ´Kolja jako nejlepší porevoluční film? S českou kritikou je něco špatně´ připomíná, že již Andrej Stankovič považoval relativní nadšení z Kolji za úpadek české filmové kritiky, která se proměnila v žurnálové psaní a nemá moc času přemýšlet, protože své názory musí sekat jako Baťa cvičky. Samotný Fischer nemá nic proti tomu, když je Kolja, naplňující prefabrikované charakteristiky sentimentálního filmu, odsouzen k úspěchu v Hollywoodu, ale je toho názoru, že filmoví kritici mohli dlouhými roky získat kritický odstup. Podle autora tak není výhra Kolji výběr skutečného uměleckého vítěze, nýbrž nejčastějšího statistického výskytu. Vkus diváků a kritiků se podle něj zkrátka sblížil.
Uvědomuje si to i řada skutečných filmových fanoušků, kteří připomínají skutečné perly minulých třiceti let, například Želary, Učitele tance, Musíme si pomáhat nebo Obsluhoval jsem anglického krále.
Ceny české filmové kritiky 2019
Nejlepší film
Staříci – producent Jiří Konečný
Nejlepší dokument
Dálava – Martin Mareček
Nejlepší režie
Staříci – Martin Dušek, Ondřej Provazník
Nejlepší scénář
Vlastníci – Jiří Havelka
Nejlepší herečka
Vlastníci – Tereza Ramba
Nejlepší herec
Staříci – Jiří Schmitzer
Audiovizuální počin
Nabarvené ptáče, kamera – Vladimír Smutný
Mimo kino
Dcera- Darja Kascheeva
|
Vložil: Adéla Hofmanová