RECENZE Napětí uprostřed noční vánice. Noční návštěva Carol Goodmanové

02.02.2020

Popisek: Carol Goodmanová

Pokud jsou detektivky psány ženou, má to své výsostné postupy. Můžete se spolehnout na detailní popisy, dialogy a barvité líčení. Někomu to může přijít nudné, jinému ta stopáž přijde obohacující. Soudě podle několika desítek hodnocení, které jsme současně s knihou nakladatelství Cosmopolis přečetli, právě vyřčené shrnutí komentátory rozděluje. I my zůstáváme spíše nad průměrem. Detektivka velice zkušené a vypsané Američanky se nám líbila, že bychom se k ní ovšem vraceli, to ne.

S šedesátiletou rodačkou z Philadelphie se odvážní čtenáři setkávají dlouhé roky. Byla to už její prvotina, jíž se na počátku tisíciletí (2002) dostalo značného ohlasu. Román se jmenuje ´The Lake of Dead Languages´, má bezmála 400 stran a když jsme ho kdysi četli, byli jsme nadšení. Stejně tak porotci Hammettovy ceny. Ačkoli ti spisovatelce dali štempl na obálku za vítězství až o rok později, v roce 2003, za titul ´The Seduction of Water´. Ten jsme neměli možnost přečíst, ale s jinými romány téhle populární autorky jsme zkušenost měli. Ať už se jednalo o ´River Road´ z roku 2016 nebo ´The Widow's House´ z roku 2017.

V Čechách přitom doposud vyšel jenom jeden titul, nepočítaje aktuálně recenzovaný. V roce 2011 kniha ´Co skrývá vesnička Arcadia Falls?´, v originále pojmenovaná ´Arcadia Falls´. Nyní se výše uvedené nakladatelství Cosmopolis rozhodlo pro vydání Goodmanové novinky pod názvem ´Noční návštěva´ (´The Night Visitor´). A jak už jsme řekli v prvním odstavci recenze, oproti rané tvorbě se výrazně ztenčil počet stran, zvýšila náklonnost k popisnosti, ale i tak se autorce daří šponovat napětí a nabídnout zdatnou pointu. O reálných podkladech k látce budeme hovořit v závěru.

Pokud byste mimochodem po autorčině dřívější tvorbě pátrali, vězte, že ji můžete nalézt rovněž pod pseudonymy Lee Caroll nebo Juliet Dark.

Jedné noci, uprostřed sněhové bouře, vystoupí z autobusu Alice s desetiletým synem Orenem. Prchají před jejím násilnickým manželem a zoufalá Alice se snaží schovat a ochránit sebe i své dítě. Jedno tajemství si ovšem nechává pro sebe. U autobusu je vyzvedne Mattie, padesátiletá sociální pracovnice, která žije sama v polorozpadlém domě uprostřed lesa. Když je potřeba se uprostřed noci o někoho postarat, volají právě ji. Podle pravidel by měla odvézt Alici a Orena na místní ubytovnu, ale místo toho je vezme k sobě domů. Že jí chlapec Oren připomíná mladšího bratra, který před třiceti lety zemřel, když mu bylo deset, si ovšem Mattie nechává pro sebe. Zatímco sněhová bouře okolo nich zesiluje, vyplouvá minulost obou žen na povrch. Která z nich je víc nebezpečná a která ve větším nebezpečí?

Autorka knihu rozložila do cirka 250 stran a jednotlivé kapitoly jsou snímány optikou dvou hlavních hrdinek: Mattie a Alice. Pro správné pochopení a pohnutky jejího vzniku však bude potřeba začít odzadu. Samostatnou kapitolou ´Nalezení rodiny´, kterou lze vnímat jako epilog. Carol Goodmanová zde totiž vzpomíná na rok 2016, kdy za ní jako za profesorkou přišla studentka s prosbou o posun odevzdání práce. Goodmanová prý slyšela už řadu výmluv, ale tahle byla jiná. Proč?

„Tato studentka totiž utekla se svými dvěma malými dětmi od násilnického manžela z New Yorku a teď s nimi žila pod novým jménem na severu státu. Jen obtížně vycházela s penězi a zároveň trpěla posttraumatickou stresovou poruchou..."

Pokud bychom knihu v překladu Jany Kordíkové vnímali jako terapii a cestu, zatleskali bychom. V případě detektivky dojde v několika okamžicích k málo realistickým ztvárněním situací (noc, samota, a přitom tolik návštěv a událostí) a řadě z našeho pohledu zbytečných scén a dialogů. Celkově jde ovšem o nadprůměrný román, který má hlavu i patu. Hodnotíme 68 procenty.