Nestárnoucí příběh. Jih proti severu v novém kabátě

31.01.2020

Autor: LEDA

Popisek: Jih proti Severu, možná největší milostný román

VIDEO Jih proti severu, v originále Gone with the Wind autorky Margaret Mitchellové, si poprvé čtenáři přečetli už v roce 1936. Rok na to za milostné drama získala Pulitzerovu cenu. V českém jazyce román vždy vycházel ve dvou svazcích. Tuto tradici drží i nakladatelství LEDA, kde tento světový bestseller právě vychází. První svazek obsahuje tři části a druhý zbývající dvě.

Nezkrotnou šestnáctiletou Scarlett rodina miluje. Všichni muži s ní chtějí tančit, ona se ale rozhodne pro mírného, pohledného Ashleyho. Jenže se rozhoří občanská válka, začíná nejistota a s ní příběh plný zvratů. Scarlett se tvrdohlavě drží svých nadějí. Ve vichru války lidé umírají hladem, vládne násilí a beznaděj. Scarlett O ‘Harová však nezdolně prosazuje svůj sen o velké lásce, svoje přesvědčení, že zítřek bude lepší, že má smysl radostně a nekonečně doufat.

Hlavní hrdinka Scarlett, dcera majitele plantáží, která je vychovávána jako pravá jižanská dáma, se musí podřizovat přísným společenským pravidlům a tradicím. Její výbušná povaha se ale proti konvencím vzbouří, když se zamiluje do romantického Ashleyho Wilkese a rozhodne se ho získat za každou cenu, bez ohledu na to, že je zasnoubený s jinou ženou. Když se Ashley ožení s Melanií, Scarlett se provdá za jejího bratra. Krátce nato však do jejich života zasáhne válka a Ashley, stejně jako Scarlettin manžel, odchází s armádou.

Nyní už ovdovělá Scarlett žije se svým synkem a Melanií v Atlantě, kam zatím válečná vřava příliš nedolehla. Po čase se ve městě ke Scarlettině nelibosti objeví arogantní kapitán Rhett Butler. Scarlett přijímá jeho dvoření, přesto není schopná se vzdát lásky k Ashleymu. Až když Georgii zasáhne válečná vřava, se Scarlett změní. Z vrtošivé dívky se stane samostatná ctižádostivá žena, která udělá cokoli proto, aby zachránila nejen milovanou plantáž, ale také životy svých nejbližších. Po smrti druhého manžela Franka se provdá potřetí, k velkému pohoršení celé Atlanty si vezme Rhetta Butlera. Tak začíná jejich bouřlivé manželství plné nepochopení, sporů a nedorozumění. Stále je tu totiž Scarlettina láska k Ashleymu.

„Scarlett O'Harová nebyla krásná, ale muži si to málokdy uvědomovali, když podlehli jejímu kouzlu, tak jako dvojčata Tarletonových. V jejím obličeji se příliš ostře mísily jemné rysy její matky, pobřežní aristokratky francouzského původu, s těžkopádnými tahy kvetoucího irského otce. Ale byl to zajímavý obličej se špičatou bradou a hranatou čelistí. Měla bledězelené oči bez hnědé poskvrny, vroubené lesklými černými řasami a mírně sešikmené. Nad nimi tvořilo šikmé černé obočí překvapující oblouky na magnóliově bílé pleti – kterou si ženy z Jihu tak cenily a před horkým georgijským sluncem pečlivě chránily klobouky, závoji a rukavičkami,“ těmito slovy je hlavní hrdinka Scarlett popsána hned na začátku knihy.

Nyní ještě krátká ukázka z titulu, který jsme pro čtenáře Krajských listů dostali k dispozici. „Ležela v posteli, proudilo na ni nejasné měsíční světlo a představovala si v duchu celý ten výjev. Viděla výraz štěstí a překvapení, který se mu zjeví ve tváři, až pochopí, že ho skutečně miluje, a slyšela slova, jimiž ji požádá, aby se stala jeho ženou. Přirozeně bude potom muset říct, že ji ani nenapadne, aby se provdala za muže, který je zasnoubený s jinou dívkou, ale on bude naléhat a ona se konečně dá přemluvit. Potom se rozhodnou, že ještě dnes odpoledne spolu utečou do Jonesboro… “

Jih proti Severu v překladu Jarmily Fastrové vydává LEDA v edici Démanty literatury.