Dokument, nebo thriller o vraždě posvěcené z nejvyšších míst? Případ Hammarskjöld je obžalobou západních tajných služeb. Premiéry Pavla Přeučila

16.01.2020

Popisek: Odložený případ: Hammarskjöld. Na snímku z filmu tvůrce Mads Brügger (vpravo) a švédský soukromý detektiv Göran Bjorkdahl

Trochu netradičně věnuji dnešní filmové premiéry dokumentu nebo spíše dokumentárnímu thrilleru, který startuje v českých kinech. Je jím koprodukční snímek Odložený případ: Hammarskjöld, na kterém se podílelo Dánsko, Norsko, Švédsko a Belgie. Za unikátním projektem stojí dánský novinář, filmař, komik a velký provokatér Mads Brügger (*1972), kterého nemají rádi především v bývalých koloniálních mocnostech. Ve svém nejnovějším filmu se zaměřil na dávno zapomenutou a dodnes dostatečně nevysvětlenou smrt generálního tajemníka OSN Daga Hammarskjölda, který zahynul v roce 1961 za značně podezřelých okolností při havárii letadla v tehdejší Severní Rhodésii. Ta je dnes součástí Zambie.

Tenhle film je fakt pecka a trochu se divím, že se dostal, sice s ročním zpožděním, i do českých kin, protože ukazuje nekalé praktiky nejen západních tajných služeb, ale i snahy nadnárodních korporací ovládnout africké země i za cenu vražd. Pro ty, kdo nepatří mezi pamětníky, Dag Hammarskjöld, byl tehdy největším zastáncem práv na sebeurčení nových afrických republik a ze všech sil bojoval za jejich osamostatnění od západních mocností, které se zaměřily jen na drancování jejich nerostného bohatství. V dokumentu se Mads Brügger a švédský soukromý detektiv Göran Bjorkdahl pokusili odhalit záhadu starou téměř 60 let. Co se skutečně stalo osudné noci? Byla to nehoda, nebo atentát? Kdo nechal pikové eso, jemuž se přezdívá ve zločineckých kruzích karta smrti, na těle mrtvého Hammarskjölda? A pokud došlo k atentátu, kdo ho potom naplánoval?

Titulka NY Times z roku 1961, foto repro

Nové důkazy o atentátu

Dokument je dokonalou sondou do temných koutů nedávné africké minulosti a divák chvílemi neví, zda se dívá na horor, thriller nebo dokonalou fikci. Dvojice rozkrývá rozsáhlé spiknutí, v němž měla prsty americká CIA a britská MI6 společně s vládami a nadnárodními korporacemi řady evropských zemí. Nad tím vším se vznáší stín jakési záhadné, polovojenské organizace, řízené zlověstným doktorem Maxwellem. Pikantní na celé záležitosti je i fakt, že OSN dodnes vyšetřuje všechny okolnosti případu a objevují se stále nové a nové důkazy, svědčící o tom, že šlo o atentát, důkladně připravený z nejvyšších míst.

Horký brambor tajných služeb

Brügger využívá ve svém dokumentu všech prostředků jako jsou historické záběry, animace, ukazuje skartaci úředních dokumentů, způsoby jejich falšování a zařazuje i spoustu rozhovorů s lidmi, kteří byli v té době ignorováni nebo se o nich prostě vyšetřovatelé nedozvěděli. Brügger tak trochu vytvářel dokument i sám o své osobě, a jako u každé dobré konspirační teorie, se věci začnou samy o sobě dávat do pohybu. Jak vyšlo později najevo, při natáčení nasazoval často i vlastní kůži, protože Hammarskjöldova smrt je dodnes pro některé tajné služby horkým bramborem. V příběhu figuruje obrovský propletenec praktik apartheidu, stíhacího esa z druhé světové války, vysoce postavených darebáků s bílými límečky, partyzánské války, nechutných praktik používání biologických zbraní, či vrahů, zanechávajících na svých obětech piková esa.

Mads Brügger (vzadu) a švédský soukromý detektiv Göran Bjorkdahl vyrazili na místo činu, do Afriky

Poprask ve světových médiích

Premiéra filmu v únoru 2019 způsobila doslova poprask v tisku a kauzu oživily i přední noviny jako The New York Times a The Guardian, reagující na přesvědčivou prezentaci a výsledky vyšetřování, které film předkládal. Shodně také označily film jako nejpůsobivější dokument roku. Brügger prstem ukazuje například špinavé praktiky Jihoafrického institutu pro námořní výzkum a jeho šarlatánského lékaře lorda Nelsona, pracujícího z pověření CIA a MI6, či Keitha Maxwella, muže v bílém, o kterém se zde natvrdo říká, že nejen koordinoval vraždu Daga Hammarskjölda, ale také využíval virus AIDS pro genocidu domorodých obyvatel. Zkrátka jakýsi znovuzrozený doktor Mengele.

Hra o budoucnost Afriky

Brüggerovo vyšetřování polozapomenuté letecké havárie, při které zahynul generální tajemník OSN a dalších 15 lidí na palubě, odhalilo obrovské spiknutí a snahu korporací ovládnout budoucnost Afriky. Film se odehrává ve dvou rovinách. V té první jde o samotné vyšetřování a v té druhé režisér, scenárista a herec v jedné osobě, Mads Brügger, osvětluje, jak toto vyšetřování probíhalo. Film má ještě jeden zajímavý aspekt a tím je jeho jemný smysl pro humor. Zatímco se konspirační teorie táhne celým filmem a naznačuje úmyslné sestřelení letadla, vraždy či odporné lékařské experimenty na lidech, Brügger zařazuje i okamžiky, plné zvláštního humoru. Sledujeme tak například dvojici starších pánů, investigativců s tropickými přilbami na hlavách, které chrání jejich světlou skandinávskou kůži, jak začínají beznadějně kopat v poli s malými lopatkami.

Hammarskjöld je nepohodlný… odstranit

Spiklenecká teorie, že letadlo bylo sestřeleno, a že Hammarskjöld byl skutečně obětí atentátu, zosnovaného CIA, MI6, belgickou těžební společností a jihoafrickými polovojenskými jednotkami, protože prosazoval nezávislost Konga, se táhne jako červená nit celým filmem. Dokumenty naznačující zapojení CIA vyšly najevo, když je v roce 1993 odtajnila Jihoafrická národní zpravodajská agentura. Tyto dokumenty zahrnovaly plán odstranit Hammarskjölda a obsahovaly dokonce i údajné prohlášení tehdejšího ředitele CIA Allena Dullese: „Dag se stává nepohodlným… a měl by být odstraněn.“ Pravost těchto dokumentů však nebyla dodnes potvrzena.

Dag Hammarskjöld, foto Wikimedia

Otevřené vychloubání vraha

Objevily se ale i novější dokumenty. Tak například v roce 2018 prolétla novinami svědectví, že belgický pilot Jan van Risseghem se otevřeně vychloubal před přáteli a rodinou, že zavraždil celou delegaci OSN, když sestřelil letadlo Daga Hammarskjölda. Ve svém přiznání uváděl dosud přísně utajované podrobnosti o útoku, které podle analytiků mohl znát jen ten, kdo se na něm podílel. Ve filmu se dozvíme i to, že Van Risseghem měl rozsáhlé vazby na Británii, včetně britské matky a manželky a byl vycvičen v RAF! Hammarskjöld je dokonale strhující filmové drama, která vás nenechá vydechnout. Nenápadně, kousek po kousku servíruje divákům mozaiku obřího spiknutí, a přestože trvá téměř dvě hodiny, dokáže si udržet jejich pozornost.

Vložil: Pavel Přeučil