Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla a bude, anebo naopak

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Je na obzoru válka kin se streamovacími službami? Anebo si rozdělí trh? Další možností je pomalá smrt. Sobota Pavla Přeučila

11.01.2020
Je na obzoru válka kin se streamovacími službami? Anebo si rozdělí trh? Další možností je pomalá smrt. Sobota Pavla Přeučila

Autor: Netflix

Popisek: Skvělý film Irčan (velkolepá mafiánská freska, příběh ´Irčana´ v podání Roberta De Nira, za účasti dalších skvělých áčkových herců první ligy) musel Netflix alespoň na chvíli nasadit do amerických kin, aby vyhověl pravidlům Oscarů. Nasadil tedy

FOTO, VIDEO Ani takové trháky, jako Star Wars: Vzestup Skywalkera, Avengers, Tenkrát v Hollywoodu nebo Joker nedokázaly v roce 2019 překonat rekordy v návštěvnosti kin, která nejenže stagnovala, ale v posledních měsících roku dokonce klesala. Pokud jde o rok 2020, nejsou ani tady vyhlídky příliš růžové a mnozí kapitáni filmového průmyslu očekávají další pokles. Na čelech šéfů velkých filmových společností se množí vrásky a hledají východisko ze situace, kdy jim berou kšefty množící se streamovací služby a diváci mají mnohem větší výběr.

Pokles příjmů je velkým zklamáním zejména proto, že například Walt Disney Studios nasadilo téměř všechny své hlavní trháky těžkého kalibru, které jim sice vynesly celosvětově více než 11 miliard dolarů, ale stále to nestačilo na vyrovnání trhu. S arzenálem, který zahrnuje Lucasfilm, Marvel, Pixar, a díky své akvizici velkou část mediální říše Ruperta Murdocha, dokázal Disney ovládnout zhruba 40% domácího trhu, nicméně bude se muset hodně snažit, aby si postavení udržel.

Těžká volba: Co do kin a co na obrazovky

Filmový a televizní průmysl prochází přelomovými změnami a tak ani těm největším gigantům nezbývá nic jiného, než se jim přizpůsobovat. Disney musel nasadit během jednoho roku celou plejádu osvědčených trháků, jako výše jmenované, nebo Lví král 2 či Toy Story 4, aby naplnil nejen kina, ale dostatečně zásobil i svou streamovací platformu Disney+. Uvědomuje si totiž, že má takové soupeře, jakými jsou Netflix, Apple, Amazon a blížící se spuštění HBO Max nebo NBCUniversal's Peacock. Zatím se snaží vybalancovávat rovnováhu mezi licencovanými filmy a televizními pořady, protože příliš velká nabídka televizní zábavy by mohla ještě více omezit návštěvnost kin. Jednotlivá studia se musí rozhodnout, které filmy mají naději na úspěch v kinech a které se hodí spíše pro televizní obrazovky. Největší roli v tom hrají diváci, kteří začínají být značně vybíraví a jít do kina na nějaké to psychologické drama je zkrátka už netáhne.

Velké filmy chtějí velké plátno

Podle Chrise Aronsona, vedoucího domácí distribuce Paramount, může jít do kin pouze to, co chtějí lidé vidět na velkém plátně a musí to být špičková profesionální práce. „Všechny prvky velkého filmu musí být perfektně propojeny a nemyslím si, že tu existuje byť sebemenší prostor pro nějaké chyby. Jakmile zaváháte, dopadne to špatně a vy ztratíte spoustu peněz,“ říká Aronson. Mnohá velká filmová studia a producenti věří, že film a streamovací služby mohou existovat společně a předvídají, že v budoucnosti může jít spíše o spolupráci než o likvidaci.

Nasvědčují tomu i dosavadní výzkumy, podle kterých si lidé, kteří mají předplacený Netflix nebo jinou streamovací platformu, i nadále kupují lístky do kina. Potvrzují to i výsledky dalšího průzkumu, podle kterého až 78% návštěvníků kin mělo větší zážitky ze sledování Vzestupu Skywalkera, protože souběžně sledovali Mandaloriana na kanálu Disney +. Zdá se, že stream není zatím plnou náhradou filmu, protože lidé nechtějí sedět stále u malé obrazovky a u velkých filmů preferují velké plátno. Nakonec ani u Netflixu není situace tak růžová, protože mu neustále přibývá konkurence. V loňském roce dokonce zaznamenal dost citelný úbytek zákazníků, zejména ve Spojených státech.

Streamu se v kinech nedaří

Streamovací služby se však musí také potýkat s nemalými problémy. Netflix investoval stovky milionů dolarů do takových filmů, jako Irčan Martina Scorseseho, 6 underground: Tajné operace Michaela Baye nebo Třetí hranice JC Chandora. Jen některé z těchto filmů byly uvedeny před vypuštěním do streamu v menších kinech a nesplnily se ani naděje Netflixu, že Irčan si užije slávu v nějakém premiérovém kině na opravdu velkém plátně. Vyjednávání s provozovateli sítí multiplexů nedopadla dobře a tak se musel i tady spokojit Netflix s menšími kiny.

Proč potřebuje Netflix kino?

Je to jednoduché. Není žádným tajemstvím, že například právě s Irčanem se chce Netflix ucházet o Oscara a rozhodně nemá malé šance na úspěch. A o ony báječné sošky mohou soutěžit jen filmy, uvedené v kinech. Zatím pro své produkce využíval Neflix pronájem menších sálů po Spojených státech, ale v listopadu loňského roku se situace změnila. Společnost si na 10 let pronajala své první kino. Je jím poslední jednosálové kino v New Yorku, nesoucí název Paris.

Legendární kino v New Yorku, které koupila společnost Netflix, foto Netflix

Jde skutečně o dnes už legendární kino, které otevírala v roce 1948 německá herečka a zpěvačka Marlene Dietrich. I New York dnes ovládají velké multiplexy a kino Paris je tedy opravdovým unikátem. Jeho modré, sametové sedačky mohou pojmout na 500 diváků a jeho elegantní interiér byl uveden při rekonstrukci do původního stavu. Netflix v něm bude promítat premiéry svých filmů a využívat jej i pro další významné akce.

Má televizní film své místo na Oscarech?

Samotný Netflix už za sebou jeden oscarový úspěch má. Na loňském vyhlašování vítězů těchto filmových cen poprvé získal ocenění film vzniklý na streamovací platformě, a to hned třikrát. Ceny za nejlepší režii, kameru a jako nejlepší zahraniční film si odnesl snímek Roma mexického režiséra Alfonse Cuaróna. Samozřejmě, že se ozývají i hlasy, že televizní filmy nemají na filmových Oscarech co dělat a zarytým odpůrcem jejich účasti je například slavný režisér Steven Spielberg. Není sám, podobné hlasy se ozývají i od členů americké filmové akademie a další filmových odborníků. Nicméně se s tím budou muset asi všichni smířit, protože může už brzy přijít doba, kdy nebude komu ryze filmové ceny udělovat.

Talenty odcházejí k televizi

Netflix a prémiové kabelové kanály, jako je HBO, možná dávají filmařům už více prostoru pro jejich nejnovější díla, a to by mohl být u velkých filmových studií problém v získávání předních filmových celebrit, scénáristů, herců, režisérů či digitálních studií. Ty největší talenty v oboru zjišťují, že televize jim nabízí stejné, ne-li lepší podmínky než film, a navíc zde mají mnohem více tvůrčí svobody a také rozsáhlejší publikum.

Netflixu se podařilo například přetáhnout HBO dva výrazné tvůrce, producenty a scenáristy, Davida Benioffa a Daniela Brett Weisse, kteří stáli za veleúspěšným seriálem Hra o trůny a některé díly dokonce režírovali. Ve filmovém průmyslu jsme mohli v loňském roce vidět nejen návraty k úspěšným filmům minulých let, jejich remake, ale i překvapivě silné počiny, jako byl film Tenkrát v Hollywoodu od Sony Pictures, nebo Rocketman od Paramountu. Jejich návštěvnost v kinech potvrzuje, že lidé stále velké plátno potřebují.

Diváci jsou stále náročnější

Ne každý film se ale setkal s takovým diváckým ohlasem. Společnost Warner Bros zaznamenala velké finanční ztráty, kdy řada jejich drahých, ale divácky náročných filmů propadla v konkurenci se superhrdinskými ságami a streamovacími službami. Propady zaznamenala i další studia, která neuspěla ani s tak velkými projekty, jako byly Cats, Terminátor: Temný osud nebo pokračování Charlieho andílků. Je vidět, že filmové publikum je stále náročnější a producenti na to musí náležitě reagovat.

Diváci jsou už dost vybíraví a nemálo z nich už se řídí nejen velkými jmény režisérů či herců, ale před návštěvou kina si zjišťují, jestli bude stát zato vypláznout tři stovky za lístek na jedno představení, nebo je věnovat na měsíční předplatné třeba Netflixu, kde na ně čekají tisíce filmů a seriálů. Stále častěji tak obětují i premiérové zážitky a počkají si, až se film objeví někde ve streamu. Velká filmová studia tak mají pořádně zamotanou hlavu a panuje v nich velká nervozita, co se odehraje během letošního roku, který může být pro budoucnost filmu rozhodující.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace