Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Týden v kultuře

Týden v kultuře

Nejen knížky, i ´živá´ kultura nás zajímá. Aneb Pavel Přeučil každé pondělí

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

S poutníkem za Bílou paní

S poutníkem za Bílou paní

Strašidla pro víkendy i všední den. Kde? No přeci na hradech a zámcích

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Sedm největších filmových propadáků roku 2019. Proč jim diváci nedali šanci? Sobota Pavla Přeučila

04.01.2020
Sedm největších filmových propadáků roku 2019. Proč jim diváci nedali šanci? Sobota Pavla Přeučila

Autor: CinemArt

Popisek: Film Blíženec s Willem Smithem měl našlápnuto k tomu, stát se trhákem. Nestal se

VIDEO V uplynulém roce jsme mohli zaznamenat celou řadu filmů, které jednoznačně vítězily u diváků, i těch, které se dočkaly kladného ohlasu u kritiků. Jednoznačné vítězství si připsaly filmy jako Avengers: Endgame, Lví král 2, Joker, Star Wars: Vzestup Skywalkwera, Tenkrát v Hollywoodu nebo Irčan od Netflixu. Na druhé straně se dostaly do distribuce filmy, u kterých se jejich tvůrci netajili očekáváním, že budou kasovními trháky, ale jejich zbožná přání se nenaplnila. Pojďme se podívat na 7 největších propadáků roku 2019.

Tyhle filmy si vyžádaly v mnoha případech doslova astronomické rozpočty, ale návratnost byla katastrofální. V některých případech jsem si dovolil pochybovat i o zdravém rozumu tvůrců, kteří nacpali miliony dolarů do filmů, u kterých soudně uvažující člověk už předem tušil, že to nedopadne dobře. Přestože se tyhle propadáky pokoušejí jejich tvůrci, režiséři, scenáristé či herci obhajovat s tím, že diváci nebo kritici nedostatečně pochopili poslání filmu, jeho umělecké hodnoty a podobnými žvásty, rozhodující je dnes u každého filmu jeho kasovní úspěch, tedy zda se peníze, vložené do jeho realizace, několikanásobně vrátí. A právě to byl u následujících filmů největší kámen úrazu. Některé z nich vydělaly jen o něco málo více, aby to pokrylo náklady na výrobu, jiné si nedokázaly zaplatit ani to. Přestože se zdá, že některé filmy přece jen pár milionů vydělaly, ani to nemusí být pravda, protože jsou zde započítány jen náklady na jejich výrobu. Další desítky milionů se musí zaplatit na distribučních poplatcích a za globální marketing, takže i u nich půjde nejspíše o prodělečné projekty.

Gemini Man, v naší distribuci Blíženec

Rozpočet: 138 milionů dolarů

Celosvětový výdělek: 173 milionů dolarů

V českých kinech byl film uveden pod názvem Blíženec. Tenhle sci-fi akční thriller s Willem Smithem v hlavní roli aspiroval podle upoutávek a nadšených hlasů tvůrců na jedno z velkých překvapení roku. Překvapení se konalo, ale bohužel v tom negativním slova smyslu. Příběh stárnoucího zabijáka Henryho Brogana (Will Smith) prchajícího před svým mnohem mladším klonem, který dokáže předvídat každý jeho pohyb, u diváků totálně propadl. Přestože mu ve filmu sekundují herci zvučných jmen jako Mary Elizabeth Winstead nebo Clive Owen a režie se ujal tak zkušený matador jakým je Ang Lee, který má za sebou úspěšné filmy jako Pí a jeho život, Zkrocená hora, Tygr a drak či Zažít Woodstock, nedokázal film konkurovat třeba takovému Jokerovi, nasazenému do kin ve stejné době. Nepomohlo ani to, že diváci mohli vidět dva Willy Smithe za cenu jednoho.

Charlieho andílci

Rozpočet: 48 milionů dolarů

Celosvětový výdělek 51 milionů dolarů

Režisérka Elizabeth Banks se nijak netajila svými ambicemi navázat na předchozí dva úspěšné filmy s trojicí rozpustilých holčin, zachraňujících svět, představovaných Cameron Diaz, Drew Barrymore a Lucy Liu. Její očekávání se však ani zdaleka nenaplnila a film sotva vydělal tolik, aby pokryl náklady. Kde jsou ty časy, kdy předchozí díl Andílků dokázal utržit 250 milionů dolarů. Nové tři odvážné holky, Kristen Stewart, Naomi Scott a Elly Balinska, zase pracují pro tajemného Charlese Townsenda. Bojují ze všech sil se zlosyny, jsou šikovné, bojovné a přijatelně hezké, ale to je tak všechno. Jak příběh filmu, tak ani hlavní představitelky už nedosahují úrovně původních Andílků a film je dalším důkazem toho, že se nelze spoléhat jen na zvučná jména a divácky úspěšnou franšízu. Banksová se pokusila více využít současných trendů o posilování úlohy žen jako hrdinek na rozdíl od předchozích filmů, které se spoléhaly spíše na mužskou fantazii. A světe div se, ono to nevyšlo.

Shaft

Rozpočet: 35 milionů dolarů

Celosvětový výdělek: 8,3 milionu dolarů

Tenhle americký akční komediální film, režírovaný Timem Storym, je vlastně pokračováním filmu Shaft z roku 2000. Poté, co jeho nejlepší přítel za podezřelých okolností zemře údajně na předávkování, se agent FBI John Shaft III (Jessie Usher) obrátí o pomoc na svého otce, legendárního Johna Shafta II (Samuel L. Jackson), s kterým se celá léta neviděl a který nyní působí jako soukromý detektiv. Společně se pak vydávají za složitým rozplétáním případu a odhalením pravdy. Abych řekl pravdu, vůbec se nedivím, že se tenhle film dostal mezi propadáky. Zaujme v něm jen pár slušných Jacksonových hlášek, ale jinak se děj vleče tak, že chvílemi nabádá k usnutí.

X-Men: Dark Phoenix

Rozpočet: 200 milionů dolarů

Celosvětový výdělek: 160 milionů dolarů

Tak tenhle návrat vůbec nedopadl dobře a tvůrci filmu smutně počítají ztráty. Z celé série X-Menů dopadl tenhle film nejhůře od roku 2000, kdy se objevil první z filmové ságy s Hughem Jackmanem v hlavní roli. Toho už v nejnovějších X-Menech neuvidíme, stejně jako neuvidíme vypjaté a psychologicky celkem vypracované scény z předešlých filmů série. Zápletka, kdy musí skupina superhrdinů s nadpřirozenými schopnostmi bojovat proti jednomu, nebo spíše jedné z vlastních řad, postrádá hlubší smysl a film je postaven na principu, ty mi dáš ránu, já ti vrátím dvě. Při jedné vesmírné misi je členka X-Menů Jean Gray (Sophie Turner) zasažena kosmickými paprsky, kapánek holka zmutuje a začne ohrožovat nejen své kámoše, ale celou planetu. Ani tady už film nezachránila tak zvučná jména jako James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence a další. Nepomohl ani zkušený režisér Simon Kinberg, který natočil dva předchozí filmy ze ságy o X-Menech, a takové filmy jako Marťan, Deadpool 2 či Fantastická čtyřka.

Goldfinch, u nás uvedený jako Stehlík

Rozpočet: 45 milionů dolarů

Celosvětový výdělek: 9,9 milionů dolarů

Některé skvělé literární předlohy je, jak je vidět na případu tohoto filmu, lepší nechat v knižní podobě a nepokoušet se o jejich převedení na filmové plátno. Filmová adaptace bestselleru Donny Tartt je k prasknutí přecpána spoustou postav a pokud by už měla být zfilmována, slušel by jí mnohem lépe seriál, v němž by se daly jednotlivé postavy a jejich příběhy lépe rozpracovat. Takhle naservíroval režisér John Crowley divákovi nesourodou změť podivných spiknutí, tragických událostí, lásky a pocitů viny. Autorka knihy sice vyhrála za své dílo v roce 2014 Pulitzerovu cenu, ale to filmu příliš nepomohlo. Nejvíce výhrad vůči filmovému zpracování měli právě vášniví čtenáři knižní předlohy. Vzhledem k hvězdnému obsazení s Nicol Kidman, Anselem Elgortem, Sarah Paulson, či Luke Wilsonem a režii Johna Crowleye, který uspěl například s filmy Intermission či Brooklyn, se zprvu do filmu vkládaly velké naděje a dokonce měl prý aspirovat i na mnohá ocenění. Nic z toho se nestalo a tvůrci s těžkým srdcem počítají ztráty.

Hellboy

Rozpočet: 50 milionů dolarů

Celosvětový výdělek: 44 milionů dolarů

Také u této, dnes už filmové klasiky, která přichází s třetím pokračováním svého podivného, rohatého superhrdiny, zbyly tvůrcům jen oči pro pláč. Pekelné, nicméně docela dobrácké stvoření Hellboy musí tentokrát bojovat proti krvavé čarodějnici Nimue, ohrožující Londýn a posléze i celý svět morovou nákazou. Už samotný scénář měl podle mého názoru tvůrce odradit od realizace téhle slátaniny, do které je zapleten i chudák král Artuš. Film se snaží být místy vtipný, ale i tyto pokusy vyznívají dost hluše. K většímu úspěchu filmu nepomohla ani fešná Milla Jovovich, ani další herci Sasha Lane či Ian McShane a ani režisér Neil Marshall, který má velké zkušenosti s režírováním zejména hororových a akčních filmů.

Cats neboli Kočky

Rozpočet: 100 milionů dolarů

Celosvětový výdělek: 10,9 milionů dolarů

Tohle je asi největší propadák roku 2019 a nezachránily to ani návštěvnicky vždy úspěšné vánoční svátky, během kterých film utržil pouhých 8 milionů dolarů. Odhaduje se že po skončení projekcí ve světě nepřesáhne výdělek 40 milionů dolarů. Ty samozřejmě padnou na další distribuční náklady a tak se předpokládá u filmu celková ztráta přesáhne 120 milionů dolarů! Nechci nijak kazit naděje divákům, kteří se na film chystají do kina, protože u nás bude mít snímek premiéru až 9. 1. 2020, ale pokud znáte původní muzikál, nejspíš ztratíte při sledování filmu veškeré iluze. Tvůrci filmu naříkají, že jim všechno pokazili odporní kritici, kteří zaplavili jak tiskoviny, tak internet negativními recenzemi. Začalo to už prvním trailerem k filmu, který se objevil někdy v létě a okamžitě jej ztrhali jak kritici tak diváci.

Důvodem byly zejména CGI scény, tedy digitální technologií stvořené chlupaté kožíšky koček, které jako by vypadly z nějakého podřadného amatérského studia ve formě polotovarů. Podle toho, co víme, to tak v podstatě bylo, protože Universal Studios s uvedením filmu do kin spěchali, aby se už honem, honem začaly vracet náklady a k divákům se fakticky dostal narychlo upečený nedodělek. Průšvihu nedokázal zabránit ani zkušený režisér Tom Hooper, který má za sebou tak úspěšné filmy jako Dánská dívka, Králova řeč, Bídníci, nebo v současné době ostře sledovaný televizní seriál Jeho temné esence.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace