Princezna a půl StarDance: Zase nic moc. Čeští pohádkáři nemají očividně větší ambice než pobavit přejídající se diváky

26.12.2019

Popisek: Pohádka Princezna a půl království, kterou na Štědrý večer odvysílala Česká televize (na snímku Marek Eben, Eva Josefíková a Matouš Ruml)

FOTO, VIDEO V dohledné době nejspíše neexistuje žádná šance, že by se programová nabídka českých televizních stanic o vánočních svátcích proměnila k lepšímu. Pokud budou české pohádky, jejichž hrdinou je většinou nějaký lidový hlupáček, drtit jakoukoliv jinou možnost a patřit k nejsledovanějším pořadům celého roku, budou české Vánoce vypadat stále stejně. Národ je bude oslavovat u televizní obrazovky, a ještě se tím chlubit.

Na letošní Štědrý den se vše odehrávalo podle tradičního a již velmi nudného stereotypu. Česká televize, která v poslední době plní svoji veřejnoprávní roli dost mizerně, utratí povinné poplatky svých koncesionářů za pohádky, které odvysílá o vánočních svátcích. Několika málo premiérovými tituly nepříliš zdařile maskuje, že zbývající „sváteční“ program je s až urážející rutinou sestaven z nekonečných repríz. Týká se to bohužel i jinak podstatně kvalitnější dramaturgie kanálů ČT 2 a ČT art. A v neposlední řadě také privátních stanic. Ty tentokrát diváci většinou přehlíželi a je téměř neuvěřitelné, že mezi deset nejsledovanějších pořadů Štědrého dne se dostala jedině novodobá pohádka Pretty Woman, vysílaná na Nově. Ta ovšem skončila až na poslední, desáté příčce. Ostatních devět obsadila Česká televize, přičemž jedinou výjimku mezi pohádkovou tsunami v Top Ten tvořily fenomenální Hřebejkovy Pelíšky.

Princezna a... sova

Nic moc

Při tom všem je nakonec příjemným zjištěním, že alespoň část diváků vánoční televizní program ignoruje, nebo jej hodnotí s kritickým nadhledem. Premiéru nové pohádky České televize Princezna a půl království sice údajně sledovalo dva a půl milionu diváků, otázkou ovšem je, kolik z nich tak učinilo z pouhého zvyku, kolik ze zvědavosti a pro kolik domácností se stala součástí rituálu při rozbalování dárků. Ostatně, mimo jiné to dokazují komentáře na nejfrekventovanější filmové diskusní platformě u nás, CSFD.cz. Podle jednoho z účastníků neměla tato pohádka očividně větší ambice než pobavit přejedené či právě se přejídající diváky. „Je to takový standard Karla Janáka s některými sympatickými a některými otravnými herci, s několika dobrými vtipy a se stejným počtem vtipů nevtipných,“ komentuje D. Moore. Flanker je stručný, když glosuje: „Nic moc.“

Princezna a půl StarDance

Radek upozorňuje na zjevnou souvislost, že se protagonisty Princezny a půl království stali aktéři nedávno skončené taneční soutěže StarDance, „plus špatný scénář a přehrávání“. Také další divák si myslí, že kromě několika herců (především Matouš Ruml) je zbytek výstavka hloupého scénáře, směšnosti a přehrávání. Nejvíce mu vadil Jakub Prachař, který podle něho přehrával takovým způsobem, že mu přestalo chutnat cukroví. Jiným se naopak Prachař coby princ Egon líbil nejvíce. Stejně tak se liší názory na výkon Marka Ebena. Zatímco podle jedné části z nich byl skvělý, jiní si myslí, že opět hrál jenom sám sebe. Většinou se však amatérští kritici shodli na průměrné známce, tedy třech hvězdičkách, výsledná bilance se na ČSFD pohybuje kolem 60 %.

Princezna a... šumný Jakub Prachař v paruce

Plebejská tradice

Zajímavé ovšem je, že někteří profesionální kritici premiérovou pohádku ČT analyzovali, jako by šlo o nějaký významný umělecký počin. Podle Kristiny Roháčkové ze serveru iRozhlas.cz prý napravuje mylnou představu, že k lásce stačí zabít draka (kdo si to myslí, proboha?). Chudý Honza a princezna se proto musí naučit, jak to chodí ve světě. Bohužel se tato autorka nepozastavila nad zásadnějším faktem, a sice, že se v další „veřejnoprávní“ splácanině z různých pohádkových příběhů stal opět kladným hrdinou obyčejný Honza, zatímco princ Egon je degradován na novodobého Kazisvěta.

Je opravdu trestuhodné, že se ani desítky let po změně režimu u nás v pohádkových příbězích nemění obraz české šlechty, která je navzdory zásadnímu významu pro naše dějiny většinou zdrojem výsměchu. A kritici (až na pár výjimek) to většinou ignorují. Jenom pár z nich upozorňuje, že se v českých pohádkách natrvalo usadila plebejská tradice. Kladný hrdina je většinou chudý a hloupý, zatímco princ je cizák, král senilní hňup a princezna pyšná a rozmařilá.