RECENZE Slavný cestovatel Julius Payer a jeho Expedice na Severní pól. Ohromná, 700 stránková kniha právě na pultech

22.12.2019

Popisek: Zima, ilustrační foto

Když jsme zhruba v polovině letošního roku recenzovali titul ´V sibiřských lesích´ Sylvaina Tessona, narazili jsme na celkem neočekávané skutečnosti. Samota, opuštěnost, a přeci jistá svoboda a poznání. Přesně v těchto krocích kráčí i novinka nakladatelství Dauphin, jejíž pozornost je upřena zejména na úchvatný příběh největšího českého polárníka, cestovatele, malíře, topografa, dobrodruha a velitele rakousko-uherské polární expedice a taktéž objevitele Země Františka Josefa. Už ten rozsah 698 stránek v krásně pevné vazbě hovoří za své…

Knižní dobrodružství zachycuje rakousko - uherskou Payerovu - Weyprechtovu expedici do Arktidy v letech 1872 až 1874 z pera jednoho z vedoucích této výpravy. Osudy dvaceti čtyř mužů, přičemž většina z nich byli Slované, z toho pět Čechů, kteří objevili a prozkoumali nejsevernější souostroví na východní polokouli, zemi Františka Josefa, a jimž se před smrtí hladem a zimou podařilo uniknout teprve po vysilující tříměsíční cestě rozmrzajícím mořem.

Nejen milovníci polárních cestopisů si četbou této knihy přijdou na své, a to i díky skvělým Payerovým ilustracím. Těch je v knize celá řada (přesně 150) a čtenářům velmi rychle navodí pocit z Verneovek.

Český překlad monumentálního díla z roku 1876 obsahuje popis expedice z let 1872 – 1874, řadu autorových postřehů o životě ledních medvědů i některé zajímavé příhody z německé polární expedice v pozdějších letech 1869 – 1870. Překladatel (původní text překládal Jaroslav Hošek, současné vydání zrevidoval a předmluvou doplnil Zdeněk Lyčka) doplnil autorův text popisem mnohých předcházejících i pozdějších výprav do oblastí kolem severního pólu, životopisnými, zeměpisnými, geologickými i dalšími přírodovědeckými poznámkami a podrobným popisem země Františka Josefa podle tehdy dostupných pramenů.

Dodejme, že cestování, jehož tíživým motivem bývá samota, patří k lidstvu od samého počátku. Ostatně to není tak dávno, co věhlasný archeolog a popularizátor vědy Eric H. Cline nabídl rovněž českému publiku svou knihu ´Zhroucení civilizace a invaze mořských národů´. Kdybychom z těch globálních přesunů vynechali války a letitou touhu dobývat, zaměřili bychom se na jiná jména. Cesty rodiny Polů (nejznámější je bohužel pouze Marco) do středu Mongolska, snaha po rozmachu Portugalců v čele s Jindřichem Mořeplavcem, nevynechali bychom ani janovského rodáka Kryštofa Kolumba, případně poutě okolo Mysu Dobré naděje, severně orientovaných Kapverd, toulky po Indočíně a mnoho dalších.

Všechna ta jména, jako kupříkladu Fernão de Magalhães, Joseph Banks, Vasco de Gama či Jacob van Heemskerk jsou tučným písmem vyryta nejen do pamětí jejich následovníků a obdivovatelů, ale především v mnoha národních památkách. Jméno někdejšího holandského admirála van Heemskerka jsme přitom dali na poslední místo téhle pestré mozaiky docela úmyslně. Zabýval se totiž polárními cestami.