Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Útok intimními emocemi. Nová generace Manželských etud na ČT připomíná komerční reality show

09.12.2019
Útok intimními emocemi. Nová generace Manželských etud na ČT připomíná komerční reality show

Foto: ČT

Popisek: Manželské etudy: Nová generace. Irena a Petr

Když se před více než třiceti lety poprvé vysílaly Manželské etudy v režii Heleny Třeštíkové, byla to televizní senzace své doby. Šestidílný časosběrný cyklus mapoval životy šesti manželských dvojic během šesti let jejich společného života. Helena Třeštíková pak na tento úspěšný projekt navázala a postupně natočila Manželské etudy po dvaceti letech (2006) a po pětatřiceti letech (2018).

I když zájem o nové Manželské etudy postupně klesal (sledovanost posledních dílů se pohybovala kolem půl milionu diváků) přece jenom měly své skalní příznivce. Především mezi těmi, které zajímalo, jak se vztah některých nejzajímavějších hrdinů vyvíjel. Patřila k nim například atraktivní manželská dvojice Strnadových, která se s ohledem na skutečně dramatické životní mezníky (mezi nimiž nechyběl problém s drogami či pokus o sebevraždu) dočkala i celovečerního filmu. Stejně tak vyústil tragický osud osamělé matky Marcely, jíž během natáčení zemřela za podivných okolností dcera. Heleně Třeštíkové se poté podařilo natočit strhující snímek, který získal na festivalu v Seville Cenu za nejlepší dokument. Vyprovokoval navíc veřejnost, aby zoufalé Marcele pomáhala.

 

Šest svateb a čtyři rozvody

Zajímavá je i celková bilance pětatřiceti let natáčení. Ze všech manželských párů spolu vydržely pouze dva. První se rozvedla Marcela s Jiřím, následovali Zuzana se Stanislavem, Zuzana s Vladimírem a nakonec Ivana s Pavlem. Právě to byl důvod, proč někteří aktéři Manželských etud již nechtěli v natáčení pokračovat dále. Následovalo však dosti nešťastné rozhodnutí, že na tři řady Manželských etud naváže další, tentokrát nazvaná Nová generace, v níž se objeví nové partnerské páry. A že je bude namísto zkušené Heleny Třeštíkové natáčet její dcera Hana. Výsledek je ale bohužel dosti rozpačitý a jasně o něm vypovídá poměrně malý zájem diváků. V žebříčku pondělní sledovanosti skončily nové Etudy na posledním místě s pouhými 278 tisíci diváků, když je dokonce porazily i politické publicistické pořady ČT, Reportéři a Sametové stopy. Vítězná kriminálka Novy Specialisté zaujala o milion diváků více, což ovšem odpovídá současné televizní kriminální mánii.

 

Lepší reality show

I když je v novém cyklu bezesporu zajímavé sledovat, jak se změnil život pěti partnerských dvojic během několika uplynulých let, samotné příběhy Nové generace už delší časosběrný dokument neunesou. Jsou plné opakujících se stereotypů, mnoho scén je naprosto zbytečných a neúnosně dlouhých a nezřídka působí jako domácí video, v horším případě jako senzacechtivé formáty komerčních stanic, v nichž dochází k narušení intimity aktérů. Příkladem je příliš naturalisticky zachycený porod, připomínající až příliš Malé lásky televize Nova. V dalším případě zase bezdětný pár působí spíše jako agenti z realitní branže, když neustále předvádí své byty a chlubí se moderní domácností, ovládanou na dálku. A nemálo okamžiků, kdy se hlavní aktéři neustále objímají a líbají (a nakonec se k nim přidala i režisérka), zase evokuje vykalkulované reality show, v nichž moderátoři atakují emocemi účinkující dobrovolníky, za honorář předhozené masovému publiku v těch nejchoulostivějších situacích.

Vložil: Adéla Hofmanová