Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Čurda z Hlíny. Jaký je pád do ´kalné stoky´ dějin?

03.12.2019
RECENZE Čurda z Hlíny. Jaký je pád do ´kalné stoky´ dějin?

Foto: Youtube / repro

Popisek: Miloš Doležal: Čurda ze Staré Hlíny - příběh parašutisty

Psát o nedávných dějinách se osvědčilo mnohokrát. Připomínat osudy těch, ke kterým bychom mohli přiřadit jakékoli matematické znaménko, také. A jak už to bývá, většinu čtenářů zajímá právě to, co se ve školách nedozví. Pohnutky, detaily, dokumenty, fotografie, svědectví, pocity.

A přesně takovouto badatelskou cestou se vydal někdejší dramaturg ČRo Miloš Doležal (*1970) při cestě do hlubin tří velmi kontroverzních postav československé minulosti: Oskara „Kariho“ Felkla, předválečného československého četníka, Bohuslava Bušty alias „Zwirna“, krejčího z Vysočiny, který se stal agilním konfidentem gestapa v Táboře, a konečně toho nejznámějšího zrádce, jakým byl člen paraskupiny OUT DISTANCE, vysazeného do protektorátu na jaře roku 1942, Karla Čurdy.

Všechny povídky mají tu moc a to kouzlo, že jejich beletristické pojetí pevně svírá kormidlo dějin. Nefabuluje, nepřehání, a dokonce ani nehodnotí, což je výjimečné. Snad jen s výjimkou jistých subjektivních poloh v názvech kapitol. Ty totiž jednoznačně ukazují charakteristiku a autorův přístup. Čtenáři krásné knihy nakladatelství HOST tak půjdou stejnou životní cestou jako ´Svině Bohouš´, ´Kari, můj manžel´ (příběhem manželů Felklových) a konečně je tu náležitě vybarvený a obsahově nejširší Karel Čurda. Dvojsmysl v názvu jistě pochopí každý. Nejde jen o rodiště – Stará Hlína u Třeboně – ale samozřejmě i o povahovou vlastnost. Nechte hlínu na dešti. Roztaje, povolí. Tato dvě slovesa jsou příznačná.

Vesměs málo známé skutečnosti, jenž Doležal detailně popsal, svědčí o tom, že se s tématem nesetkává poprvé. Na jednu stranu nakládá dostupné znalosti, na stranu druhou pak osobní rovinu. Zejména dialogy (Čurda), dopisy (Felkl) a lítost (Bohuslav Bušta) představují kritéria, jakými se Miloš Doležal odlišuje od klasických děl z období historiografie druhé světové války. Ačkoli jsme uvedli, že nehodnotí, jeho rozčlenění osudů všech tří figur je vypovídající a logické. Nejprve tu máme začátek. Tak třeba života, školy, vztahu. Pak přichází válka, kdy se z řezníků stanou velitelé a z třídních blbečků jejich poskoci. Jakkoli nad tím můžeme dnes mávnout rukou, ono se stačí podívat na film Vyšší princip. Ostatně začít můžete přímo v knize na straně osmdesát v kapitolce ´Moje plány do budoucna´.

„Žádné životopisné detaily v textech nebyly vyfabulovány, buď se vážou k pamětnickým výpovědím, anebo vycházejí z uvedených archivních zdrojů. V citacích z archivních dokumentů jsem neopravoval pravopisné ani jiné chyby.“ Miloš Doležal

Jak reaguje člověk v mezních situacích? Jaké následky nese spolupráce s okupantem či úpis ďáblu? Naše novodobá historie není dlážděna jen hrdinstvím, obětavostí a zásadovostí, ale také selháváním, zrádcovstvím a kolaborací.

To jsou slova nakladatele, na která bychom odpovídat nechtěli. Ke knize jsme přistupovali hlavně jako k médiu, k encyklopedii, jež může otevřít nové cesty a obzory. Namátkou jako látku pro pokračování autor může zvolit koncentrační tábor Mauthausen nebo extrémně zajímavý příběh Vlastimila Moravce. Pro všechny čtenáře pak stejně cenný obsah, jakým je text, bude i ten doprovodný: fotografický a dokumentární.

Podklady pocházejí nejen z osobních vlastnictví, ale taktéž z archivů. Stejně tak chválíme i prameny literatury, k nimž lze přikročit v případě hlubšího zájmu (pamětnické výpovědi, Stehlíkovy Lidice a velkou radost nám udělal i odkaz na Dobu zkoušek a naděje: deník děkana Františka Wonky). Po všech směrech se kniha Miloše Doležala ukázala jako stabilní, osvěžující, přínosná a novátorská. Především v té tiché kombinaci faktů a krásné literatury jde o dílo jedinečné. Jak skvěle dokázal na téměř pěti stovkách stran zpracovat pouť pátera Toufara v knize ´Jako bychom dnes zemřít měli´ z roku 2012, tak srdnatě se popasoval s těmi, kteří si nezaslouží téměř jakékoli uznání. A kdyby se někdo náhodou domníval, že jednotliví lidé prošli katarzí nebo snad nemohli jednat jinak, doporučíme pečlivě a pomalu číst zejména Čurdovo chování po konci 2. světové války. Jeho pýchu, nadutost a sebestřednost. I to zvládl Doležal na výbornou. 85 procent.

Vložil: Zdeněk Svoboda