Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou středu i neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Týden v kultuře

Týden v kultuře

Nejen knížky, i ´živá´ kultura nás zajímá. Aneb Pavel Přeučil každé pondělí

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

S poutníkem za Bílou paní

S poutníkem za Bílou paní

Strašidla pro víkendy i všední den. Kde? No přeci na hradech a zámcích

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Stovky milionů za neexistující film vyletěly komínem a na filmaře-tuneláře už nejspíš čekají klepeta. Týden v kultuře

25.11.2019
Stovky milionů za neexistující film vyletěly komínem a na filmaře-tuneláře už nejspíš čekají klepeta. Týden v kultuře

Autor: Actor's Runay Agency

Popisek: Třetí nejdražší film v dějinách české kinematografie... rozhodně ale nejdražší nerealizovaný film české kinematografie

FOTO, VIDEO Palcové titulky většiny českých novin a časopisů nás v posledních dnech informují o nejnovějším průšvihu české kinematografie. Tím je nikdy nenatočený film Poslední z Aporveru, který si už vyčerpal z různých zdrojů téměř čtvrt miliardy korun. Jde tedy prý o nejdražší český film. Ono veledílo mělo být jakousi poctou slavnému filmovému tvůrci Karlu Zemanovi a skutečným velkofilmem v hollywoodském stylu. Nejvíc prý měly spolykat počítačové animace a triky, kombinované s živými herci. Z celého velkofilmu, který vzniká prakticky od roku 2006, však existuje pouze jedna krátká, poloamatérská ukázka a jinak kde nic, tu nic. Zkrátka tunel jako Blanka.

Tady se musím zastavit u oné informace, že jde o nejdražší český film v historii, kterou nám servírují de facto všechna média. Krásně se zde projevuje neprofesionalita spousty českých novinářů, s kterou se v posledních letech setkáváme čím dál tím častěji. Nejdražší český film zní samozřejmě zajímavě a čtenáře to nabudí, aby si dotyčný článek přečetl. Druhou stránkou této zprávy je ovšem to, že má k pravdě hodně daleko. Mnoha dnešním pisálkům je totiž zatěžko udělat pár kliknutí na počítači, aby zjistili, že nejdražším českým filmem je už dokončený historický velkofilm Petra Jákla Jan Žižka, jehož rozpočet se vyšplhal na půl miliardy korun. Na druhé příčce je také historický film režiséra Petra Jakubiska Bathory (2008), který přišel na 300 milionů korun, i když byl natáčen v kooprodukci se Slováky.

Ambice zůstaly na papíře

Česká kinematografie se může pochlubit řadou filmů, které si získaly diváckou pozornost a uspěly i u kritiků. Co však zůstává faktem je to, že v naší kinematografii chybí velkofilmy, či blockbustery, jak se jim říká v hollywoodském slangu. Vysvětlení je jednoduché, nejsou na ně peníze. Rozpočty takových filmů se pohybují v řádu miliard korun a na to zkrátka nemáme. Fantasy film Poslední z Aporveru měl velké ambice se takovým blockbusterem stát a na papíře všechno vypadalo, že bude konkurovat takovým snímkům, jako Letopisy Narnie, Avatar nebo Nekonečný příběh. Jeho tvůrcům se podařilo získat zájem a hlavně potřebné dotace od řady institucí. Státní fond rozvoje kinematografie přispěl 47 milionů, Česká televize 18 milionů a dalšími desítkami milionů přispěl Audiovizuálný fond Slovenské republiky a Ministerstvo kultury ČR.

Trochu smutný konec, když si člověk uvědomí, že mu na celý projekt peníze vytáhli z jeho peněženky, foto Facebook

Půjdou filmaři do basy?

Po vyšetřování, táhnoucím se několik let, konečně spadla klec na tři hlavní tvůrce celého projektu. Producent Jiří Košťál, režisér Tomáš Krejčí a Petr Hemmr, jednatel společnosti CZ PAP, která se na filmu podílela, jsou obviněni z dotačního podvodu a poputují před soud. V base mohou dotyční strávit až 10 let. Zároveň se chystá dražba rozpracovaného filmu. Vyvolávací cena onoho nic, co bylo zatím natočeno. je prý 18 a půl milionu korun.

To je docela legrační, vezmeme-li v potaz odhad insolvenční správkyně, která odhadla skutečnou cenu onoho neexistujícího veledíla na 5000 korun. Stovky milionů jsou tedy v prachu a nikdo je už nikdy neuvidí. Silně také pochybuji, že se najde někdo, kdo by v dražbě za tenhle vzdušný zámek oněch 18 milionů zaplatil. Celý případ nám ale také ukazuje, jak snadné je tahat peníze na neexistující projekty ze státních institucí a tím pádem i z kapes daňových poplatníků. Za tyhle peníze mohlo vzniknout například více než 70 nových bytů nebo nová a mnohem potřebnější základní škola někde na vesnici.

Po perfektní PR propagaci získal film Nabarvené ptáče značný divácký úspěch i v České republice, ovšem nikoliv nezaslouženě, foto Facebook

Marhoulovo Nabarvené ptáče vítězně táhne světem

Na rozdíl od tunelu jménem Poslední z Aporveru se zdá, že si jeden z nejdražších českých filmů, Marhoulovo Nabarvené ptáče s rozpočtem 175 milionů korun, na sebe vydělá. Jeho návštěvnost se v českých kinech blíží 100 tisícům diváků a úspěchy slaví i ve světě, kde na festivalech sbírá jednu cenu za druhou. Po ocenění na festivalu v Benátkách získal další ceny na filmovém festivalu v Chicagu a nedávno i na Mezinárodním filmovém festivalu v indické Kalkatě, kde byl Marhoul oceněn jako nejlepší režisér. „Uvedení v Indii bylo pro Nabarvené ptáče první příležitostí, kdy se mohlo při svém letu světem potkat s tak odlišnou kulturou. A cena z Kalkaty je tak o to právě cennější,“ říká Marhoul o svém úspěchu.

Nejnovější ocenění získal film na polském Mezinárodním filmovém festivalu Camerimage, kde získal Václav Marhoul cenu mezinárodní kritiky Fipresci a Vladimír Smutný za kameru ocenění Bronze Frog. Oceněním nejspíše není ještě konec, protože snímek má před sebou ještě tažení po celé řadě filmových festivalů a o nějakou z cen bude bojovat i na Zlatých Glóbech a také na amerických Oscarech.

Vánoce ve znamení čardáše? Proč ne

Nadcházející předvánoční období bude na mnoha místech naší republiky ve znamení adventních koncertů. Tak trochu netradiční můžete navštívit už zítra v Mladé Boleslavi, kde vystoupí Nerez & Lucia. Netradiční proto, že na něm vedle vánočních písní a koled zazní hudba rozmanitých stylů, od šansonu, reggae, přes folkové balady až po ohnivý čardáš. Myslím si, že je to určité oživení tradičních adventních koncertů, které se věnují hlavně koledám, církevní hudbě a symfonickým skladbám. Tady jde o vysloveně multižánrovou záležitost, která představí posluchačům pestrou směsici hudby ze všech koutů světa. Nerez & Lucia zahrají v Mladé Boleslavi jak písně z jejich nového alba, tak i největší hity původní skupiny Nerez. V písních zazní vedle češtiny i slovenština, hebrejština, srbochorvatština či romština. Právě tomuhle fandím, protože ona rozmanitost patří i do takovýchto koncertů.

Originální upoutávka. Jak jinak, když se jedná o festival nezávislého filmu, foto Facebook

Festival představí nezávislou kinematografii

Už v nadcházející pátek, 29. listopadu, vypukne v Hradci Králové 10. ročník filmového festivalu Cinema Open. V kině Bio Central se představí ve filmové části programu 14 snímků různých žánrů, představujících průřez naší nezávislou kinematografií. Na své si přijdou milovníci komedií, sci-fi, hororů, dokumentů i dramat. Do soutěžní sekce postoupilo 9 filmů, které hodnotila 15členná odborná porota. Na závěrečné ceremonii v sobotu 30. listopadu budou vyhlášeni vítězové v kategoriích nejlepší film a režie, nejlepší scénář a nejlepší kamera. Ani rodiče a děti nepřijdou zkrátka. V sobotu od 15. hodin je pro ně připraveno pásmo pohádek. Po něm bude následovat filmová dílna – Filmoviště. O úspěchu snímků budou také rozhodovat samotní diváci, a to v hlasování po projekci každého bloku.

Nezávislí filmoví tvůrci to nemají v dnešní době podle mého názoru nijak lehké. Sehnat peníze a sponzory na své projekty, o nichž už předem vědí, že se nedostanou na plátna velkých kin a nebudou vydělávat, není žádná legrace a o to více si musím těchto tvůrců vážit. Navíc na těchto přehlídkách máme možnost se setkávat s filmaři, o jejichž tvorbě ještě možná uslyšíme.

Zázračný tenor Andrey Bocelliho se vrací do Prahy

Rozezní pražskou O2 arénu v sobotu 30. listopadu a příležitost uslyšet tento úžasný talent budou mít ti, kdo se nedostali na jeho první letošní koncert v Praze. Program koncertu bude kromě klasického repertoáru obohacen i o skladby z nového alba ´Sí´, které oslavuje lásku, rodinu, víru a naději. Sí je album o srdci a duši, pozitivitě a rodině, melodii a magii. Z tohoto důvodu si Bocelli zvolil silný a jednoduchý titul. „V tomto historickém období, kterým právě procházíme, často říkáme ne. Ale ano je to slovo, které říkáte, když dostanete svůj první polibek, když s někým souhlasíte, když chcete, aby se někdo cítil dobře. Sí je slovo, které říkáte pokaždé, když věci dobře končí. Z tisíce a jednoho důvodu je Sí výrazem pozitivního a silného lidského slova, pocitu a emocí,“ říká Bocelli o svém novém albu.

Jako jedna z největších světových klasických hvězd zpíval pro papeže, prezidenty i královskou rodinu, vystoupil v největších koncertních sálech a operních domech světa a prodal 80 milionů nosičů. Dvě jeho cédéčka vlastním i já a vedle cédéček s Mikem Oldfieldem patří k mým nejoblíbenějším. Jeho otevřený, sytý tenor dokáže projasnit i ten nejpošmournější podzimní den.

Propagační materiály na příští Anifilm jsou velmi spartánské. Ale má to něco do sebe, foto Facebook

Festival ANIFILM opouští Třeboň a stěhuje se do Liberce

Z posledních zpráv o kulturním dění u nás mne zaujala ta, informující o stěhování mezinárodního festivalu animovaného filmu ANIFILM z jihočeské Třeboně do severočeského Liberce. Třeboň hostila osmnáct ročníků festivalu a podle organizátorů už malé město dosáhlo limitů festivalu. Nepostačovaly festivalové prostory, nestačily ani ubytovací a stravovací kapacity. „Necháváme Třeboň za námi, pomohla nám stát se světovým festivalem, pomohla nám vyrůst a jsme za to rádi. Animace znamená oživení a pohyb, a my se teď potřebujeme posunout dále,“ vysvětluje tuto změnu ředitel festivalu ANIFILM Tomáš Rychecký.

Každý ročník tohoto největšího festivalu animovaného filmu ve střední Evropě se mohl pochlubit stoupající návštěvností. Letošní, poslední ročník v Třeboni nabídl divákům na 500 soutěžních i doprovodných filmů a na festivalu se prezentovalo na 1500 filmových a herních tvůrců. Primátor Liberce Jaroslav Zámečník považuje pořádání festivalu ve svém městě za jeho velkou mezinárodní propagaci a příležitost pro využití bohaté nabídky služeb i zázemí, které nabízí Liberec pro účastníky i návštěvníky festivalu.

Na jedné straně chápu snahu organizátorů festivalu o jeho zpřístupnění širší mase diváků a o zkulturnění zázemí, potřebného pro jeho účastníky. Na druhé straně je mi trochu líto Třeboně, která svým intimním charakterem a nádhernou renesanční architekturou tvořila kouzelnou kulisu, obdivovanou účastníky festivalu ze všech končin světa. Příští ANIFILM se bude konat v Liberci ve dnech 5. - 10. května 2020.

Sochařka Paulina Skavova se představí v Opavě

Výtvarné umění, ať už má jakoukoliv podobu, by mělo podle mého názoru především potěšit duši a oko člověka. To se nedá říct o spoustě uměleckých děl, vznikajících jako na běžícím páse v dílnách a ateliérech moha našich tvůrců. Přiznám se, že umění, jež se označuje přívlastkem moderní, mi k srdci nikdy moc nepřirostlo a na příklad u toho sochařského jsem vyznavačem spíše té reálné, pravé sochařiny, ztvárňující přirozenou podobu objektů, předmětů či živých bytostí. Dnes tak oblíbené plechové, kartonové nebo drátěné umělecké objekty mne moc neberou. I proto jsem si neodpustil zařadit do dnešního kulturního výběru výstavu trutnovské sochařky Pauliny Skavové. Ta se pod názvem Par force otevře návštěvníkům v Galerii Obecního domu v Opavě 4. prosince. O ojedinělou výstavu má už dnes zájem řada dalších galerií v republice.

Paulina Skavová, jezdecký 'portrét', foto web autorky

Vášeň, erotika, fantasie a nekorektní obraz ženy

Výstava, představující téma lovu v sochařském díle Pauliny Skavove, z Opavy poputuje do Trutnova, Bechyně a Prahy. Navštívit výstavu této světově úspěšné sochařky je pro mne jako ponořit se do úplně jiného světa, snového světa mýtů, fantazie, dávných legend a pohádkových postav. Skavová je proslulá především dokonalou propracovaností svých postav a mnozí kritici ji definují jako pokračovatelku těch největších velikánů českého sochařství, jakými byli Matyáš Bernard Braun nebo Josef Václav Myslbek.

„Výstava Par force je symbolicky spojena s tématikou lovu, který byl primárně určen k získávání potravy a tedy k zachování vlastního života na úkor kořisti a je vnímán i jako symbol vzájemné interakce mezi mužem a ženou a pevně spojen s vášní, erotickou přitažlivostí a přežitím v rámci rodu,“ vysvětluje Jan Kunze, kurátor výstavy. Odkazuje k tomu i cyklus, ve kterém jsou torza a postavy ženy ozdobené antilopími nebo mufloními rohy, a naaranžovány jako lovecké trofeje. V době celosvětového hnutí MeToo to působí cíleně provokativně a genderově nekorektně. Nicméně její sochařská díla jsou vyhledávána i filmovými tvůrci a objevila se i v nejnovějších seriálech HBO Krypton a Knightfall. Průřez nejnovější sochařskou tvorbou Pauliny Skavové si určitě nenechám ujít a mohu jej vřele doporučit každému, koho sochařské umění baví.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace