Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

V Itálii vyvolal bouře. Dramatický příběh muže, který ztratil svou čest, ale pomohl zničit chapadla mafie. Premiéry Pavla Přeučila

21.11.2019
V Itálii vyvolal bouře. Dramatický příběh muže, který ztratil svou čest, ale pomohl zničit chapadla mafie. Premiéry Pavla Přeučila

Autor: Aerofilms (stejně jako snímky v článku i galerii)

Popisek: První zrádce: Pierfrancesco Favino jako Tommaso Buscetta, první mafiánský boss, který porušil omertu

FOTOGALERIE Přestože film První zrádce, v originále Il traditore, měl v zemi svého vzniku, Itálii, premiéru už koncem května letošního roku, stále je tam předmětem bouřlivých diskuzí. Je to proto, že téma, jemuž se věnuje, patří k nejbolavějším kapitolám novodobé italské historie. Tím tématem je rozkrytí a pád největší mafiánské organizace v Itálii, Cosa Nostry. Největší zásluhu na tom má Tommaso Buscetta, velký šéf sicilského klanu Cosa Nostry, první, kdo se rozhodl porušit základní kodex mafie, omertu, tedy mlčenlivost o všech aktivitách mafie a zákaz jakékoliv spolupráce s policií a soudní mocí.

Přiznám se, že nemám rád nadměrně dlouhé filmy a jakmile překročí metráž hranici takových 100 minut, začínám být už poněkud nesoustředěný a hledám si v křesle kinosálu tu nejpohodlnější polohu. Kupodivu, u filmu První zrádce, se stopáží dvě a půl hodiny, se mi to nestalo a to i přesto, že nejde o žádný ryze akční film. Je totiž pořád na co koukat a dialogy jsou tak vypjaté, že neustále vyžadují divákovu pozornost. Film přichází do našich kin ve čtvrtek. 

Zrádcem z donucení

Sicílie, osmdesátá léta. Doba, kdy zuří otevřená válka mezi mafiánskými gangy. Na výsluní se derou novodobí mafiáni z Cosa Nostry a mají v úmyslu staré vládnoucí rodiny vyvraždit. Počet obětí vražd roste závratným tempem a Tommaso Buscetta, hledaný zločinec, únosce, vrah, pašerák drog prchá před apokalypsou nejprve do Spojených států a odtud do Brazílie, kde se mu daří založit novou, rozsáhlou síť obchodu s drogami.

 

Tommaso Buscetta v podání herce Pierfrancesca Favina

Nicméně, štěstí jej opustí, je zatčen a vydán do Itálie. Aby unikl tvrdému trestu, rozhodne se jako první z mafiánských bossů promluvit a spolupracovat s úřady. Přijímá nabídku soudce Giovanniho Falconeho, který od něj chce svědectví o praktikách mafie a informace, které pomohou rozkrýt její organizaci. To má za následek rozsáhlé zatýkání a uvěznění stovek členů mafie. Pravidla omerty jsou ale krutá a jedinou odměnou pro zrádce musí být smrt. A Buscetta se musí smířit s tím, že odteď bude muset pod touto hrozbou žít. 

Psychologické drama, sex a násilí

Film řeší hlavně důvody, které Buscettu vedly ke spolupráci s justičními orgány, a to v době, kdy se o strukturách mafie, jejím fungování a praktikách nevědělo téměř nic. Přestože se jedná o film, zaměřený především na vykreslení jednotlivých postav, režisér a scenáristé nezapomněli ani na další potřebné prvky žánru a prokládají psychologické pohledy a konverzace scénami krutého násilí a také sexu a to s dokonalým načasováním. Právě díky tomu se jim podařilo upoutat pozornost diváků, kteří na konci filmu možná ani nepostřehnou, že uběhlo dvě a půl hodiny. 

Film dvou tváří

Na filmu První zrádce mne zaujalo hlavně to, že jde vlastně o film dvou tváří. Nahlíží na Buscettovu zradu z pohledu Cosa Nostry i z pohledu soudního systému. Ukazuje nám i dvě tváře Buscetty, pro někoho hrdiny, který se dokázal mafii postavit, pro jiného obyčejného zrádce a pohodlného zbabělce, který si chtěl jen zachránit krk. Zkušený režisér Marco Bellocchio, který se věnuje v poslední době hlavně ožehavým, politickým tématům, se snažil tyto dvě tváře zdůraznit i v mnoha scénách. Neustále se střídají protichůdné scény jako vězení a svoboda, střídá se interiér a exteriér, vnitřek amerického bouráku, jehož střecha se otevírá a zavírá, nebo nadšení Italů, přicházejících za lepším životem do Ameriky a na druhé straně jejich věčným snem o návratu do rodné země. 

Temné pozadí radostného svátku

Marco Bellocchio je jedním z mála režisérů, kteří dokážou na velkém plátně udržet scénu pevně v rukou a přitom konfrontovat své vize s prožitky diváka. To je zřejmé už z první scény filmu, rodinné sešlosti, která vysvětluje celý příběh, jenž bude následovat. Tahle úžasná scéna, odehrávající se ve vznešeném prostředí o největším sicilském svátku svaté Rozálie, ukazuje zdánlivý mír mezi mafiánskými klany a temnými náznaky předznamenává to, co bude následovat, včetně Buscettových předtuch. Už tohle samo o sobě klasifikuje Bellochiův film jako jeden z nejlepších, které se věnovaly mafiánským tématům. Sledujeme napjaté chvíle, kdy se stará mafie pokouší dohodnout s novou Cosa Nostrou o rozdělení obchodu s drogami, zatímco Palermo slaví svůj svátek.

 

Režisér Marco Bellocchio

Původně se točil seriál

Scény, které se zdají být rozvleklé, jako sáhodlouhé soudní stání, mají svůj smysl. Dokreslují nám tehdejší moc mafie, jejíž chapadla sahala až do nejvyšších vrstev. Tvůrci filmu přiznali, že původně měl být První zrádce televizní minisérií a tak byl také natáčen. Proto ty určité, zdánlivě uťaté sekvence a televizní efekty. Nakonec se rozhodli epizody sestříhat v jediný film. Pierfrancesco Favino, který ztvárnil hlavní postavu Tommasa Buscetta, je ve své roli dokonale uvěřitelný a tak, jako celý film, i on má dvě tváře. Ta první nám ukazuje bezohledného zločince, který se neštítí vůbec ničeho, a ta druhá strachem zlomeného kajícníka, který se snaží zachránit, co se dá. Jednu jeho tvář sledujeme před soudem, kdy jde o soudní drama a druhou ve chvílích, kdy je s rodinou a tady přechází film do rodinného dramatu. 

Film nemá svého hrdinu

Režisérovi Marco Bellocchiovi se podařilo natočit film v duchu staré dobré školy italského realismu a vyhnout se soudobým klišé, které v mafiánských filmech leccos přikrášlují a sklouzávají do nebezpečné pasti určité idealizace mafie. Zapomeňte na seriály jako Narcos, Gomorra a spoustu dalších, kde jsou zločinci a zločin málem okouzlující. První zrádce je prvým opakem. Máme tady jednoznačné scény, které nám na rovinu říkají, kdo je kdo a co je zač. Jednoznačného hrdinu tak ve filmu nenajdeme. 

První z nich se odehrává hned během prvního výslechu Buscetty u soudce Falconeho. Buscetta k němu přichází s obvyklým a tehdy dost rozšířeným příběhem o hodné Cosa Nostře, která byla zpočátku úplně jiná a jejímž cílem bylo ochraňovat morálku, starat se o opuštěné děti a pomáhat chudým lidem. Soudce ale toto ´pokání´ rychle utne, protože na něj to nefunguje a mafie pro něj není ničím jiným než zločineckou organizací. Totéž se znovu zopakuje na konci filmu, kdy je po melancholické scéně hozen divák zpět do reality, kde je mafie mafií se vší drsností, co k tomu patří.

 

Pierfrancesco Favino jako Tommaso Buscetta a  Fausto Russo Alesi jako soudce Giovanni Falcone

Mafián, který měl rád život

Zajímavé je, jak se Bellochio vyrovnal s řadou velkých konfliktů, ke kterým nezbytně dochází. Velký prostor věnuje vztahu mezi člověkem a mocí. Jak daleko je člověk ochoten kvůli moci zajít? Ačkoliv byl Buscetta velkým mafiánským bossem, po moci nikdy příliš netoužil, a to na rozdíl od svého rivala, vládce sicilské mafie Salvatoreho Toto Riiny. zabijáka, který měl na svědomí desítky vražd, a to i soudců a nepohodlných vyšetřovatelů. 

V jednom okamžiku Buscetta svoji povahu odkrývá, když říká: „Riina tvrdí, že je lepší rozkazovat než šukat. Já si myslím, že je to naopak.“ Ačkoliv je Buscetta považován za silnějšího vládce než Toto Riina, nikdy se nechoval jako monstrum a podle svých slov se cítil pouhým pěšákem. Raději než moci si užívá života i sexu a navíc není nijak chamtivý. Po celý film ale cítíme Buscettův vnitřní konflikt, pocit viny ze zrady svých bývalých přátel a vědomí, že je vlastně už mrtvý muž. V jednom z rozhovorů s Falconem pak říká, že nejde o to, zda zemře on nebo Falcone, ale o to, kdo zemře dříve. 

Smrt přišla, ale jinak

Příběh Prvního zrádce je opravdu syrový a nijak nepřikrášlený kus života jednoho mafiána, uprostřed rozporuplné i zkorumpované společnosti. Každá fáze života Tommasa Buscetty by mohla být natočena jako samostatný film a určitě by nenudil. Dnes víme, že chapadla mafie se svou pomstou nakonec na Buscettu nedosáhla a zemřel přirozenou smrtí v USA v roce 2000 na rakovinu. Bylo mu 71 let. To jeho sok Salvatore Riina, neboli Toto, dopadl hůře. Za své zločiny včetně série brutálních vražd, dostal doživotí. Zemřel v parmské věznici předloni, v roce 2017, ve věku 87 let. 

O filmu asi ještě uslyšíme

První zrádce Marca Bellocchia znovu otevřel kapitolu nedávné italské historie, stále zahalené určitým tajemstvím a vzbudil v Itálii a ve Francii, kde byl zatím promítán, oprávněně velkou pozornost. Navíc otevřel téma, nad nímž dnes v Itálii přivírá leckdo oči. Téma určitého znovuzrození italské a zejména sicilské mafie, která si dnes ukrajuje největší kus koláče z miliardových zisků, plynoucích z pašování migrantů do Evropy. Film vybrala italská filmová akademie do oscarového klání a tak bude zastupovat italskou kinematografii na Oscarech 2020.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace