Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

RECENZE Úchvatná jízda s ještě lepší pointou. Drsná kriminálka dua Hjorth a Rosenfeldt Vyšší spravedlnost

05.11.2019
RECENZE Úchvatná jízda s ještě lepší pointou. Drsná kriminálka dua Hjorth a Rosenfeldt Vyšší spravedlnost

Foto: Youtube / repro

Popisek: Renomované duo Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt

Prvních šestačtyřicet stran jsme přečetli jedním dechem. No a těch zbylých tři sta dvaašedesát jakbysmet. Už pár týdnů jsme neměli možnost držet v rukách takhle bezvadnou, vypointovanou a nečekaně vtipnou kriminálku, jakou nám po pár letech odstupu nabízí renomované duo Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt. Ty jako už v minulosti, zhruba od roku 2013 (Temná tajemství, Němá dívka, Učedník a další), přináší brněnský HOST.

Policejní psycholog Sebastian Bergman se smířil s myšlenkou, že jeho dny na oddělení vražd jsou sečteny, a vrátil se k přednášení a psaní. Ne však nadlouho. Bergmanova dcera Vanja se odstěhovala ze Stockholmu a našla si dočasné zaměstnání jako kriminalistka v Uppsale, kde právě vyšetřuje sérii ohavných znásilnění. Pachatel napadá ženy zezadu, píchne jim anestetikum a na hlavu nasadí jutový pytel. Když jedna z obětí zemře, je k případu přizvána Státní komise pro vyšetřování vražd — a krátce nato i Sebastian Bergman. Roztříštěný tým musí nechat osobní problémy a neshody stranou a pokusit se brutálního násilníka zadržet.

Členění knihy může být nahlíženo dvěma způsoby. To typičtější v podobě první a druhé části, přičemž obě jsou rovnocenné, a dle našeho názoru celkem zbytečné. Jako celek působí kniha senzačně, skvěle. Ten druhý způsob bude mnohem poutavější. Nejenže se čtenář ocitne v týmu, který řeší dost drsná znásilnění a vraždy, ale ještě navíc vniká do mysli jednoho z (hlavních) protagonistů. Také v jeho případě jde o zločin. Umně sešněrovaný děj navíc umocňuje hutná sonda do švédské církve, jejich představitelů a představitelek. Co je na tomto bravurně koncipovaném románu nejcennější? Nemístný humor, detailní děj a okamžitě chytlavé postavy.

Tím se dostáváme k nucenému přiznání, že nám dvojice Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt na pracovním stole přistála poprvé.

„Anne-Liin úsměv rázem zmizel. Vzala do ruky ubrousek a než se k Sebastianovi naklonila, otřela si ústa. Náhle zvážněla.

„Máme dvě brutální znásilnění a k tomu jeden pokus během ani ne jednoho měsíce. Ten člověk s tím nepřestane. Odnesou to další ženy. Je to dravec.“

„Takových je spousta,“ podotkl Sebastian a pokrčil rameny. „A vy neberete jako svou zodpovědnost pomoct takového člověka zastavit, pokud můžete?“ zeptala se Anne-Lie. V jejím hlase opět zaznívala upřímná zvědavost.

Sebastian se jí podíval do očí. Pravda zněla: Ne, nebere. Není zodpovědný za celý svět. Nehnala ho touha svět zlepšit.“ 

Michael Hjorth je přitom jedním z nejvýznamnějších skandinávských scenáristů současnosti. Spoluzaložil produkční společnost Tre Vänner, která stojí mimo jiné za prvním opravdu úspěšným švédským sitcomem Svensson Svensson (1994) nebo filmem Snadný prachy (2010). Jeho parťák Hans Rosenfeldt pracoval jako ošetřovatel lvounů, tedy lachtanů, řidič, učitel a herec. Od roku 1992 se věnuje televizní tvorbě. Napsal scénáře ke dvaceti televizním seriálům včetně mezinárodně úspěšného seriálu Most (Bron).

Nyní trochu blíže k ději. Pohledem kriminalistů a jejich osobních životů, které vnímáme spíše v souvislosti s celou sérií, pátráme po vrahovi a sadistovi. Ten přepadává ženy. Po čase se ukáže, že je mezi nimi pojítko, které vede až do elitních vrstev severské církve. V tu chvíli přeskočí naše pozornost od policie a prim přebírá novinář kriminalistického média. Hlavně jeho rozhovor s výše zmíněnou zástupkyní Petrova souboru považujeme za jeden z vrcholů díla. Je to propracované na zcela minimalistickém půdorysu, je to autentické a i přes tu úzkou pasáž to celé vrhá děj svižně kupředu. To se ostatně daří i díky té vynikající představivosti a schopnosti popisů. Ať už se jedná o honičku v autě nebo o místo činu. Všechny případy nám sedly na výbornou.

Jediné negativum vidíme v dlouhých pasážích o rodinných poměrech. Povídání, situace, řečnění, cestování. Z našeho pohledu nuda.

To ale nic nemění na faktu, že se jedná o prvotřídní detektivku (En högre rättvisa, 2018) plnou napětí, ale především s nečekanou pointou. Opravdu tak, že i nás samotné překvapila. Osmdesát šest procent.

Vložil: Zdeněk Svoboda