Unylý český detektiv, který drží pistoli jako vařečku? S tím asi světovému trhu konkurovat nezvládneme. Sobota Pavla Přeučila
26.10.2019
Foto: Netflix
Popisek: Nejočekávanější divácký hit Netflixu je seriál Zaklínač s Henrym Cavillem v hlavní roli, startuje už 17. prosince
FOTO, VIDEO Streamovací platformy, které veleúspěšně konkurují klasickým televizím, mají dnes miliony uživatelů na celém světě a s rychlým rozvojem internetu přibývají další jako houby po dešti. Je klasická televize opravdu mrtvá? Především pro mladší diváky tomu tak je. Stíhat všechny seriály, filmy či zábavné pořady, nabízené streamovacími platformami a ještě ke všemu sledovat televizní pořady, není zkrátka v lidských silách Vidím to dnes a denně kolem sebe a moje děti jsou samozřejmě částí onoho vzorku mladé generace, která si zapne televizní přijímač jen proto, aby si přehrála nejnovější epizodu oblíbeného seriálu od Netflixu či Amazonu.
Co si budeme povídat, televize žijí, či spíše živoří, vyjma pár nekonečných seriálů, dokumentů a denního zpravodajství, dnes už pouze z archivů. Těch pár původních českých detektivních seriálů sice nějaké ty diváky zaujme, ale určitě ne ty, kteří patří k mladší generaci. Fakt jsem nezaznamenal, že by se některé z mých dětí po odeznění éry televizních pohádek podívalo alespoň jednou na nějaký český seriál, ať už detektivní, nebo dokonce na nějakou tu Ulici, Ordinaci atd. Nepochybuji, že ve vedení a dramaturgii českých televizních stanic nesedí žádní blbci a tak se nemůžeme divit, že svým, převážně starším divákům, servírují do nekonečna seriálové hity a tisíckrát reprízované filmy z dob hlubokého socialismu nebo dokonce z předválečných dob.
Stream už dávno není jen pro teenagery
Oproti tomu stramovací platformy cílí především na mladou a střední generaci diváků a vycházejí jim po všech stránkách vstříc. Co na tom, že to stojí nějakou tu korunu navíc? Těch pár stovek měsíčně se vždycky nějak najde a navíc, všichni tak nějak víme, že obrovskou část sledovačů streamů tvoří ti nelegální, kteří si prostě hned v den premiéry nebo v den následující, svůj oblíbený seriál nebo film stáhnou, pak si k němu přifaří i české titulky, vyráběné jako na běžícím pásu partami nadšenců, a je vymalováno.
I přes miliony těchhle nelegálů stoupají streamovacím platformám zisky závratným tempem. Jen takový Netfilx utržil ve třetím čtvrtletí 2019 rekordních 5,2 miliard dolarů, což je o 31 % více než před rokem. To jsou peníze, o jakých se může televizním společnostem jen zdát a pak je také dostatek financí na výrobu kvalitních a samozřejmě i méně kvalitních seriálů a filmů. Celosvětově má dnes Netflix více než 158 milionů předplatitelů a další miliony jich přibudou do konce roku.
Netflix už cílí na všechny generace
Přitom konkrétně Netflix se začíná stále více orientovat i na starší diváky, na rodiny a produkuje filmy a seriály, určené všem generacím. Právě tenhle trh je stále ještě nenasycený a pokud bychom porovnali dosah klasických televizí a streamovacích platforem, stále drtivě vede klasická televize. Právě; to se snaží tyto platformy zvrátit. Netflix například chystá na listopad a prosinec opravdovou záplavu vánočních filmů, určených právě pro rodinné sledování.
Romantická komedie Sněží, sněží, kterou Netflix uvede ještě letos; streamovací služba se tak stává vážným konkurentem Hollywoodu, foto Netflix
Například už 1. listopadu to budou Vánoce v divočině (Holiday in the Wild), ryze rodinný, zamilovaný film, 8. listopadu to bude film Sněží, sněží (Let It Snow), odehrávající se na malém městě, zasaženém sněhovou bouří o Štědrém večeru, nebo 21. listopadu romantická fantasy Vánoční rytíř (The Knight Before Christmas), o středověkém rytíři, zabloudivším do současnosti, kde se zamiluje do středoškolské učitelky fyziky, která už si nedělá o lásce žádné iluze. To mi ostatně připomíná poněkud ohrané téma, zpracované například ve filmech Kate a Leopold, nebo Kouzelná romance.
Vedle toho se objeví řada klasických titulů, jako The King (1. 11.), třetí sezóna The Crown nebo velmi očekávaný Irčan (The Irishman) režiséra Martina Scorsese (27. 11.), gangsterka, v které se ukáže řada hvězd, jako Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci či Harvey Keitel. V prosinci pak vystartuje asi největší trhák v podobě seriálu Zaklínač.
Netflix se konkurence nebojí
U Netflixu se musí teď hodně snažit, aby si nejen udrželi své diváky, ale navyšovali i jejich počet a budou toho mít, jak se říká 'plný kecky'. Navíc za sebou Netflix nemá žádné gigantické filmové studio, jako Disney, Warner či Universal nebo nejbohatší firmu světa Apple. „Přestože noví konkurenti chystají spoustu skvělých titulů, žádný z nich nemá tak kvalitní a rozmanitou původní tvorbu na celém světě jako my. Start nových služeb bude okázalý a krátkodobě nám může zbrzdit tempo, s čímž počítáme. Z dlouhodobého hlediska však očekáváme, že budeme díky síle služby a tržnímu potenciálu nadále růst,“ říká Netflix ve finanční zprávě. Důležitou roli přitom Netflix přisuzuje lokalizaci svých služeb. Natáčí filmy i seriály v řadě zemí světa, vyrábí jejich lokální verze a spouští, jako u nás, postupně i lokální jazykové mutace
Převezmou streamovací služby roli televizím i u talk show? Jennifer Anistonová (vpravo) chystá s Apple TV+ show s globálním dosahem. Krachne kvůli tomu Show Jana Krause? A bude mít vůbec smysl snažit se o kulturu v jiném státě, než v těch spojených amerických? Foto Apple TV+
Do boje nastupují velcí hráči
Už 1. listopadu spouští svou streamovací službu Apple TV+ a hned se pyšní velkými jmény, jako Jennifer Anistonová , Oprah Winfreyová , Steven Spielberg či Jason Momoa, která za ní stojí. Služba bude najednou dostupná ve více než stovce zemí včetně Česka a Slovenska. Apple slibuje plnou lokalizaci, všechny pořady budou mít titulky, některé i dabing. Nejbohatší firma světa také vyrukovala s velkou podporou v podobě Apple TV+ zdarma na rok pro každého, kdo si od uvedeného data koupí nový iPhone, iPad, iPod touch nebo Mac. V mixu, který Apple TV+ avizuje, nebudou chybět komediální, scifi, rodinné či historické seriály a filmy a předplatné přijde na 129 korun měsíčně, což je třetina částky, kterou zaplatíte u Netflixu. Programy poběží v rozlišení 4K a zvuk v Dolby Atmos. Hlavní důraz bude prý kladen na původní tvorbu.
Silným protivníkem bude Disney+
Dalším velkým hráčem na streamovacím poli bude Disney+, startující 12. listopadu 2019. Obsah bude spočívat především na produkci studií Walt Disney Studios a Walt Disney Television. Disney+ nabídne také filmy a televizní seriály od společností Lucasfilm, Marvel, National Geographic, Pixar a 20th Century Fox. Disney+ by se mělo stát konkurentem dalším streamovacím službám jako jsou Netflix a Amazon Prime. Navíc bude platforma rozšířena o stanici Hulu, kterou Disney ze 60% spoluvlastní. Disney má k dispozici vedle filmů od Pixaru i takové kasovní trháky, jako superhrdinské série od Marvelu, nebo Hvězdné války a mnoho dalších.
Svůj podíl chce urvat i HBO
Tahle stanice vyrukovala s ohlášením nové streamovací platformy HBO Max, kterou spustí hned zjara 2020. I tady se mají diváci na co těšit. Společnost získala práva na spoustu seriálů BBC, včetně prvních 11 sezón Doctora Who, Luthera či Top Gear. Pro diváky bude určitě zajímavé, že HBO Max bude také streamovat i budoucí sezóny nesmrtelného Doctora Who a to hned po jejich premiéře na BBC America. HBO Max avizuje docela široké spektrum žánrů od scifi, přes animáky, dokumenty až po rodinné filmy a seriály.
Velké vize společnosti Peacock
Jak oznámila společnost NBC Universal, streamovací služba Peacock má vystartovat v dubnu 2020 a v jejím prohlášení nechybí ani velké vize. Prý pro ni soupeři ve streamování, jako Netflix, Hulu, Amazon Prime, HBO GO, či Disney+ nic neznamenají. Prý je převálcuje vlastní tvorbou, která bude na tomto trhu působit jako meteorit. Navíc si prý klidně počká, až vyprší streamovací práva konkurenčních stanic a převezme i jejich trháky. Divákům by se Peacock měl představit snad už někdy v říjnu 2020 a v lednu 2021 by měl stream fungovat už naplno.
Tajemný hráč v pozadí
Nakonec vstupuje do hry i jeden, zatím poněkud tajemný hráč, platforma vznikající spojením mediálních firem Viacom a CBS. Společnost CBS už provozuje vlastní streamovací služby All Access a Showtime. Předplatitelé, kterých je aktuálně zhruba osm milionů, na nich najdou hlavně vlastní televizní tvorbu, kam patří například veleúspěšný seriál Námořní vyšetřovací služba, nebo oblíbený seriál Star Trek: Discovery. Viacom zase nedávno koupil neplacenou platformu Pluto TV. Měsíčně ji aktivně využívá více než 18 milionů uživatelů a společnost ji chce rozšířit na mimoamerické trhy. Nová streamovací platforma si klade za cíl dále produkovat především vlastní tvorbu, ale nebrání se ani přebírání úspěšných titulů od dalších producentů. Také zde budou cílit snad na všechny věkové a zájmové kategorie diváků, od těch nejmladších, přes milovníky dobrodružství, napětí, scifi i rodinných seriálů.
Zvoní televizi hrana?
Každý, trochu soudně uvažující člověk si po přečtení předchozích řádků musí položit otázku, a co bude s klasickou televizí? Kdo na ní bude ještě koukat? Jak to tak vypadá, bude televizní vysílání sledovat čím dál tím méně diváků, jejichž věkový průměr bude neustále stoupat a nějakou tu budoucnost má snad už jen zpravodajství. Dospívá další generace, která přichází streamu na chuť a která, jakmile vyjde z věku televizních pohádek, tak si jakoukoliv z českých televizních stanic nepustí ani náhodou.
Pokud se nic nezmění, tak snad zůstane u televizních obrazovek jen ta nejstarší generace, která si se streamem už nedokáže poradit. Přiznejme si upřímně, kdo z diváků mladšího a středního věku by se chtěl při takovéhle nabídce streamu ještě koukat na neustálé reprízy vyčpělých seriálů a filmů, jimiž nás naše TV stanice krmí. A přiznám se, že i já osobně se raději kouknu na nový díl seriálu Stranger Things, Zaklínače nebo Doctora Who, než na unylého českého detektiva, který drží pistoli jak vařečku a po pár metrech běhu za zločincem funí jako lokomotiva.
Vložil: Pavel Přeučil