Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

HBO GO a Netflix na vlastní kůži... Lesk a bída filmových streamovacích služeb. Komentář Štěpána Chába

komentář 19.10.2019
HBO GO a Netflix na vlastní kůži... Lesk a bída filmových streamovacích služeb. Komentář Štěpána Chába

Autor: BontonFilm

Popisek: Spiderman je jen pohádka pro velké i malé, nic hlubšího ani lidského v něm není

Na popud našeho pana Přeučila jsem si registroval účet u HBO GO, následně pak u Netflixu, tedy u největších filmových streamovacích služeb na online trhu s tím, že konečně nebudu muset hledat na Uložto a propirátit se až do pekla. U HBO jsem registraci zrušil za hodinu a půl, u Netflixu pak za necelou hodinu. Proč? Jsem snad zatvrzelý pirát filmového průmyslu a nemíním jim dát ani to málo, co za předplatné chtějí?

Ještě před rokem jsem zběsile pirátil s filmy i hudbu. Do té doby, než jsem s překvapením zjistil, že hudební streamovací služby mají v nabídce víc, než kam dosahují moje rozhledy. Od té doby si s hlubokou vděčností platím hudební streamovací službu a po stahování jsem nesáhl ani jednou. Nebylo třeba, co jsem hledal, v drtivé většině jsem na streamu i našel. Ale u filmu? HBO GO i Netflix si účtují i na naše poměry úsměvných 150,- měsíčně za neomezené shlédnutí jejich nabídky. Jenže neomezené sledování za hubičku je velmi omezené nabídku, která je zkrátka zoufale malá a jednostranná.

Zkouška mikrofonu

Jak u hudby, tak i u filmu jsem vcelku nevděčný divák (posluchač), Spidermana jsem prostě neviděl a nikterak mi to nechybí. U HBO jsem si zadal úkol vyhledat 100 filmů, které jsem naposledy na ČSFD ohodnotil pěti hvězdičkami. Byla to práce úmorná, musel jsem stvořit grafy, statistiky, tabulky v Excellu. Výsledek byl překvapivý – HBO z mnou na pět hvězdiček ohodnocených filmů nenabízelo ani jeden. Se stejným výsledkem jsem se setkal u Netflixu. Jinak řečeno - Pojďte pane, budeme si hrát, neměli ani jedni. Natož aby strhli sledovanost s Rumcajsem nebo Rákosníčkem. Chybí japonské anime, chybí Bollywood, chybí korejská vlna, chybí experimentální a klubové filmy, chybí, i přes nařízení, podstatná část evropské tvorby, chybí filmy pro pamětníky.

Proč to u hudby jde a u filmu ne

Hudební společnosti se dokázaly se streamovacími dohodnout a prostě jim svěřit svou produkci. Filmové společnosti mezi sebou soupeří, HBO, Netflix a Amazon si i vlastní tvorbou chtějí podchytit trh, ale zároveň se nedokáží dohodnout s ostatními i tradičními filmovými společnostmi. Třeba Disney chystá vlastní stremovací službu, takže stáhne svou produkci z ostatních streamů. Další štěpení nabídky. U streamování filmů tak před divákem stojí jen dvě možnosti – buďto si předplácet všechny služby (a stejně se dočkat jen zlomku toho, co filmový trh nabízí), nebo zůstat u stahování filmů. Třetí možnost, hledat tituly na DVD nebo Blu-Ray, začíná být pasé. Kdo teď má DVD přehrávač? Trend se přesunuje na internet, poptávka je ohromná, nabídka se rozpadá v nesmyslném konkurenčním boji a nabízí prakticky jen blockbustry z poslední doby.

Monopol

Jen díky zásahu Evropské unie se na streamovacích službách dočkáme i evropské filmové tvorby. EU prosadila, že přinejmenším 30 % nabídky musí být od roku 2020 z Evropy. Bez této bohulibé nátlakové akce EU by na streamech byly filmy a seriály prakticky jen z USA. Ale je to dost? Co výlety do historie? Filmy z minulého století jsou tabu? Asijská filmová tvorba? Splní se normy, když ze sta polských filmů vezme streamovací služba jeden nebo dva a po ostatních se slehne zem? Proč? Proč nemůže vzniknout streamovací služba, kde bude prostě všechno a ze všech koutů světa? Rád, velmi rád si za ni zaplatím. Takhle mě trh neustále nutí k tomu, abych upřednostňoval Uložto.

 

Vložil: Štěpán Cháb

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace