HBO GO a Netflix na vlastní kůži... Lesk a bída filmových streamovacích služeb. Komentář Štěpána Chába
komentář
19.10.2019
Foto: BontonFilm
Popisek: Spiderman je jen pohádka pro velké i malé, nic hlubšího ani lidského v něm není
Na popud našeho pana Přeučila jsem si registroval účet u HBO GO, následně pak u Netflixu, tedy u největších filmových streamovacích služeb na online trhu s tím, že konečně nebudu muset hledat na Uložto a propirátit se až do pekla. U HBO jsem registraci zrušil za hodinu a půl, u Netflixu pak za necelou hodinu. Proč? Jsem snad zatvrzelý pirát filmového průmyslu a nemíním jim dát ani to málo, co za předplatné chtějí?
Ještě před rokem jsem zběsile pirátil s filmy i hudbu. Do té doby, než jsem s překvapením zjistil, že hudební streamovací služby mají v nabídce víc, než kam dosahují moje rozhledy. Od té doby si s hlubokou vděčností platím hudební streamovací službu a po stahování jsem nesáhl ani jednou. Nebylo třeba, co jsem hledal, v drtivé většině jsem na streamu i našel. Ale u filmu? HBO GO i Netflix si účtují i na naše poměry úsměvných 150,- měsíčně za neomezené shlédnutí jejich nabídky. Jenže neomezené sledování za hubičku je velmi omezené nabídku, která je zkrátka zoufale malá a jednostranná.
Zkouška mikrofonu
Jak u hudby, tak i u filmu jsem vcelku nevděčný divák (posluchač), Spidermana jsem prostě neviděl a nikterak mi to nechybí. U HBO jsem si zadal úkol vyhledat 100 filmů, které jsem naposledy na ČSFD ohodnotil pěti hvězdičkami. Byla to práce úmorná, musel jsem stvořit grafy, statistiky, tabulky v Excellu. Výsledek byl překvapivý – HBO z mnou na pět hvězdiček ohodnocených filmů nenabízelo ani jeden. Se stejným výsledkem jsem se setkal u Netflixu. Jinak řečeno - Pojďte pane, budeme si hrát, neměli ani jedni. Natož aby strhli sledovanost s Rumcajsem nebo Rákosníčkem. Chybí japonské anime, chybí Bollywood, chybí korejská vlna, chybí experimentální a klubové filmy, chybí, i přes nařízení, podstatná část evropské tvorby, chybí filmy pro pamětníky.
Proč to u hudby jde a u filmu ne
Hudební společnosti se dokázaly se streamovacími dohodnout a prostě jim svěřit svou produkci. Filmové společnosti mezi sebou soupeří, HBO, Netflix a Amazon si i vlastní tvorbou chtějí podchytit trh, ale zároveň se nedokáží dohodnout s ostatními i tradičními filmovými společnostmi. Třeba Disney chystá vlastní stremovací službu, takže stáhne svou produkci z ostatních streamů. Další štěpení nabídky. U streamování filmů tak před divákem stojí jen dvě možnosti – buďto si předplácet všechny služby (a stejně se dočkat jen zlomku toho, co filmový trh nabízí), nebo zůstat u stahování filmů. Třetí možnost, hledat tituly na DVD nebo Blu-Ray, začíná být pasé. Kdo teď má DVD přehrávač? Trend se přesunuje na internet, poptávka je ohromná, nabídka se rozpadá v nesmyslném konkurenčním boji a nabízí prakticky jen blockbustry z poslední doby.
Monopol
Jen díky zásahu Evropské unie se na streamovacích službách dočkáme i evropské filmové tvorby. EU prosadila, že přinejmenším 30 % nabídky musí být od roku 2020 z Evropy. Bez této bohulibé nátlakové akce EU by na streamech byly filmy a seriály prakticky jen z USA. Ale je to dost? Co výlety do historie? Filmy z minulého století jsou tabu? Asijská filmová tvorba? Splní se normy, když ze sta polských filmů vezme streamovací služba jeden nebo dva a po ostatních se slehne zem? Proč? Proč nemůže vzniknout streamovací služba, kde bude prostě všechno a ze všech koutů světa? Rád, velmi rád si za ni zaplatím. Takhle mě trh neustále nutí k tomu, abych upřednostňoval Uložto.
Vložil: Štěpán Cháb