Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

HBO GO a Netflix na vlastní kůži... Lesk a bída filmových streamovacích služeb. Komentář Štěpána Chába

komentář 19.10.2019
HBO GO a Netflix na vlastní kůži... Lesk a bída filmových streamovacích služeb. Komentář Štěpána Chába

Foto: BontonFilm

Popisek: Spiderman je jen pohádka pro velké i malé, nic hlubšího ani lidského v něm není

Na popud našeho pana Přeučila jsem si registroval účet u HBO GO, následně pak u Netflixu, tedy u největších filmových streamovacích služeb na online trhu s tím, že konečně nebudu muset hledat na Uložto a propirátit se až do pekla. U HBO jsem registraci zrušil za hodinu a půl, u Netflixu pak za necelou hodinu. Proč? Jsem snad zatvrzelý pirát filmového průmyslu a nemíním jim dát ani to málo, co za předplatné chtějí?

Ještě před rokem jsem zběsile pirátil s filmy i hudbu. Do té doby, než jsem s překvapením zjistil, že hudební streamovací služby mají v nabídce víc, než kam dosahují moje rozhledy. Od té doby si s hlubokou vděčností platím hudební streamovací službu a po stahování jsem nesáhl ani jednou. Nebylo třeba, co jsem hledal, v drtivé většině jsem na streamu i našel. Ale u filmu? HBO GO i Netflix si účtují i na naše poměry úsměvných 150,- měsíčně za neomezené shlédnutí jejich nabídky. Jenže neomezené sledování za hubičku je velmi omezené nabídku, která je zkrátka zoufale malá a jednostranná.

Zkouška mikrofonu

Jak u hudby, tak i u filmu jsem vcelku nevděčný divák (posluchač), Spidermana jsem prostě neviděl a nikterak mi to nechybí. U HBO jsem si zadal úkol vyhledat 100 filmů, které jsem naposledy na ČSFD ohodnotil pěti hvězdičkami. Byla to práce úmorná, musel jsem stvořit grafy, statistiky, tabulky v Excellu. Výsledek byl překvapivý – HBO z mnou na pět hvězdiček ohodnocených filmů nenabízelo ani jeden. Se stejným výsledkem jsem se setkal u Netflixu. Jinak řečeno - Pojďte pane, budeme si hrát, neměli ani jedni. Natož aby strhli sledovanost s Rumcajsem nebo Rákosníčkem. Chybí japonské anime, chybí Bollywood, chybí korejská vlna, chybí experimentální a klubové filmy, chybí, i přes nařízení, podstatná část evropské tvorby, chybí filmy pro pamětníky.

Proč to u hudby jde a u filmu ne

Hudební společnosti se dokázaly se streamovacími dohodnout a prostě jim svěřit svou produkci. Filmové společnosti mezi sebou soupeří, HBO, Netflix a Amazon si i vlastní tvorbou chtějí podchytit trh, ale zároveň se nedokáží dohodnout s ostatními i tradičními filmovými společnostmi. Třeba Disney chystá vlastní stremovací službu, takže stáhne svou produkci z ostatních streamů. Další štěpení nabídky. U streamování filmů tak před divákem stojí jen dvě možnosti – buďto si předplácet všechny služby (a stejně se dočkat jen zlomku toho, co filmový trh nabízí), nebo zůstat u stahování filmů. Třetí možnost, hledat tituly na DVD nebo Blu-Ray, začíná být pasé. Kdo teď má DVD přehrávač? Trend se přesunuje na internet, poptávka je ohromná, nabídka se rozpadá v nesmyslném konkurenčním boji a nabízí prakticky jen blockbustry z poslední doby.

Monopol

Jen díky zásahu Evropské unie se na streamovacích službách dočkáme i evropské filmové tvorby. EU prosadila, že přinejmenším 30 % nabídky musí být od roku 2020 z Evropy. Bez této bohulibé nátlakové akce EU by na streamech byly filmy a seriály prakticky jen z USA. Ale je to dost? Co výlety do historie? Filmy z minulého století jsou tabu? Asijská filmová tvorba? Splní se normy, když ze sta polských filmů vezme streamovací služba jeden nebo dva a po ostatních se slehne zem? Proč? Proč nemůže vzniknout streamovací služba, kde bude prostě všechno a ze všech koutů světa? Rád, velmi rád si za ni zaplatím. Takhle mě trh neustále nutí k tomu, abych upřednostňoval Uložto.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb