Světoznámá operní diva zůstala ve stínu vulgárního Vojtěcha Dyka. Proč Moravec nezasáhl?

11.10.2019

Popisek: Vojtěch Dyk vystoupil na předávání cen Thálie poněkud kontroverzně...

Letošní slavnostní ceremoniál udílení divadelních cen Thálie, živě přenášený z Národního divadla, sice nesledovalo příliš mnoho diváků, ale přesto se probojoval mezi pět nejvíce vyhledávaných pořadů večera. V konkurenci detektivek a nablýskaných hudebních show nakonec nedopadl zle. Je to dobře, protože na obrazovkách věnuje divadelnímu umění pozornost pouze Česká televize.

Ten, kdo si 26. ročník Cen Thálie nenechal ujít, jistě nelitoval, snad jen s výjimkou okamžiků, kdy se na jevišti objevil herec a zpěvák Vojtěch Dyk, jenž získal Thálii za svůj výkon v muzikálu Legenda jménem Holmes. Bohužel ostudným chováním noblesní atmosféru večera narušil, ať už svou arogancí či vulgaritou. A je zarážející, že moderátor večera Václav Moravec, který jinak krotí kdejakého politika, nedokázal razantně zasáhnout. Tím spíše, že se pořad vysílal na obrazovkách ČT, která je limitována přísnými zákony, vztahujícími se na provozování veřejnoprávních médií.

Velmi originální?

A ještě více udivuje, že Dykův skandálně neprofesionální výkon označila kritička Mirka Spáčilová v kulturní rubrice na iDnes.cz za „velmi originální“. Citovala přitom jeho děkovnou řeč, v níž se snažil vtipkovat, že nevěděl, zda si má pro Cenu Thálie jít, protože o ní má určité pochybnosti: „Co se těch pochybnosti týče, byly to spíše pochybnosti mého ega, než mne samotného. A na ego, jak všichni v tomto sále víme, je občas důležité, abych tak řekl, se vys..at. a ten večer si užít.“ Podle Spáčilové Dykova originalita spočívá v tom, že se nebál v přímém přenosu ostřejších výrazů. Zcela jiného názoru jsou ovšem četné reakce diváků ČT či čtenářů iDnes.cz. Podle nich se naopak Dyk choval jako debil, hulvát a měli ho z Národního divadla vykázat. Jeho fanoušci dokonce litují, že svůj velký talent poškozuje nadřazeností a arogancí. Pokud se chcete sami podívat, co se na jevišti Národního divadla dělo, můžete ZDE (Dyk vystoupil od 37. minuty).

Raději Jan Cina!

V této souvislosti někteří vzpomněli na Karla Gotta, podle nich jeho obrovská obliba spočívala právě v tom, že se vždy choval mimořádně slušně. Další lidé dali najevo, že si Dyk Thálii nezaslouží (on sám se dokonce nechal slyšet, že by ji měl dostat za něco jiného!) a že nejvíce drželi palce mimořádně talentovanému Janu Cinovi, který byl nominován na Thálii za svůj skvělý výkon v působivém hudebním projektu Divadla DVA Malý princ. Tím spíše, že byl do poslední chvíle považován za hlavního favorita v kategorii Muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry.

Thálii za celoživotní mistrovství předala Gabriele Beňačkové herečka Zdeňka Procházková, foto ČT / repro

Světoznámá diva ve stínu Dyka

Je smutným paradoxem, že Viktor Dyk na sebe svou hulvátskou exhibicí strhl hlavní pozornost a v jeho stínu zůstali další vítězové, kteří si Cenu Thálie právem zasloužili. Snad nejvíce nefér to bylo vůči Gabriele Beňačkové. Tato světoznámá diva a skutečná dáma si odnesla Thálii za celoživotní mistrovství v oboru opera, bohužel však jejímu jménu a ocenění většina médií nevěnovala pozornost. A to je ostudné, protože dosáhla met, o nichž se ostatním oceněným, potažmo většině našich umělců, ani nezdá. Nejenže vystupovala na všech významných mezinárodních operních scénách, ale po svém angažmá v Metropolitní opeře v New Yorku, kde triumfovala jako Káťa Kabanová, o ní kritici psali jako o nejúžasnějším hlasu na světě. Její fantastická kariéra i dramatické osudy jsou natolik výjimečné, že se jim budeme věnovat příště. Aby opět nezůstala zastíněná jednou nevychovanou hvězdičkou.