RECENZE Tahle psycho jízda není pro každého. Debutující psycholožka Bev Thomasová a její Dost dobrá matka

08.10.2019

Popisek: Bev Thomas čte ze své slavné knihy Dost dobrá matka

Trocha napětí, trocha toho thrilleru, menší počet dialogů, a především hodně moc duševních pochodů, obratů a změn. To je charakterizující vrstva debutu klinické psycholožky Bev Thomasové, který v těchto dnech vydává nakladatelství LEDA. Přes prvotní nejistotu a doslova a do písmene neznámou vodu jsme byli nakonec velice spokojení. Je to ale vyšťavující text…

Bev Thomasová má rozsáhlou praxi klinické psycholožky pod křídly Národní zdravotní služby ve Velké Británii (NHS). V posledních letech je konzultantkou v oblasti psychologie práce. Žije v Londýně s manželem a dvěma dětmi. Kniha Dost dobrá matka (A Good Enough Mother, 2019) je její první román a my vám ho díky nakladatelství LEDA podrobněji představíme.

Ruth Hartlandová, autorčino (zdánlivé) alter ego, je zkušená psychoterapeutka, ale její profesní praxe ji neuchrání před osobním utrpením. Je totiž matkou dospělých dvojčat a jedno z nich – složitý a křehký Tom, který „nikdy nikam nezapadal“, před časem náhle zmizel. V tragickém rozpoložení začíná pracovat s labilním a traumatizovaným pacientem. Je tady ale háček: Dan Griffin se nesmírně podobá jejímu pohřešovanému Tomovi. Ruth nasazuje všechny síly, aby novému pacientovi pomohla, jenže osobní těžkosti a výčitky svědomí zeslabily její profesionální úsudek.

To je v kostce zestručněný úvod, ve kterém vidíme jasnou dějovou linku. K té se ovšem i zkušený čtenář bude muset prokousat. A místy to až bolelo. Zejména prvních několik desítek stran pro nás bylo, s výjimkou detailního popisu praxe psycholožky, velice těžkých a složitě stravitelných. I přes hezký překlad Věry Kláskové jsme chvílemi válčili s některými slovními obraty. Až archaické, zřídkakdy používané věty. Zvonily nám prostě v uších. „Nestojím o další žal... poté ke mně vzhlédl... nebylo nač se dívat..." Hůře se to popisuje, ale tyto vesměs vnitřní pasáže hlavní postavy nám jinak plynulý děj zpomalovaly.

ukázka z knihy

Chvíli nám také trvalo probrat se osudem vážené a respektované doktorky a jejím osobním životem. Ten se sice zaměřuje především na dceru, syna a manžela, ale i přesto jsme měli na počátku problémy. Ty rázem zmizely. Stalo se totiž něco výjimečného. Dokázali jsme se ponořit do mentality trpící ženy, která málem přišla o syna kvůli sebevraždě a přese všechnu prázdnotu se s tím zkouší popasovat. V tom ohledu bychom si troufli říct, že Bev Thomasová vycházela ze své praxe. Bohužel: dodejme.

Když už se vyjevený čtenář prokouše bolavými seancemi, pozná praxi psychologa a říká si, že je konečně dobře, že se mu podobné věci vyhýbají, nastane další zvrat. V těch si mimochodem autorka celkem libuje a nám se zamlouvaly. Syn zmizí ´definitivně´. Jestli zemřel, jak, kdy a proč, na to odpoví až závěrečných pár stran. Nutno podotknout, že citlivě zpracovaných a výrazně empatických vůči všem osobám. Matce, dceři, otci, a překvapivě i vůči čtenářům.

Dost dobrá matka má mnoho rovin, na které při čtení narazíte. Obohatí vás o pohled za jindy pečlivě zavřené dveře psychiatrických klinik, vtáhne vás do psychiky lidí, s nimiž se snad ani nechcete setkat (včetně hlavní postavy, jejíž trauma je tak neviditelné, až jednoho dne praskne) a vyhne se i jakékoli přetvářce (tonoucí chlapec, soud, vztah s manželem i kolegy). Dějová konstrukce je navíc vystavená na principu gradace, takže kdo bude hledat a čekat happy end, nedočká se. Jednoznačné uvolnění a osvobození hlavní postavy se ale konat bude.

Nám se přes prvotní obezřetnost román líbil, proto mu dáváme sedmdesát procent.