Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Po dlouhé době slušná scifárna. Brad Pitt si sáhl na dno a ani k tomu nepotřeboval jít na sílu. Premiéry Pavla Přeučila

19.09.2019
Po dlouhé době slušná scifárna. Brad Pitt si sáhl na dno a ani k tomu nepotřeboval jít na sílu. Premiéry Pavla Přeučila

Autor: CinemArt (stejně jako snímky z filmu v článku)

Popisek: Ad Astra: Od té doby, co již není s Angelinou Jolie, hraje zas Brad Pitt v mnoha filmech, a hlavní role

FOTO Ještě před samotným promítáním filmu Ad Astra jsem si myslel, že jdu na celkem průměrné sci-fi, jakých dnes chrlí filmové společnosti tucty. Už úvodní scény filmu mne však vyvedly z omylu a největší zásluhu na tom má nejspíše představitel hlavního hrdiny Roye McBrida, kterého hraje Brad Pitt. Tenhle chlapík, kterému koluje v žilách místo krve nejspíš jakýsi ledový roztok, si klidně padá po kosmické havárii z vesmíru na Zemi, přičemž se mu nezvýší tep ani o stupínek. To je jedna z mála akčních scén filmu, ale Ad Astra rozhodně neaspiruje na hollywoodský akčňák nebo dokonce thriller, jak jej uvádí distribuce. Je to více než dobré kosmické drama a především hodně hluboký pohled do nitra i svědomí kosmonauta.

Děj filmu se odehrává v blízké budoucnosti, kdy celý svět ochromí tajemné energetické výboje, přicházející od Neptunu, místa, kde se ztratila expediční raketa projektu Lima, jehož velitelem byl McBridův otec, Clifford McBride (Tommy Lee Jones). Pozemští vědci mají podezření, že McBride starší žije a má ochromující výboje na svědomí.

Tommy Lee Jones má velmi důležitou úlohu, ale malou roli

Roy se doslova zázrakem dostane do rakety, nesoucí ničivou zbraň, která má vesmírné nebezpečí i jeho otce zlikvidovat. Po akčních scénách na Měsíci a Marsu plyne už další děj v pomalejším tempu a divák sleduje jen nekonečnou samotu kosmonauta, jeho vize i záblesky vzpomínek. Film Ad Astra je už dnes kritiky přirovnáván k takovým filmům jako Interstellar, Gravitace nebo dnes už kultovní 2001: Vesmírná odysea Stanleyho Kubricka z roku 1968. 

Pro Pitta to byl nejnáročnější film

Na svoji roli kosmonauta se Brad Pitt připravoval dlouhé týdny a o filmu prohlásil, že to byla jeho nejtěžší role v životě. Očividně tím myslel ono neuvěřitelně živé ztvárnění osamělosti a zejména nesmírné dilema, kdy všechno svědčí pro to, že jeho otec je nebezpečný zločinec, ohrožující život na celé Zemí a on musí zápasit s vírou v jeho nevinu. Ad Astra je náročný, především psychologický film a není divu, že dal Pittovi víc zabrat, než akčňáky, ve kterých uplatňoval spíše svaly než mozek. V úvodu filmu si malou, ale výraznou roličku střihnul Donald Sutherland, přítel Royova otce, který jej pro onu záchrannou misi vybral. Moc prostoru nedostal ani Tommy Lee Jones, který se mimo pár flashbacků v Royových vzpomínkách objeví prakticky jen v několika záběrech na konci filmu. Řekl bych, že oba dva filmoví bardi mohli dostat více prostoru.

 

Brad Pitt jako Roy McBride

 

A Donald Sutherland...

Kamera vám otevře celý vesmír

Existuje spousta důvodů, proč byste měli na tenhle film zajít do kina a nechat se obklopit tím hlubokým a nekonečným vesmírem například na obřím plátně IMAX. Skvělé jsou speciální efekty, s kterými si tvůrci opravdu vyhráli a pochopitelně režie Jamese Graye, jehož Ztracené město Z bylo jedním z nejlepších filmů roku 2016. Gray si opravdu vyhrál s náročnými scénami, kdy se vlastně nic neděje a divák sleduje jen tvář a vnitřní pocity Roye Mc Brida.

Roy na Marsu

Asi největšího uznání si ale zaslouží kamera filmu, za kterou stál Švýcar Hoyte van Hoytema. Ten se proslavil právě úchvatnou kamerou ve filmech Interstellar, Dunkerk nebo v bondovce Spectre. Celkový dojem umocňuje i místy děsivě působící hudba skladatele Maxe Richtera, značně odlišná od klasiky, znějící v 2001: Vesmírná odysea nebo dunivé elektronické hudby v Interstellaru. Hudba dokonale vyplňuje onu prázdnotu nekonečného prostoru. 

Fyzikální zákony nehrají žádnou roli

Pokud patříte mezi filmové šťouraly, tak to si opravdu užijete, protože tvůrci filmu tak nějak realitu a fyzikální zákony nebrali v potaz. Nejenže hrdinové filmu cestují rozličnými vesmírnými dopravními prostředky, ve kterých jaksi chybí potřebný stav beztíže, tak ještě Roy Mc Bride ohromuje kousky, které si nijak nezadají se schopnostmi Supermana. Patří sem nejen úvodní scéna jeho pádu z obří vesmírné antény, ale například i scéna z Marsu, kdy kličkuje podzemními tunely pod právě startující raketou, ještě na ní stačí naskočit a dostat se do její kabiny. Dalším takovým kouskem je scéna, kdy prolétá jen ve skafandru pásem asteroidů a dalších kosmických šutrů kolem Neptunu a chrání se pouze provizorním kusem plechu, který urval z rakety. Kupodivu jsem byl ale asi jediný z diváků v kině, který se těmhle scénám zasmál. Oni to fakt brali vážně.

 

Film postrádá odlehčení

Ad Astra řeší vedle klasického vztahu otce a syna v druhé linii otázku existence mimozemských civilizací, otázku, na kterou hledal Royúv otec odpověď po celý svůj život, a zasvětil tomu i svoji poslední misi, při které neváhal obětovat ani životy svých kolegů z posádky kosmické lodi. Jeho zanícení a víra v mimozemský život přechází až v posedlost, která nezná hranic. Jediné, co mi asi ve filmu chybělo, je nějaké to humornější odlehčení, které dokáže takové psychodrama oživit. Ve filmu se objevil snad jen jediný pokus, kdy Roy při cestě na Měsíc, kam už se létá na dovolenou jako někam na Mallorku, požádá v raketě společnosti Virgin Atlantic letušku o polštářek a ta mu za něj promptně naúčtuje 125 dolarů.

Brad Pitt prakticky nesleze z plátna

Film Ad Astra přišel na necelých 90 milionů dolarů a tyhle peníze tvůrci dokonale využili zejména ve scénách z vesmíru, futuristických konstrukcích a filmových efektech. Jinak jde o dost náročný film, který se nevyvaroval některých hluchým míst. Ta spolehlivě poznám, když mne začnou brnět nohy a během promítání mne to potkalo několikrát. Určitě k tomu přispěla i až příliš dlouhá, dvouhodinová stopáž.

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace