Zombie netáhnou. Seriál Fear the Walking Dead nastoupil s velkým potenciálem, ale ztrácí dech. Premiéry Pavla Přeučila

12.09.2019

Autor: AMC

Popisek: Zombíci útočí... Seriál Fear the Walking Dead je spin off veleúspěšné zombie série The Walking Dead

Letní seriálová pauza se pomalu chýlí ke konci a fanoušci osvědčených seriálových hitů už se těší na další pokračování příběhů svých oblíbených hrdinů, tedy spíše superhrdinů. Největší očekávání je pochopitelně soustředěno na seriály DC Universe, patřící do propojeného světa Arrowverse, vysílané stanicí CW. Už počátkem října se vrátí na obrazovky superhrdinové seriálů The Flash, Supergirl, Legends of Tomorrow a Arrow, i když posledně jmenovaný svou poslední řadou. Letní pauzu jsem se pokusil vyplnit sledováním hororového seriálu Fear the Walking Dead, což je vlastně spin-off veleúspěšné hororové série The Walking Dead.

Horory mi nijak k srdci nepřirostly, protože si myslím, že hororových situací zažíváme kolem sebe v běžném životě až až, ale seriál The Walking Dead, uváděný u nás pod názvem Živí mrtví, byl výjimkou. Proto jsem byl zvědav na tuhle jeho odnož Fear the Walking Dead, odehrávající se na západním pobřeží v Los Angeles, a to ve stejném časovém rámci jako události v Atlantě v The Walking Dead. Město je postiženo rovněž smrtící nákazou a jde tu spíše o prequel, čili děj časově předchází událostem, zpracovaným v původním seriálu. Udělal jsem si takový seriálový maratón, kdy jsem během čtrnácti dnů shlédl všechny čtyři série i dosud odvysílané díly série páté.

Napřed jsou zombíci relativně čerství...

Jak přežít ve světě chodících mrtvol

Tenhle post-apokalyptický horor, který měl premiéru už v srpnu roku 2015 na AMC, měl docela slušný rozjezd a jeho první řady dosahovaly u diváků i kritiků nadprůměrných hodnocení. Příběh značně nesourodé rodiny, která se ocitne znenadání uprostřed apokalyptického světa, plného nemrtvých zrůd, zaujal především oním bojem o život, kdy se všichni musí učit novým dovednostem a radikálně změnit svoje životní postoje, aby přežili ve světě, který se kolem nich hroutí.

...po čase ale již značně uleželí

Rozjezd fajn, ale diváků ubývá

Asi nejvíce mne zaujaly třetí a čtvrtá série, které byly plné dějových zvratů a dramatických situací. To už se nedá říct o v současnosti běžící páté řadě seriálu. Tady už jako by jeho tvůrci ztráceli dech, některé situace se zbytečně opakují - a je to vidět i na klesající sledovanosti seriálu. Zatímco první řadu sledovalo přes 10 milionů diváků, na poslední, pátou řadu se jich dívá jen něco přes milion. To je docela slušný pád a překvapilo mne, že tvůrci seriálu neztratili naději a oznámili i jeho pokračování šestou sérií v příštím roce.

Některé scény působí neuvěřitelně směšně

Otázkou je, co způsobuje tento klesající trend? Jsou už diváci přesyceni přívalem chodících zombíků? Stává se pomalu živé sledování televizního vysílání přežitkem, nebo je to jen klesající kvalitou seriálu? Příčin poklesu diváckého zájmu vidím hned několik. Pátá řada totiž postrádá jednotnou linii a rozmělnila se do podivně sestříhaných a značně nesourodých epizod, které někdy dávají pořádně zabrat, aby člověk neztratil souvislost. Navíc řada dříve výrazných a zajímavých postav se mění v směšné osůbky, činící hodně špatná rozhodnutí a riskující své životy mnohdy pro nic a za nic.

Před zombíky se prchá všemi dostupnými dopravními prostředky

Dobře je to vidět i v zatím poslední odvysílané, 13. epizodě páté řady. Na jedné straně se setkala u diváků s příznivým ohlasem, ale jiní ji považují dokonce za úlet. Vrcholí tady boj o ropu, která je pro skupinu hrdinů životně důležitá, přičemž obránci jsou vůči útočníkům tak nějak laxní a celá scéna útoku na ropné pole vypadá neuvěřitelně staticky. Od srdce jsem se musel zasmát nad scénkou, kdy chroptící zombíci čerpají ropu a pochodují přitom pořád dokolečka za klíckami s bílými myškami. Tohle bylo fakt k popukání.

Jak křečci v kolečku...

Čeká nás překvapivý závěr, nebo dosavadní klišé?

Možná mne budou skalní příznivci seriálu nenávidět, ale poměrně ostrý pokles sledovanosti má své důvody a jedním z nich jsou i neumělé pokusy vnést do smrtícího světa zombíků něco málo legrace. Pokud nedojde v posledních dílech páté řady k pořádným zvratům a akcím, nedokážu si tak nějak představit, že se situace v avizované šesté řadě seriálu zlepší, protože děj očividně ztrácí svou původní působivou magii. Navíc si musíme uvědomit, že v době vysílání páté řady neměl seriál na televizních obrazovkách v podstatě žádnou větší seriálovou konkurenci.

Tábor lidí se jeví před mrtvými / nemrtvými dost nechráněný, tady vozová hradba stačit nebude, přátelé

Jedinou výjimkou byl možná osmidílný fantasy seriál Amazonu Carnival Row, odvysílaný 30. srpna, který nás zavedl do viktoriánské doby, plné mýtických bytostí s Orlandem Bloomem v hlavní roli. Ten se zalíbil tak, že jeho tvůrci už avizovali druhou řadu. I když už bude sledovanost posledních tří dílů páté řady Fear the Walking Dead, které nás čekají ještě do konce září, jakákoliv, AMC nezbývá nic jiného než v seriálu pokračovat, protože natáčení další, šesté řady již začalo. Je už ale více méně jasné, že za současné situace bude ona 6. řada poslední.

Vložil: Pavel Přeučil