Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pražské orgie nahlédnou pod sukni bohémy a undergroundu 70. let. Byl to život na plný pecky, snad film nesklouzne do obvyklého klišé

11.09.2019
Pražské orgie nahlédnou pod sukni bohémy a undergroundu 70. let. Byl to život na plný pecky, snad film nesklouzne do obvyklého klišé

Autor: Bioscop, stejně jako všechny snímky z filmu i natáčení v článku

Popisek: Jonas Chernick a Ksenia Rappoport. Příběh filmu Pražské orgie nás zavádí do Prahy poloviny 70. let, kam přijíždí slavný americký spisovatel Nathan Zuckerman – často využívané spisovatelovo alter ego – aby odvezl rukopis povídek napsaných v jazyce jidiš, jejichž autor byl zavražděn nacisty. Pro Zuckermana je pražská návštěva bizarním střetem s totalitou ovládaným národem a podivuhodným uskupením režimem umlčovaných umělců

FOTO, VIDEO Už za měsíc, 10. října, se objeví na plátnech českých kin nový film režisérky Ireny Pavláskové, Pražské orgie. Na tenhle snímek se fakt těším, zejména proto, že ona 70. léta jsem prožíval a měl i hodně blízko k lidem i událostem, o kterých má podle prvních informací film vyprávět. Možná se těším marně, ale podle synopse by mělo jít o slušnou jízdu tehdejší pražskou bohémou, která si dokázala žít svůj život, značně odlišný od toho, který diktoval běžným občanům tehdejší režim.

Na sedmdesátá léta minulého století (to zní příšerně pamětnicky) vzpomínám celkem rád. Byla to pro mne doba jakéhosi post studentského života, kdy jsem po pár brigádách, vynucených mým kádrovým profilem ´protisocialistického živla´, získal nejspíše zázrakem místo v Pražském kulturním středisku se sídlem v Obecním domě, a začal se zabývat produkční činností. Rázem jsem se ocitl v bohémském světě, ke kterému už jsem měl ostatně blízko už předtím, jako redaktor studentských, později samizdatových plátků, neúspěšný básník a celkem úspěšný fotograf a výtvarník.

 

Scenáristka a režisérka Irena Pavlásková (na snímku uprostřed) získala od Philipa Rotha práva na zfilmování Pražských orgií před pěti lety. Osobně se s ním setkala v jeho domě v Connecticutu. „Chtěl vědět, jaký mám k tématu knihy vztah, jak jsem vnímala totalitu, už předtím si vyžádal moje filmy... Po tříhodinovém povídání mi řekl: Já vám ta práva dám! Než jsem se vrátila do Prahy, byl už v Dilii v e-mailu návrh smlouvy od agenta pana Rotha. Bylo to skutečně bleskové a unikátní. Je mi nesmírně líto, že pan Roth odešel, hluboce se mě to dotklo. Zavazuje mě to ještě víc k dobrému filmovému výsledku. Philip Roth se těšil, že přijede na premiéru, a já mám trochu pocit viny, že jsem nesehnala finance rychleji, aby se toho dožil. Důvěra, kterou mi pan Roth dal, je pro mě neskutečným zážitkem a závazkem,“ říká

Nezbytnou součástí tohoto světa bylo kavárenské povalečství, nekonečné bujaré večírky a happeningy, tedy to, o čem film Pražské orgie také vypráví. Dodnes se divím, že nám to všechno tak nějak procházelo a i když jsme byli možná v hledáčku policie, na vyšetřovnu do pověstné Bartolomějské jsem se dostal pouze jednou, po jakémsi zvráceném happeningu s fekálním námětem. Naším revírem byly například scény ve Viole či v Redutě, pověstná Rybárna na Betlémském náměstí či smíchovská Klamovka a našimi protivníky zkostnatělí páprdové sedící na úřadech, bedlivě dohlížející na nezávadnost tehdejších uměleckých produkcí.

 

Jonas Chernick (v roli Rothova alter ega, spisovatele Zuckermana) je velmi úspěšný kanadský herec, scenárista a producent, který se podílel na desítkách kanadských a amerických televizních seriálů a filmů. Hrál ve více než 60 filmech a získal mimo jiné ocenění Canadian Screen Awards pro nejlepšího herce

Příběh téměř detektivní

Film Pražské orgie zavede diváky právě do poloviny oněch 70. let, kdy jsem byl ještě vlasatý mladík. Vypráví příběh slavného amerického spisovatele Nathana Zuckermana, který přijíždí do Prahy, aby zachránil a odvezl rukopis nevydané knihy. Díky tomu se seznámí se svým sarkastickým průvodcem, režisérem Bolotkou, režimem odstaveným do kotelny, i svéráznou, nezkrotnou a fascinující Olgou. Dostane se na vyhlášené večírky, které byly inspirované slavnými parties pořádanými u Jiřího Muchy, syna Alfonse Muchy, v jeho domě na Hradčanech. Brzy se jeho návštěva plná bizarních setkání s podivuhodným uskupením různorodých lidí stane téměř dobrodružnou a nebezpečnou misí. Zuckerman totiž neví, komu může věřit.

 

Ksenia Rappoport (v roli Olgy) pravidelně natáčí ve Francii a hlavně v Itálii, například s takovým režisérem jako je oscarový Giuseppe Tornatore… Zuckerman si nakonec není jistý, kdo je přítel a kdo je provokatér a donašeč. Kdo jsou lidé z dekadentních orgií v domě syna slavného malíře? Kdo je vyplašený student, který ho upozorňuje, že musí okamžitě opustit Československo? Kdo je jeho průvodce normalizačním peklem, vyhozený divadelní režisér a nyní údržbář v kotelně muzea? A kdo je jeho Olga: skandalistka a rebelka nebo hráčka dvojité hry? V ohrožení se ocitá nejen Zuckermanova svoboda, ale možná i jeho život

Pražská bohéma let sedmdesátých

Film byl natočen podle stejnojmenné předlohy americké literární legendy, Philipa Rotha, jednoho z nejrespektovanějších světových spisovatelů, držitele Pulitzerovy ceny za beletrii, Mezinárodní Man Bookerovy ceny a desítek dalších prestižních literárních ocenění. Natáčen byl v angličtině, což jej předurčuje i pro zahraniční distribuce. „Od počátku se mi líbilo, že jde o pohled cizince, Američana, který proniká do české mentality. Proto pro mě bylo důležité ve filmu udržet jeho podhled na určitý výsek tehdejší československé společnosti, na to, jak se jednotliví lidé byli schopni zachovat a vyrovnat se situací, která zde v 70. letech panovala,“ říká o filmu režisérka Irena Pavlásková. Alespoň něco nám už napoví zbrusu nový trailer:


 

 

Pavel Kříž (na snímku vlevo) hraje ve filmu režiséra Rudolfa Bolotku, toho času pracujícího v kotelně. Bolotka je Zuckermanovým průvodcem, vtáhne ho do světa nevázaných večírků, ale zároveň je ironickým glosátorem života v rozpadající se společnosti, kde kdekdo spí s kdekým a kdekdo udává kdekoho

Skvostné mezinárodní obsazení

Dvě hlavní role ve filmu byly svěřeny zahraničním hercům, Američana si zahrál Kanaďan Jonas Chernick, úspěšný kanadský herec, scenárista a producent, který se podílel na desítkách kanadských a amerických televizních seriálů a filmů. Roli Olgy hraje cenami ověnčená rodačka z Petrohradu Ksenia Rappoport, která pravidelně natáčí ve Francii, v Německu a hlavně v Itálii. Na 66. filmovém festivalu v Benátkách v roce 2009 získala za roli ve filmu La doppia ora (Dvojitý čas) ocenění jako nejlepší herečka. Do kin přijde film Pražské orgie ve dvou jazykových verzích, tedy v originální anglické s titulky a v české s dabingem. Postavu Zuckermana do češtiny namluvil Jiří Dvořák, Olze hlas propůjčila Dana Černá. Další čeští herci Pavel Kříž, Klára Issová, Jiří Havelka, Martin Stránský nebo Miroslav Táborský to měli ve filmu kapánek složitější, protože museli  své postavy namluvit ve dvou jazycích. Své dialogy s hlavním hrdinou natočili v angličtině a posléze namluvili do češtiny.

 

V rolích známých českých spisovatelů-disidentů, inspirovaných Václavem Havlem a Ludvíkem Vaculíkem, uvidíme Viktora Dvořáka (vlevo) a Jakuba Wehrenberga (skrytý zcela vpravo)

Život byl tak svobodný, jak jsme si ho udělali

Osobně jsem nejvíce zvědav na to, jak se podařilo tvůrcům filmu vykreslit onu atmosféru 70. let a zda nesklouznou do onoho dnes obvyklého klišé temnoty a nesvobody. My, kteří jsme se v onom prostředí pohybovali, jsme se tehdy snažili zachovat si alespoň nějakou svobodu. Pravdou je, že jsme sice nadávali na režim, ale za nějakou tu svobodu jsme aktivně nebojovali. Četli jsme zakázanou literaturu, rozmnožovanou na cyklostylu, poslouchali Svobodnou Evropu a Hlas Ameriky, někdy táhli celou noc z hospody do hospody a občas se nám podařilo uplatnit nějakou tu fotografii nebo článek v zahraničním tisku. To nám zajišťovalo malý příjem i v tvrdé měně, kterou jsme měnili za tuzexové bony a v Tuzexu kupovali slečnám věci, za které byly ochotné udělat cokoliv. Zkrátka žili jsme i tehdy, jak se říká, na plný pecky.

Klára Issová a Jiří Havelka vytvářejí milenecký pár českých emigrantů, na jejichž popud přijede Zuckerman do Československa vyzvednout literární rukopis

 

„Adaptovat knihu pro film je vždycky těžké, protože literatura už z principu pracuje s jinými vyjadřovacími prostředky. Již od počátku se mi líbilo, že jde o pohled cizince, Američana, který proniká do české mentality. Proto pro mě bylo důležité ve filmu udržet jeho podhled na tehdejší československou společnost, na to, jak se jednotliví lidé byli schopni zachovat a vyrovnat se situací, která zde v 70. letech panovala,“ říká o filmu režisérka. Spisovatel Philip Roth vycházel při psaní novely Pražské orgie z vlastních zážitků. Roth v 70. letech do Prahy jezdil a setkával se s českými zakázanými autory – Kunderou, Klímou, Vaculíkem a jinými. Rovněž se stýkal s českou komunitou v New Yorku, v 70. a 80.letech poskytoval podporu československým spisovatelům. V roce 1976 odmítla komunistická moc Rotha do Československa vpustit, vrátil se až v roce 1990. Zemřel nedávno, film již bohužel neuvidí 

 

 

Vložil: Pavel Přeučil

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace