Místo křehké krásky je teď Marie Terezie kredenc s kanýry a manýry uječené domovnice. Vybrali správně? Týden v kultuře

09.09.2019

Autor: ČT / repro (jako všechny ostatní snímky k této minisérii v článku)

Popisek: Alespoň to tedy tak vypadá v ukázce, kterou ČT na pokračování veleúspěšné minisérie vydala, ostatně, podívejte se sami. Marii Terezii nyní již nehraje vídeňská kráska Marie-Luise Stockinger, ale její o čtyři roky starší kolegyně, též Rakušanka Stefanie Reinsperger - vypadá výrazně starší a poněkud silnější. V roli jejího muže zůstává ale Vojtěch Kotek

FOTO VIDEO Přiznám se, že vedle sci-fi filmů a seriálů jsem velkým fandou historických filmů, zejména těch kostýmovaných. Určitě nejsem sám, koho zaujal dvoudílný historický projekt Marie Terezie (2017), na kterém se vedle našich filmařů podíleli i tvůrci z Rakouska, Maďarska a Slovenska. V těchto dnech finišují dokončovací práce na dalších dvou pokračováních této historické epopeje, mapující život oné rozporuplné panovnice. Filmaři se vrátili na původní místa, zejména do Kroměříže a na zámek v jihomoravských Valticích. Ve dvou nových dílech minisérie, jejíž režie se opět ujal Američan Robert Dornhelm, se v roli manžela panovnice, Františka Štěpána Lotrinského, objeví stejně jako v první řadě Vojta Kotek.

A zásadní změnu doznalo obsazení velké panovnice, kterou v prvních dvou dílech představovala subtilní rakouská herečka Marie-Luisa Stockinger. Nová představitelka Marie Terezie, její krajanka Stephanie Reinsperger, svou kapánek korpulentnější postavou už více odpovídá Marii Terezii, tak, jak ji známe z dobových obrazů. Příběh, který skončil v předešlém dílu korunovací na uherskou královnu, naváže dalšími dvěma díly. Panovnice už bude starší a vyspělejší. „Marie Terezie zde bude představena hlavně jako matka a bojovnice, z toho důvodu šlo především o nahrazení hlavní hrdinky,“ zdůvodňují výměnu císařoven tvůrci. Na nové pokračování minisérie se můžeme těšit nejspíše jako u prvních dvou dílů v novoročním vysílání České televize.

„Ráda ztvárňuji komplikované postavy, které mají své špatné stránky, přesto se do nich snažíte zamilovat. To je pro mě ta největší výzva u této postavy,“ vysvětlila rakouská herečka přijetí role o něco starší Marie Terezie

Ambiciózní počin ČT se vyplatil

Příběh, o němž jeho scenáristka Mirka Zlatníková (v druhé dvojdílné minisérii jí ještě sekundovala Lucie Kopecká) na svém Facebooku s nadsázkou tvrdí, že „přidala litry krve“, sleduje tentokráte mnohem více než v sérii první politiku a války, nechybí ale ani osobní život, krize a problematické manželství císařovny. Projekt Marie Terezie je naprosto unikátní záležitost. Jedná se o koprodukci čtyř velkých veřejnoprávních televizí, konkrétně České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA – v podstatě na půdorysu bývalého mocnářství si bývalé největší státy monarchie natočily velkou, výpravnou podívanou… A již první část dvoudílná minisérie měla obrovský úspěch: První dva díly Marie Terezie byly dosud největší koprodukcí ČT (námět i scénář vzešel od České televize a film navíc vznikl pod jejím producentským vedením), minisérii si v Česku nenechaly ujít více než dva miliony diváků a v Rakousku se dokonce oba díly dostaly mezi pět nejúspěšnějších snímků z dílny ORF za posledních sedm let. Práva na vysílání koupila také francouzská stanice Arte. „Zřídkakdy se stává, že film uspěje v tolika zemích. Je to výjimečný projekt, který se těšil divácké oblibě nejen v Česku a v Rakousku, ale i v Maďarsku, na Slovensku a ve Francii,“ řekl k tomu režisér Robert Dornhelm, který v projektu pokračuje, respektive pokračoval - poslední klapka padla 23. července.

Filmaři na Znojemsku využili i vodní mlýn ve Slupi, který je národní kulturní památkou. „Vypálený mlýn a hodně povražděných a znásilněných žen a dětí. Je to velmi dramatická a smutná scéna,“ popisuje záběry slovenský herec Alexander Bárta. V historickém snímku hraje Filipa Josefa Kinského, poradce Marie Terezie.

Pokračování je temnější

Pokračování přímo naváže na konec druhé epizody. Nové dva díly se odehrávají v letech 1741 až 1745 během válek o rakouské dědictví. „Život Marie Terezie je opravdovou studnicí příběhů, které v sobě nesou témata důležitá pro současného diváka, ať už je to postavení ženy ve společnosti a v politice, volba mezi zájmy kariéry a rodiny, nebo konflikt morálky a vysokých cílů s reálnou politikou v rozbouřené Evropě. Právě proto jsme se společně s koprodukčními partnery rozhodli připravit pokračování úspěšné minisérie,“ sdělil kreativní producent projektu Jan Maxa.

Císařští manželé...

Pro ty, kdo stejně jako já dějepis trochu pozapomněli: Války o rakouské dědictví je označení pro války svedené o nástupnictví na trůnu Habsburské monarchie mezi Marií Terezií a jejími sousedy – Pruskem, Bavorskem a Francií v letech 1740 až 1748. Důvodem války bylo odmítnutí nástupnictví Marie Terezie a Pragmatické sankce a územní nároky pruského krále Fridricha II. ve Slezsku. Boje o Slezsko bývají nazývány jako slezské války. Hlavním výsledkem válek potvrzeným v Cášském míru bylo pro Rakousko uznání nástupnictví Marie Terezie za cenu ztráty většiny Slezska ve prospěch Pruska.

Válka o habsburské dědictví i o manžela

Když Bavoři ohrožují Vídeň, Prusové Prahu a docházejí peníze a vojáci, monarchie je vážně ohrožena. Marie Terezie povolá do zbraně barona Trencka, který naverbuje na chorvatském pomezí pandury: tisíc mužů té nejhorší pověsti. Panduři se ale stanou nebezpečím nejen pro její nepřátele, ale především pro ni samotnou… Jedna z nejvýraznějších ženských postav evropské historie se v novém pokračování ocitá v nebezpečí. Hrozí, že prohraje nejen válku o habsburské dědictví, ale i bitvu o osud svého manželství. Její manžel, úspěšný obchodník František I. Štěpán Lotrinský, kterého opět ztvárňuje Vojtěch Kotek, své ženě slíbí, že bude její válku financovat, ale musí se uchylovat k čím dál riskantnějším a problematičtějším způsobům zajišťování peněz. Tyto události spustí manželskou krizi provázenou žárlivostí a nevěrami, stejně jako ukvapenými kroky Marie ve válečném úsilí. „Tentokrát bude mít František Štěpán ještě větší roli. Více se projeví jeho obchodní zručnost a stane se také slušným hráčem na politickém poli. Myslím, že žánrově se minisérie posune od love story směrem k politickému dramatu,“ prozrazuje Vojtěch Kotek. „Každý den sleduji nové denní práce a mám z nich velmi dobrý pocit. Nové díly jsou o něco temnější a dramatičtější, válka a její důsledky pronikají až do osobního života Marie a Františka. Zároveň však zachováváme oblíbené prvky prvních dvou dílů – lásku, humor i politikaření habsburského dvora,“ okomentoval to na závěr Jan Maxa.

Po dotočení scén na jižní Moravě (natáčelo se ve Valticích, ve Znojmě, v Kroměříži, ale i v Mahenově divadle v Brně) se početná výprava v čele s režisérem Robertem Dornhelmem představila i návštěvníkům karlovarského filmového festivalu, byla tu i nová představitelka titulní role Stefanie Reinsperger, kterou jsme tak mohli poznat i v civilu.

Ukázka vypadá dobře, ale…

Podívejte se sami, na počátku zmíněné besedy na MFF Karlovy Vary promítli účastníkům dost dlouhou ukázku z nové minisérie. Vypadá velmi profesionálně, výborná kamera, herecké výkony, střih jak břit, úžasné kostýmy i výprava, jen jaksi… Marie Terezie z ní vychází jak tlustá, ukřičená hokyně (viz titulek). Doufejme, že se tak nebude chovat v obou dílech minisérie, to bychom začali přát Vojtovi Kotkovi alias Františku Štěpánu Lotrinskému příjemnější družku… Vtipné také je, že sledujeme ukázku ještě bez definitivního zvuku, kde herci mluví každý svou mateřštinou, takže Marie Terezie zařve vídeňskou němčinou a František Štěpán jí odpoví sarkastickým bonmotem... česky.

Václavák zaplní sochy

Přestože se přelidněnému centru Prahy v posledních letech vyhýbám jako čert kříži, vydám se už zítra na Václavské náměstí, kde začíná 3. ročník akce, nazvané VáclavART 2019. Až do 7. října zde budou vystavovat mladí umělci svá sochařská díla. Tenhle umělecký projekt dokáže docela zajímavým způsobem oživit tak rozměrný veřejný prostor, jakým Václavák je. Hlavní část výstavy proběhne ve středovém pruhu v horní polovině náměstí, některé sochy budou instalované v pasáži U Stýblů (Alfa), v módním domě VAN GRAAF, v Hotelu Jalta či v paláci The Forum. VáclavART chce podpořit mladé začínající umělce, dát jim možnost prezentovat svou práci a talent a pomoci jim v jejich uměleckém rozjezdu.

Třetí ročník výstavy představuje 26 sochařských děl od 12 mladých umělců, studentů či absolventů zejména z pražské Akademie výtvarných umění. „Václavské náměstí je jakási ‘aréna reality‘ rychle ukáže jaká věc je schopna se prosadit, žít sama o sobě bez vysvětlivek a obohatit prostředí. Tato nesmírně důležitá zkušenost je pro mladé sochaře zároveň výjimečnou příležitostí představit se široké veřejnosti,“ říká o výstavě a svých studentech Lukáš Rittstein, patron výstavy a vedoucí sochařského ateliéru Akademie výtvarného umění v Praze.

Nový dron Eagle One, který vyvinuli výzkumníci na ČVUT, bude také součástí festivalu Future Port Prague. Jedná se o takzvaný bezpečnostní dron, který najde využití například na letištích nebo u věznic. Jaká je jeho výhoda? Střeží zadanou lokalitu a pokud detekuje cizí dron, ihned jej dostihne a lapí do sítě. Na letištích bybyla jeho úloha jásná, bezpečnostní. A u věznic? Vězni objevili kouzlo moderních technologií a nechávali si do věznic drony dopravovat drogy, foto FEL ČVUT

Pohled do budoucnosti

Další pražskou akcí, která vypukne také už zítra, tedy 10. září, je dvoudenní Future Port Prague Festival. I když by se mohlo zdát, že nejde o ryze kulturní akci, bez propojení nejnovějších technologických trendů například s filmem, divadlem, koncerty či velkými festivalovými pódii, by byly naše zážitky mnohem chudší. Festival Future Port Prague bude nabitý interaktivními ukázkami nejnovějších technologií a zúčastní se jej více než stovka vystavovatelů. Těšit se můžeme na technologické vychytávky z celého světa, včetně robotů, virtuální reality, umělé inteligence, biotechnologií, 3D tiskáren, nových materiálů, elektrických a autonomních vozidel či dalších 'chytrých' technologií, bez nichž by nikdy nevznikly například dokonalé počítačové animace hollywoodských filmových blockbusterů. Letos se moderní technologie ještě více přiblíží účastníkům pomocí interaktivních prostředků a zároveň se zaměří na další aktuální témata, jako například budoucnost v oblasti soukromí či vzdělávání.

Co by to byl Festival pohádek v Jičíně, kdyby na něm chyběl Rumcajs, foto Facebook

Jičín bude zase patřit dětem

V době, kdy byly mé děti ještě školou povinné, jsme jezdili skoro každý rok do Jičína na tamější pohádkový týden. Festival Jičín, město pohádky, se stal pro rodiny s dětmi už téměř kultovní záležitostí. Jedinečnou atmosféru města, které bude patřit od 11. do 15 září hlavně dětem, oživí i letos tvůrčí dílny, pouliční divadélka, koncerty, jarmark a spousta dalších nezapomenutelných zážitků. Festival zahájí velký průvod pohádkových postav a starosta předá dětem symbolický klíč od města Jičína, a tímto okamžikem začnou platit pohádkové zákony vyvěšené na Valdické bráně. V historickém centru města se rozloží středověké podhradí s řemesly, nádvoří jičínského zámku se stane místem nejrůznějších dětských her, hledání pokladů, divadelních představení a soutěží. Zámecký park pak poskytne prostor pro turnaje, šerm, kuše či sokolnictví. Zkrátka, děti si přijdou v Jičíně opravdu na své a nepochybuji, že se budou dobře bavit i jejich rodiče.

Dmitrij Krymov představí v Plzni své pojetí Ostrovského díla Bez věna, foto Festival Divadlo

Plzeňáci si pořádně užijí divadla

Na své si přijdou v příštích dnech i milovníci divadla v Plzni. Tady začíná už 11. září Mezinárodní festival Divadlo 2019, na kterém se letos představí divadelní soubory nejen od nás, ale i z Maďarska, Německa, Polska, Ruska, Slovenska, a Slovinska. Letošní 27. ročník festivalu potrvá až do 19. září. Program nabídne v rámci hlavní části a navazujícího epilogu přes 44 představení mnoha žánrů a řadu doprovodných akcí, jako koncertů, workshopů i výstav. Z Polska, z Varšavy, přijedou hned tři divadelní soubory, kterým je společný přesah do současnosti a aktuálnost tématu. Jeden z nejlepších současných ruských režisérů Dmitrij Krymov představí na zahájení letošního festivalu jednu ze svých slavných provokativních inscenací ruských klasických předloh, Ostrovského drama Bez věna.

Drsný příběh Hard to be a God z podsvětí mezinárodního obchodu se sexem, představí jedna z nejkontroverznějších osobností evropské režie Kornél Mundruczó se svým budapešťským souborem Proton Theatre. Diváci se mohou těšit i na proslulý soubor Slovenského národného divadla, který přijíždí s inscenací Před západem slunce, v které hlavní roli ztvární výjimečný Martin Huba. Českou divadelní scénu budou reprezentovat například pražská divadla Na zábradlí, Městská divadla pražská či Opera národního divadla. Přijedou i divadelní soubory z Uherského Hradiště, Ostravy, Hradce Králové či Liberce. V rámci tradičního epilogu v druhé části festivalu vystoupí v Plzni soubor Cirk La Putyka s novocirkusovou inscenací ADHD se zahraničními akrobaty a tanečníky.

Kaple sv. Eliáše ve Vojanových sadech na Praze 1 je jednou z otevřených památek akce Dny evropského dědictví, foto Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska

Velkolepé Dny evropského dědictví

Už tradičně se jako každý rok těším na druhý zářijový týden, kdy nejen u nás, ale v celé Evropě probíhá akce, která přitahuje stovky tisíc milovníků památek, Dny evropského dědictví. Letos byly slavnostně zahájeny uplynulou sobotu v Litomyšli a jejich hlavním tématem jsou Památky a zábava. Už sám název naznačuje, že v letošním roce budou zajímavé, mnohdy jinak nepřístupné památky oživovat nejrůznější kulturní programy, ať už divadelní představení, koncerty, umělecké performance, či komponovaná představení.

Dny evropského dědictví se u nás konají od roku 1991 a letos budou probíhat až do neděle 15. září. Ve všech krajích České republiky se do nich zapojilo na 800 památek. Patří mezi ně nejen architektonické, archeologické, sakrální a technické památky, ale i muzea, galerie a knihovny i další prostory, v nichž jsou uchovávány neuvěřitelně rozsáhlé sbírkové fondy našeho kulturního dědictví. Nejvíce akcí je pochopitelně soustředěno na víkendové dny. Na téhle akci mne nejvíce baví to, že si člověk může prolézt i takové památky, které jsou běžně nepřístupné, podívat se například i do interiéru nejrůznějších institucí, sídlících v historických prostorách. Přibývá i soukromých majitelů historických sídel, kteří v rámci akce zpřístupní své, mnohdy úžasně rekonstruované prostory. Pokud budete hledat ve svém kraji inspiraci pro to nejzajímavější, co akce nabízí, najdete to na interaktivní mapě České republiky ZDE.

Vložil: Pavel Přeučil