Bez barvy, bez hudby, bez dialogů, se spoustou explicitní brutality. Monumentální Nabarvené ptáče. A mizerná pověst českého filmu. Týden v kultuře

05.09.2019

Autor: Bioscop, stejně jako další snímky z filmu i z natáčení v článku

Popisek: Nabarvené ptáče Václava Marhoula právě soutěží na MFF Benátky, filmovém festivalu, který patří do tak zvané velké trojky těch nejvýznamnějších (Berlín, Cannes, Benátky)

FOTO Vybrat z kulturních událostí to nejzajímavější, co se v těchto dnech odehrává, není jednoduché, protože jak se říká, končí okurková sezóna a valí se na nás spousta kultury, která určitě stojí za zmínku. Televizní stanice vyrukovaly se zbrusu novými seriály a nasadily i pokračování těch úspěšných. Na Filmovém festivalu v Benátkách bojuje o Zlatého lva po delší době i český film a do Brna se s konečnou platností stěhuje slavný hudební festival TrutnOff…

Nejprve k té asi nejsledovanější kulturní události. V pondělí večer mohli vidět v předpremiéře novináři český film Nabarvené ptáče Václava Marhoula a dnes jej na festivalu v Benátkách uvidí první diváci. Nabarvené ptáče se dočká během festivalu celkem šesti projekcí, což svědčí o velkém zájmu pořadatelů o tento film. Václav Marhoul, který je nejen scenáristou filmu, ale i jeho režisérem a producentem o filmu říká: „Nabarvené ptáče není válečný film, není to ani film o holokaustu, pro mě je to totálně nadčasový příběh. O boji mezi temnotou a světlem, dobrem a zlem a řadou jiných protikladů.“

Představitele hlavní role, Petra Kotlára, našel Marhoul v Českém Krumlově

Třetí nejdražší český film

Nabarvené ptáče je filmovou adaptací světového bestselleru polského spisovatele Jerzy Kosińského a náklady na něj jej zařadily na třetí místo mezi nejdražšími českými filmy. Prvenství drží už dokončený Jan Žižka Petra Jákla, jehož budget se vyšplhal přes půl miliardy korun, na druhém místě je s 230 miliony korun Tmavomodrý svět režiséra Jana Svěráka z roku 2001 a Nabarvené ptáče přišlo na 175 milionů korun. Film, který vznikal i na Ukrajině, v Polsku a na Slovensku, je netradičně natočen na černobílý materiál. Vždycky jsem si tak trochu myslel, že české filmy se točí především pro české diváky a mají přinést i nějaký ten zisk. Jak ale vyplývá ze slov Václava Marhoula, je titul určen hlavně pro mezinárodní trh a u tuzemských pokladen prý fronty nečeká. Zajímavé.

Je to ´východoevropský film´

Příběh dítěte, bojujícího o přežití v krutém světě

Za kamerou filmu Nabarvené ptáče stál Vladimír Smutný a vedle hlavní role, kterou ztvárnil devítiletý Petr Kotlár, se v něm objeví mezinárodní herecké obsazení v čele se světovými hvězdami, jakými jsou Harvey Keitel a Stellan Skarsgård. Nabarvené ptáče je příběhem chlapce, kterého ve snaze uchránit jej před masovým vyhlazováním Židů pošlou rodiče k tetě na venkov kdesi ve východní Evropě. Ta však nečekaně umírá, a tak je malý hoch nucen vydat se na cestu a protloukat se úplně sám divokým a nepřátelským světem, ve kterém platí jen místní pravidla, předsudky a pověry a ve kterém musí bojovat o přežití.

Odnese si Marhoul z Benátek nějakou cenu? Mohl by...

Já žádnou hudbu nechci

Ačkoli v Marhoulově díle hrají mezinárodní hvězdy, anglicky nemluví. „Od samého začátku jsem byl přesvědčen, že angličtina by v Nabarveném ptáčeti zcela zničila jakoukoli autentičnost. Sám Kosiński v předmluvě knihy uvádí, že příběh se odehrává kdesi ve východní Evropě, kde lidé mluví zvláštním dialektem. Proto jsem se rozhodl použít jakési slovanské esperanto, uměle vytvořený jazyk,“ řekl pro iDnes Marhoul, který tím sledoval i další cíl - nepřál si, aby se jakýkoli skutečný slovanský národ východní Evropy cítil s krutým příběhem spojován. A proč v tom filmu není filmová hudba? „Protože já patřím mezi režiséry, kteří se domnívají, že film si o tu hudbu musí říkat sám, že není možné mu hudbu vnucovat. Teprve ve chvíli, kdy ten film čistě střihnete a pustíte si ho v čistém střihu a dostane jakoby tempo a rytmus, tak v tu chvíli se ten film stejně jako Péťa na hřišti začne hlásit a říká: „Tady chci hudbu. Tady ji nechci. Tady bychom to možná mohli zkusit.“ Ve chvíli, kdy jsme  s Luďkem - mým střihačem - Nabarvené ptáče sestřihli dočista, tak jsme si to pustili a stalo se to, co jsem tušil od začátku, že ten film řekne: „Já žádnou hudbu nechci. Já ji nepotřebuji,“ dodal ještě.

Václav Marhoul při natáčení

Mizerná pověst českého filmu

Václav Marhoul dal již před časem rozhovor Respektu, kde na otázku ´Nebyl jste po přečtení knihy vyčerpaný zjištěním, že člověk je vlastně zrůda?´ řekl: „Nebyl. Třetina lidí z mého okolí tu knihu nedočetla. Nedostali se za stranu třicet pět, kdy se odehraje první brutální scéna. Chápu je, protože to není jednoduché čtení. Druhá třetina to sice dočte, ale ustrne na těžké a násilné formě. Ale násilí a brutalita jsou jen logickými důsledkem povahy událostí. Důležitý je obsah a otázky, které vyvolává. Kosiński nemoralizuje – a já film točím tak, abych tomu dostál.“ Vysvětlil tu také, proč podle něj není Nabarvené ptáče český film, ale film českého režiséra: „Nabarvené ptáče čistě fakticky není typický český film, ale evropská koprodukce, i když s českou majoritou. Obsazení je mezinárodní, nemluví se v něm česky. Nicméně na trhu je brán jako český film. A trh – ne já – má se spojením „český film“ problém. A kvůli tomu mají problém i filmy, které si to nezaslouží. Na základě reakcí, které vnímám okolo sebe, je mým největším nepřítelem na mezinárodním trhu právě pověst českého filmu. Ze zahraničního pohledu tu nevzniká téměř nic komerčně ani umělecky zajímavého. V tomhle setrvačném chápání se český film dostal mimo hledáček zájmu prodejních agentů a distributorů. Český režisér či producent musí bojovat o každý milimetr, aby se dopracoval ke slušnému mezinárodnímu obchodnímu zastoupení. Zahraničí nás vnímá prizmatem šedesátých let, od té doby jsme z jejich pohledu na sešupu. Ale všechno má svůj konec. Chci věřit, že se to změní.“

Film je členěn do kapitol, v jedné z nich hraje Harvey Keitel

Potlesk, ale i odchody ze sálu

O Marhoulův snímek byl na MFF Benátky velký zájem. Před sálem Sala Darsena těsně přiléhajícím k hlavnímu Sala Grande byla už hodinu před promítáním fronta. Tvořili ji novináři, kteří se před projekcí zavázali, že před úterním oficiálním uvedením nebudou film hodnotit, i akreditovaní festivaloví pracovníci a hosté. Sál s kapacitou 1 500 sedadel se zaplnil téměř do posledního místa, jak napsala iDnes.cz s tím, že projekce vyvolala potlrsk i odmítavé reakce. Několik desítek diváků, převážně žen, nevydrželo zobrazované násilí na lidech i zvířatech nebo brutální erotické scény a opustilo sál již během první hodiny promítání. Což vyjádřil kritik z prestižního The Guardian: „Bez zaváhání říkám, že se jedná o monumentální dílo a jsem nesmírně rád, že jsem ho mohl zhlédnout. Zároveň říkám, že doufám, že ho už nikdy znovu nebudu muset vidět.“ Jak film v Benátkách uspěl, se dozvíme v závěru festivalu v sobotu 7. září,  v českých kinech bude k vidění od 12. září.

TrutnOff míří do Brna a přijde o svůj název

Festival TrutnOff jsem navštívil sice už před drahnými lety, ale jeho atmosféra se jen těžko dá srovnávat s podobnými Open Air festivaly, ne nadarmo se mu přezdívalo český Woodstock. Podepisovalo se na ní jak specifické složení diváků, tak i jeho historie, sahající až do roku 1987. Po dlouhých tahanicích, trvajících tři roky, kdy se pořadatelé legendárního festivalu TrutnOff snažili najít nové působiště, se dohodli s moravskou metropolí a tak se bude již příští ročník konat v Brně. Ještě loni svítala festivalu naděje na okraji Mladých Buků, ale jak místní zastupitelstvo, tak občané se postavili proti.

Rok 2009 a neplánovaný duet ´Tam za vodou v rákosí´ Evy Pilarové a Ivana Martina ´Magora´ Jirouse... Takové chvíle jsou neopakovatelné, nejen proto, že Magor již zemřel. Foto repro

„Brno nyní nemá velký multižánrový open air festival, proto už dlouhou dobu máme zájem, aby sem nějaká podobná akce přišla,“ vysvětlil rozhodnutí náměstek primátorky Tomáš Koláčný. Podle něj má Brno o festival zájem i kvůli jeho historii. Na festival se mohou jeho příznivci těšit na konci příštího srpna. „Nyní jednáme o konkrétních lokalitách. Co se týče programu, přemýšlíme o rozšíření nabídky workshopů a přednášek, tím, že je Brno z velké části studentské město, chceme oslovit ještě více mladých, byť k nám jezdí lidé všech generací. Základní koncepce festivalu zůstane,“ uvedla za pořadatele festivalu Eva Navrátilová. Tak uvidíme, zda festivalu, který by se měl přejmenovat na BrnoOn, prostředí moravské metropole prospěje, nebo se stane jen dalším komerčním projektem a přijde o svého neopakovatelného ducha.

Severní Čechy, magnet pro filmaře

Už delší dobu se mi potvrzuje, že severní Čechy jsou v posledních letech pro filmové a televizní štáby doslova zemí zaslíbenou. Vznikly zde například seriály Rapl 2, Most nebo Pustina a v severočeských městech Varnsdorf a Rumburk se nedávno natáčela gangsterská komedie Ondřeje Trojana Bourák, s Ivanem Trojanem v hlavní roli. Včera jsme mohli na televizních obrazovkách programu ČT1 sledovat první díl nového kriminálního seriálu Roberta Sedláčka Sever s Jiřím Mádlem v hlavní roli. Kriminální minisérie Sever se vrací do Ústeckého kraje. Bílina, Teplice, Ústí nad Labem se staly ústředními kulisami seriálu.

Plakát k seriálu Sever

Jiří Mádl se stane nadějným kriminalistou, který naivně uvěří ve vyšší princip, za což je následně řádně vytrestán. V šestidílném detektivním thrilleru ztvárňuje hlavní postavu, inženýra Petra Svobodu, který pracuje na stavebním odboru radnice. Poté, co se jako svědek brutální vraždy setkává se svým spolužákem z gymnázia, se rozhodne stát kriminalistou. Vyhovuje to jeho smyslu pro spravedlnost. Chce hrát fair, ale narazí. „Kriminálka Sever je dalším počinem filmařů, kteří si našli cestu do našeho kraje. Jsem rád, že se k nám filmaři vrací. Natáčení jsou velkým ekonomickým přínosem pro region,“ říká náměstek hejtmana pro cestovní ruch Zdeněk Matouš.

Temný kraj má skrytou krásku

Televize Prima spustila druhou řadu kriminálního seriálu Temný kraj, inspirovaného skutečnými případy. Ty řeší Lukáš Vaculík, jako trochu samorostlý detektiv. První řada seriálu mne docela zaujala a podrobněji jsem se jí už věnoval. Seriál má ale i další hlavní představitelku, která je sice trochu nenápadná, ale ve většině případů hraje klíčovou roli. Je jí policistka Naďa Hamplová, představovaná herečkou Kristýnou Badinkovou Novákovou. Ta vystupuje v seriálu tak trochu jako šedá myš. Moc příležitostí k tomu, aby vynikla její ženská krása, jí scenáristky nedávají.

Naďa Hamplová v Temném kraji. Foto FTV Prima

Policistka Naďa Hamplová nedá v seriálu bez džínů a vojenské bundy ani ránu, ale úplně jinak, jako ženský symbol krásy ji můžeme nyní vidět tak, jak ji nafotila Lucie Robinson pro titulní stranu časopisu Glanc. Ač má doma herečka dvě dcery, a o ženskou nadvládu tak není nouze, na place je to přesně naopak. O své roli v seriálu, kde se pohybuje v prostředí plném chlapů, říká: „Tady jsem většinou mezi chlapy, a je to fajn. Oni si kluci pak víc holky váží, a to je pro mne příjemné.“ Doma to ale má přesně naopak, tam se manžel musí smířit s dámskou převahou. „Manžel to zatím dává,“ usmívá se Kristýna, která s druhým manželem oslavila první výročí svatby.

... a její představitelka v Glancu. Foto Lucie Robinson

Třeštíková posílá Bábovky na filmové plátno

V plném proudu je v těchto dnech natáčení nového českého filmu Bábovky, režiséra Rudolfa Havlíka. Film vzniká podle knižního bestselleru spoluautorky scénáře, Radky Třeštíkové. Ta má za sebou pět úspěšných románů a patří mezi nejčtenější české spisovatelky současnosti. Na výsledek jsem docela zvědav, protože jde už o druhou filmovou spolupráci dvojice Havlík - Třeštíková. V roce 2018 podle společného scénáře totiž natočil Rudolf Havlík docela úspěšnou komedii Po čem muži touží, v českých kinech ji vidělo přes 600 000 diváků. O novém filmu Třeštíková říká: „Realizovat film mě obvykle napadne, už když knihu píšu, slova si automaticky převádím do obrazu, občas dokonce dělím kapitolu tak, jak bych si ve filmu představila střih.“

Jedna z ´bábovek´, Jana Plodková

Práce na scénáři Bábovek probíhala skoro čtyři roky, a jak dodala Radka Třeštíková: „Celé roky jsme se snažili, aby se film lišil od knihy co nejmíň, především v emoci, kterou má kniha i film vyvolat. Film bude stejně jako kniha pavučinou postav se vzájemně propletenými osudy, ale pro zachování srozumitelnosti - přeci jen film není kniha a nemůžete listovat zpátky - je nakonec ´bábovek´ míň, na místo dvanácti ženských osudů sledujeme sedm.“ V hlavních rolích se ve filmu objeví například Lenka Vlasáková, Bára Poláková, Rostislav Novák, Táňa Pauhofová, Ondřej Vetchý či Jana Plodková. Natáčení pod vedením hlavního kameramana Václava Tlapáka potrvá až do začátku října a proběhne nejen v Praze a okolí v přilehlých satelitech, ale i v atraktivním Bangkoku. Film bude mít premiéru v září příštího roku.

Úspěšná spisovatelka Radka Třeštíková, foto Albatros Media

Ponořte se do snového světa Petra Síse

Chodíte rádi na výstavy? Já tedy ano. Mám rád onu tichou atmosféru galerií a uměleckých výstavních síní, kde si člověk doslova odpočine od denního ruchu a může v klidu vnímat vystavovaná díla. Na závěr tedy pozvánka na jednu výstavu, kterou můžete navštívit i se svými ratolestmi. Připravuje ji pražské Centrum současného umění DOX a představí vám svět mezinárodně uznávaného tvůrce, autora knih a ilustrátora Petra Síse, světe fantazie, velkých putování a dobrodružných cest, vzpomínek i snů. Přiznám se, že se mi líbí zejména jeho ilustrace, které nás zavádějí do oněch zdánlivě vzdálených snových světů, které jsou však součástí naší reality. Výstavní projekt O létání a jiných snech představí pět autorských knih Petra Síse, které jsou úzce spjaty s tématem „vnitřní“ a „vnější“ svobody.

Petr Sís je mezinárodně uznávaný autor knih pro děti, ilustrátor, grafik a tvůrce animovaných filmů, žijící v USA. Za svou tvorbu získal mnoho ocenění po celém světě, od Zlatého medvěda na Filmovém festivalu v Berlíně přes několik medailí Americké knihovnické asociace, osm cen New York Times za nejkrásnější ilustrovanou knihu až po dvě Ragazzi Award na Mezinárodním veletrhu dětské knihy v Boloni. Je autorem 26 knih pro děti a mládež, dále ilustroval více než 60 knih, natočil 26 animovaných filmů, věnuje se i plakátu. Výstava v DOXu bude k vidění od 13. 9. do 20. 1. 2020.

Vložil: Pavel Přeučil