Smutně zahozená šance. Seriál Temný kraj mohl být vážně dobrý, kdyby… Zas ty peníze a chudák Vaculík

03.09.2019

Autor: FTV Prima / Facebook (stejně jako ostatní fotky v článku)

Popisek: Lukáš Vaculík v druhé sérii Temného kraje. Recenzenti se shodují, že je tam ještě lepší, než v té první

FOTO Na české televize nekoukám, nehodlám si totiž kazit vkus a náladu. Jedinou výjimkou byla skvělá Pustina, které dalo HBO vše, co je třeba - a ukázalo se, že máme výborné režiséry (Zachariáš a Nellis), skvělé herce (všichni, úplně všichni, co tam účinkovali i v těch nejmenších rolích) a fungují i ostatní filmová řemesla, třeba zvuk, tradičně jinak u českých produkcí bůhví proč mizerný (ve výjimečných případech sledování českých filmů a seriálů zapínáme titulky, neb postavám často nerozumíme). Nejsem insider, o českém filmu a TV produkci vím jen to, co vidím na obrazovce. Takže o příčinách současného zmaru můžu jen spekulovat…

Bývali jsme středoevropskou filmovou velmocí. Teď nemluvím o ´české nové vlně´ šedesátých let, ale o dvacetiletí, které následovalo. Přes politické klima vznikaly na Barrandově i v Československé televizi skvělé filmy a seriály, netřeba jmenovat, ostatně ČT i další televize z nich žijí každé léto natolik, že další program se ani neobtěžují připravovat. Naši kinematografii nám záviděli i Němci (tehdy západní), filmy i seriály kupovali a na mnohých spolupracovali, třeba na Arabele. Tak toto ´rodinné stříbro´ jsme vylili i s vaničkou v devadesátých letech, pan Marhoul zlikvidoval Barrandov, mladí revolucionáři zase, zřejmě jen tak mimochodem, tradici kvalitních řemesel v ČT. Nad rozlitým mlékem nemá smysl brečet. Co mne ale málem rozplakalo, bylo sledování prvních tří dílů první série Temného kraje na FTV Prima. Proč? Protože není blbý, paradoxně.

Lukáš Vaculík s Terezou Kostkovou, snímek z druhé série

Nad Ordinací nebrečím

Kdyby šlo o standardní českou televizní produkci, vyznačující se mizerným, odbytým scénářem, který bych i já sepsala za odpoledne, replikami, již by nikdo nikdy neřekl, takže umoření herci, natáčející 16 hodin denně na první dobrou,  jen melou, co jim scénář předepisuje a předvádí ze svého hereckého rejstříku dvě polohy – ´jsem v klidu´, anebo ´vidím mamuta´… Režie je jednoduchá a lineární až k pláči, námět plytký, se současným reálným životem nemající pranic společného, scéna levňoučká a product placement všudypřítomný. Cíl pak jediný, zaplácnout co nejlevněji co nejvíce televizního času, však on se někdo koukat bude – ne každý si totiž platí HBO GO a Netflix, jen málokdo také umí dobře hledat a stahovat zahraniční filmy a seriály. Kdyby Temný kraj byl z tohoto ranku, jsem v klidu i já. Už jsem si zvykla a nehodlám plýtvat emocemi nad touto mizérií. Jenže já spatřila mamuta.

A totiž seriál, který má potenciál. Není tu náznak Pustiny či Hořícího keře z produkce HBO, to zas ne, ale mohl být dobrý, nejen na malé upachtěné české poměry. Jenže rejže. Ale pojďme si to probrat postupně, obzvláště když FTV Prima právě odvysílala první díl druhé série (díky čemuž jsem se právě mrkla na tu první).

Scénář není marný

A vezmeme to od podlahy. Scenáristky a autorky seriálu Kateřina a Jitka Bártů se hodně naučily. Scénář je docela slušný, repliky uvěřitelné, kriminální případy, které se zde řeší, také, ostatně vycházejí z reality, ze starých policejních spisů. Každý případ je rozdělen do dvou dílů, což celkem udržuje napětí. Režie není zlá, byť zvládá (možná zatím) jen rychlé střihy mezi dvěma souběžnými ději; je to ale přehledné, diváka nematou a konec konců, Tarantina jsem nečekala.

Lukáš Vaculík? Trefa, ale…

Teď casting. Obsazení Lukáše Vaculíka do hlavní role elitního kriminality, specialisty na sériové vraždy Petra Kraje je jednoznačně trefa. Vaculík je přesný, přirozený, přesvědčivý. Totéž platí o Martinu Trnavském jako kapitánovi Luboši Bachovi a veterinářce Coufalové Terezy Kostkové. S menšími výhradami beru i psychologa Steinera Saši Rašilova a policistku Naďu Hamplovou Kristýny Novákové.

´Pohoda´ na place: Lukáš Vaculík, Jan Teplý a Kristýna Nováková (říkám jí tak pro jednoduchost, bývala Kristýna Fuit Nováková, teď je Kristýna Badinková Nováková - hlavně je ale Jindřiška z kultovních Pelíšků)

Ostatní role, to už je jiná. A teď si zaspekuluji – u větších rolí vybrali celkem slušně, někdy i dobře, jenže dotyční asi nezvládají zběsilé tempo natáčení, kdy není čas na zkoušky, ani opakování scén. Z toho, mám zato, i pramení menší jistota Kristýny Novákové, u ní je totiž patrný vývoj k lepšímu, očividně se to za pochodu učí zvládat. Vysloveně špatný pak je Vojta Coufal Jana Teplého a překvapivě i rozpačitý výkon Zdeny Studénkové v roli policejní šéfky Kvapilové. Ani tak zkušená matadorka, jako je Naďa Konvalinková, svou roli vrahovy matky neustála, hrozně přehrávala; to vysloveně přičítám režii a nedostatku času.

Není malých rolí

Co je ale doslova tragédie, je obsazení malých rolí. Těch se zhostil každý, kdo šel okolo, patrně bez honoráře. Takže zde potkáme režiséra Vejdělka, scenáristu Marka Dobeše, který měl i dvě repliky, nebo vipku – Noida Bártu, třeba. Ano, těm zřejmě Prima neplatila, nebo jen minimálně, neboť celebrity berou každou příležitost ke zviditelnění, jenže celou úroveň seriálu tím poslala o dva levely dolů. To je nejdůležitější věc, na které televize, ke své škodě, ´ušetřila´. A teprve když jsem viděla, jak se to dělat rozhodně nemá, pochopila jsem herecké pořekadlo - ´není malých rolí´…

Pražská kriminálka: Martin Trnavský, Zdena Studénková a Jan Teplý

Chudák Karel Zima

Ta druhá pak je dramaturgická supervize. Vím, psala jsem, že režie není úplně marná, přesto by tehdejší debutantce Jitce Bártů prospěl zkušený dramaturg ´k ruce´. Jenže takový by se musel zaplatit, že. I scéna je levná, tam to ale překvapivě vadí nejméně, zde musím režii i kameru pochválit, že z toho vybruslily se ctí. Co se naopak vůbec nepovedlo, je celá postava Karla Zimy jako policisty Pepy Slámy, který místo policejní práce píše o temných legendách kraje a ustavičně je všem (divákům) vnucuje. Celkem chápu scenáristický záměr, jímž asi mělo být trochu humoru na odlehčení, výsledek je ale tristní – postava je nudná a otravná, divák pak vůbec nechápe, proč tak neschopného a očividně líného policajta prostě nevyrazí…

Kristýna Nováková a Karel Zima

Muzika jak z devadesátek

A pak dvě drobnosti. Intro je takřka doslova opsané z kultovního amerického Temného případu a hudba? Tak ta je jak z devadesátých let, seriál si vystačí s jedním kytarovým riffem – počítám, že autor Robert Jíša by jako absolvent Berklee College Of Music zvládl i něco lepšího a více poplatného tomu, jak se nyní hudba k seriálům dělá, je to vlastně filmová hudba se vším všudy a soundtracky si pak všichni doma pouštíme, jako třeba úžasnou muziku z Her o trůny.

Muž a pes

„Lukáše Vaculíka si jako Petra Kraje diváci a hlavně pak divačky doslova zamilovali,“ raduje se FTV Prima v tiskové zprávě k druhé sérii. Mno, těch diváků a divaček bylo cca půl milionu, zhruba takovou sledovanost Temný kraj měl. A Lukáš Vaculík… Sice býval sex idol osmdesátek, on je ale vážně dobrý herec. Konec konců, býval i velmi přesvědčivý sex idol, že. Vaculík je vůbec zajímavý pán. Kdysi jsme s ním dělali rozhovor do kulturního časopisu 14. Tak to moc nevyšlo. Protože Vaculík byl ochotný mluvit o jediném, divadle a hraní. Takže celé interview by se bývalo hodilo spíše tak do Divadelních novin, než do přeci jen o trochu odlehčenější ´Čtrnáctky´. O svém soukromí herec nemluví vůbec, k projektům je loajální, nicméně nelže. A není to žádný hlupák. Ví Lukáš Vaculík, že tenhle seriál si Amerika nekoupí? No samozřejmě. Není v branži týden. Takže v krátkém video rozhovoru pro FTV Prima řekl, že hrát v Temném kraji pro něj ´nebylo těžké´, dále pak již jen hovořil o pohodě na place. „Mohou se diváci těšit na psa Egona (což je roztomilý retrívr, který se ve skutečnosti jmenuje Tobiáš)? Víc než na mě, víc než na kohokoliv jinýho,“ sdělil na závěr Vaculík, který si očividně uvědomuje ´chlupatou´ přednost i limity seriálu. Co má ale dělat, když lepší nabídku nedostane, protože nejsou?

Lukáš Vaculík a Tobiáš

Šetřit je někdy drahé

Takže si to shrňme. FTV Prima ušetřila na kvalitní dramaturgii, obsazení menších rolí a profesionálního komparsu, i autorovi hudby asi – dle výsledku – nezaplatila majlant. Kolik by to tak stálo? Těžko říci, milion, dva, tři… A o co přišla? Tak třeba o nějaký ten milionek doláčů. Kvalitní severské seriály jako The Killing nebo Most si Američané koupili a přetočili se svými herci. Nebo o miliony korun, které by jim tekly desítky let, kdyby se seriál povedl jako třeba… Hříšní lidé města pražského, zůstaneme-li u kriminálního žánru. A to mluvím jen o penězích, čest a sláva je totiž k nezaplacení. Jadrně česky řečeno, Prima to po*rala.

O co jde v první sérii? Odborník na sériové vraždy Petr Kraj odjíždí odpočívat na poklidný venkov na svou zchátralou chalupu, starou faru po strýci, kam neměl čas jezdit. Do té doby prací pohlcený elitní kriminalista dostane totiž nařízenou zdravotní dovolenou, v nemocnici mu zjistí vážný nález, nádor na mozku, který způsobuje ustavičné krvácení z nosu, urputné migrény i občasné mdloby… Jeho dosavadní život nečekaně nabere úplně jiný směr, když najde opuštěného, zraněného psa, a zároveň přijde na spojitost mezi svými rozdělanými případy v Praze a vraždami žen na venkově, které připomínají tajemnou pověst o čarodějnici. Petrovo podezření, že jde o sériové vraždy, se potvrdí a zároveň se tak seznámí se svéráznou trojicí okresních policajtů, kteří s vyšetřováním vražd nemají zkušenosti… A co máme čekat v sérii druhé? Petr Kraj se má vrátit do Prahy, jenže nesnáší neuzavřené případy, a proto se na podnět kolegy z krajského oddělení Blahouta pouští do objasňování nedořešené loňské vraždy recidivisty Ulricha, ve které Petr figuroval jako svědek. Navzdory času, podlomenému zdraví, novým pracovním povinnostem a výzvám v Praze dál zůstává na své zchátralé faře na venkově spolu se svým psem Egonem. Pouští se nejen do riskantního vyšetřování, ale zároveň svým kolegům z kriminálky pomáhá řešit nové případy sériových vražd. Nejasnosti v Ulrichově případu ho zavedou na krajské oddělení, které řídí jeho bývalý kolega, ambiciózní a zákeřný Rosťa Kořen, se kterým se Petr nevidí zrovna rád. Nečekanými odhaleními ve svém pátrání zamíchá vztahy a osudy všech kolem sebe a v ohrožení se náhle ocitá nejen on sám, ale dokonce i jeho práce u policie a reputace. Je jen na něm, zda komplikovaný případ vraždy nakonec vzdá, nebo dořeší, protože konečným usvědčením pachatele může víc ztratit než získat…

Vložil: Anička Vančová