To jsou paradoxy. Československo - portrét tragédie. ČT zaslouží pochvalu. Za odvysílání amerického snímku

23.08.2019

Autor: ČT / repro

Popisek: Americký dokument Československo - portrét tragédie: Pražské jaro 1968 očima amerického reportéra, který zpovídal před příjezdem sovětských tanků československé politiky, ekonomy, umělce i běžné kolemjdoucí. Další fotky z dokumentu naleznete v galerii. Na snímku americký dokumentarista (vlevo), který měl s sebou překladatele (vpravo)

Dramaturgie České televize si na rozdíl od privátních stanic zaslouží pochvalu za to, jak pestrý program připravila k letošním výročím tragických událostí v srpnu 1968 a 1969. Odvysílala několik cenných pořadů, k těm nejzajímavějším patři unikátní dokument Československo - portrét tragédie. Je celkem příznačné, že jeho autory se stali američtí filmaři, kteří zachytili situaci a atmosféru v naší zemi na jaře 68, těsně před tím, než k nám přijely okupační tanky. To nejlepší, co ČT vysílá, totiž většinou pochází ze zahraniční produkce.

Reportérovi Jamesi McDonaldovi se podařilo natočit unikátní rozhovory s aktéry tehdejšího dění, například s respektovaným ministrem zahraničí Jiřím Hájkem. Ten se mimochodem později ve světě proslavil svým projevem v OSN, odsuzujícím srpnovou invazi do Československa a jako jediný český politik byl nominován na Nobelovu cenu míru; tedy až do několika nominací Václava Havla. Těsně před tím, než byly zmařeny veškeré naděje, americkým novinářům prozradil, že naše země se nechce dál ubírat ani směrem na východ, ani na západ, ale chce jít především vlastní cestou.

Pár měsíců optimismu

Svoje představy o ekonomických reformách, jejichž podstatou byla decentralizace, prezentoval i legendární ekonom Ota Šik. Ještě v červnu si pochvaloval, že progresívní síly mají v Československu za sebou většinu obyvatel. Jeho optimistická vize však trvala jenom pár měsíců a srpnová okupace jeho plány na dlouhá léta zabetonovala. Přesto však doba, kdy řídil ekonomiku, přinesla největší hospodářský růst v Evropě! Pozitivně naladění občané si v té době pochvalovali, že ve vládě máme schopné lidi. Po mnoha letech, kdy tomu tak nebylo, byl jejich optimismus pochopitelný. Prostor promluvit dostali ale i ti, co nebyli tak nadšeni a tvrdili, že se do politiky nepletou. Nebo se netajili svým negativním postojem k západu, především sousednímu Německu.

Havel i Werich

V americkém dokumentu, jenž mimo jiné ukázal i životní styl a módu v jedné z nejšťastnějších ér v naší historii, se objevili také představitelé československé kulturní scény. Vyfešákovaný divadelní dramatik Václav Havel zdůraznil potřebu politické plurality a připomněl, že ne každý občan je komunista nebo marxista. „Myslím, že většina lidí je pro socialismus, ale mají odlišná stanoviska a různé názory. Podle mě je pluralita nezbytná, bez toho si demokracii neumím představit.“ A populární herec Jan Werich se nechal slyšet, že si bez demokratizace neumí další život představit. Pochvaloval si, že ve světě plném násilí se v naší malé zemi odehrává revoluce bez jediné kapky krve. V tom okamžiku samozřejmě netušil, jak fatálně se mýlí. Ostatně, ani samotní autoři dokumentu nepředpokládali, jak dramaticky jejich reportáž z Československa skončí a na její závěr teprve dodatečně zařadili příjezd tanků do Prahy.

Na úkor veřejnosti

Bohužel se však tentokrát opět ukázalo, že Česká televize spoléhá více na historii než na současnost. Celou středu 21. srpna dramaticky připomínala, co se dělo v Československu před padesáti a jednapadesáti lety, podstatně menší prostor ale věnovala aktuálnímu dění, především faktu, že se tisíce občanů vydaly do ulic, aby daly najevo svoji nespokojenost se současnou politickou situací. Stále více platí, že vedení ČT, závislé na libovůli politiků, slouží více jim na úkor veřejnoprávního poslání, přičemž koncesionáři dostávají na obrazovce prostor minimální. Zatímco ČT ve středu vysílala celé projevy a brífingy různých papalášů, vystoupení organizátorů masových demonstrací (či dokonce tehdejších hrdinů, jakými byla statečná televizní hlasatelka Kamila Moučková) nechala běžet pouze jako kulisu v pozadí. Místo ní poskytla nebývale velkorysý prostor představiteli KSČM.