Dostat se do zazobané rodiny dá sakramentskou práci. Stojí to kýble krve a jde o holý život. Přežije nevěsta? Premiéry Pavla Přeučila

22.08.2019

Autor: CinemArt (stejně jako snímky z filmu v galerii)

Popisek: Krvavá nevěsta - doslova a do písmene

FOTOGALERIE Tak trochu komediální a přitom neskutečně drsný thriller Krvavá nevěsta, přicházející do našich kin, dává na frak záplavě nejrůznějších příběhů o moderních Popelkách, které ke štěstí přišly jak slepé k houslím. V příběhu se chudá nevěsta sakra zapotí, aby uhájila své místo v dokonale snobské, miliardářské rodině a hlavně, aby vůbec přežila svatební noc.

Přiznám se, že jsem se při sledování filmu snad ani chvilku nenudil, a to jak díky rychlému spádu děje a také díky rozumné metráži 96 minut. To je v dnešním filmovém světě spíše výjimka, protože většina tvůrců si tak nějak vzala do hlavy, že čím delší film, tím lepší. Potěšila mne i neobvyklá zápletka filmu, kdy si nevěsta musí vybojovat své místo na slunci mistrně rozehraným bojem o život.

Hra na schovávanou, nebo hra o život?

Šťastnou ruku měli tvůrci při výběru hlavní postavy Grace, jíž ztvárnila australská herečka Samara Weaving (27, mimochodem neteř slavného Huga Weavinga, agenta Smithe z Matrixu i Elronda z Pána prstenů). Tahle blonďatá kočka s nevinnou tvářičkou, s kterou se život nemazlil, se dokáže proměnit v pořádnou dračici. Po velkolepém svatebním obřadu se Grace stane manželkou Alexe Le Domase (Mark O'Brien) a téměř členkou bohaté rodiny. A proč ono téměř? Každý nový člen rodiny, zbohatlé na prodeji deskových her, musí totiž projít tradičním zasvěcovacím rituálem. Všichni členové rodiny jsou totiž přesvědčeni, že pokud by rituál neproběhl, stihlo by všechny strašlivé neštěstí.

Samara Weaving jako Grace

Oním rituálem je obyčejná hra, a jaká to bude, to si musí Grace vylosovat. Může to být nudná hra v dámu, šachy nebo Člověče nezlob se, ale Grace si jako na potvoru vylosuje hru, které se každý obával. Hru na schovávanou. Grace se musí ukrýt v rozlehlém sídle Le Domasů tak, aby ji do svítání nikdo nenašel. Nevěsta ale neví jednu podstatnou věc. Zatímco hledá vhodný úkryt, všichni členové rodiny se vyzbrojují poschovávanými zbraněmi, jako jsou sekery, kuše nebo poněkud starožitné střelné zbraně a mají jediný cíl. Zabít Grace ještě před rozedněním, protože tahle jediná hra musí skončit smrtí.

Některé životy jsou bezcenné

Grace, vychovaná v pěstounské rodině, touží jen po tom, aby někam patřila, aby měla svou vysněnou rodinu a bohatství Le Domasů je jí víceméně ukradené. Prozrazují to i okamžiky, kdy se seznamuje s členy rodiny a jako by se omlouvá za svůj nízký původ. Alexův otec Tony (Henry Czerny) ji jednoznačně nemá rád a další členové rodiny také zrovna nejásají nadšením. Jakmile odbije půlnoc, začíná zoufalý boj o život. Grace už přišla na to, že nejde jen o hru, ale o lov. Naštěstí její pronásledovatelé, kteří tuto hru hráli naposledy před několika desítkami let, nejsou zrovna dobře vycvičeným oddílem vrahů, což vede i ke komickým situacím a omylům a kino se upřímně směje. Alexova sestra Emilie (Melanie Scrofano) chvílemi šokuje, a jak se pronásledování rozjíždí, začne divák zjišťovat, že ještě mnohem menší cenu než život Grace mají pro Le Domasovic panstvo životy jejich služebných.

Chudí versus bohatí

Alex se sice skrytě snaží Grace pomáhat, ale jen tak, aby na to jeho příbuzní nepřišli. Někteří, jako jeho bratr Daniel (Adam Brody), nejsou o nutnosti lidské oběti zrovna přesvědčeni, ale jeho matka Becky (Andie MacDowell) a děsivě vtipná teta Helene (Nicky Guadagni s divokýma očima a rozevlátou kšticí šedých vlasů) skutečně věří v prokletí, které je všechny zabije, pokud Grace nebude do úsvitu mrtvá. Film leccos vypovídá i o naší době, o důsledcích sociálních nerovností a nadřazenosti bohatých, kteří jsou zkrátka jiní. Autoři zde použili jistou symboliku, kdy ti lepší a bohatší pronásledují kohokoli, kdo se nenarodil v aristokratickém domě. Krvavá hra na schovávanou balancuje na pokraji hororu a má své oběti, především ty postradatelné. Grace mezi tou hrůzou statečně kličkuje a její svatební šaty zdobí čím dál více krvavé fleky, které se na bílé zvláště dobře vyjímají.

Andie MacDowell. Poznáváte Carrie, Američanku, která tak zamíchala osudy britských hrdinů filmového megahitu Čtyři svatby a jeden pohřeb?

Dobře vykreslené postavy

Ve vedlejších rolích vyniká například Adam Brody. Ten se ujímá role nevydařeného bratra, který má vždy v ruce drink a i když sympatizuje s Grace, nehne ani prstem, aby jí pomohl ve chvílích, kdy vražedné a brutální šílenství vrcholí. Herecky zde září i Andie MacDowell, která se zpočátku do vraždění také zrovna moc nehrne, ale pro rodinu je schopná udělat všechno. Svůj podíl na akčnosti a napětí má i kamera, za kterou stál Brett Jutkiewicz. Ten si s krvavými scénami opravdu vyhrál za pomoci světel a neobvyklých pohledů.

Na sněhově bílé svatebních šatů nevěsty je krev obzvláště hrozivá...

Režii filmu, ve kterém nechybí ani pár hororových lekaček, má na svědomí dvojice dosud poměrně neznámých režisérů, Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett, kteří, jak se zdá, tvoří nerozlučnou dvojku, zatím mají totiž za sebou společnou režii už tří filmů. Krvavá nevěsta určitě neaspiruje na největší hit roku, ale tahle temná, komediální hra na kočku a myš má hlavně bavit. A to se jí povedlo.

Vložil: Pavel Přeučil