Chytilová se toho naštěstí nedožila... Aňa Geislerová bude hrát Němcovou. Ale lidem se to nezamlouvá

16.08.2019

Autor: Facebook

Popisek: Aňa Geislerová svou novou roli Boženy Němcové okomentovala na svém FB stručně: „Těším se," napsala

FOTO Režisérka Věra Chytilová více než třicet let usilovala, aby mohla natočit film o Boženě Němcové. Nikdy se jí to nepodařilo, i když měla ve svém šuplíku několikrát přepracovaný - a podle jejích kolegů - vynikající scénář. Dlouhé plánovaný záměr jí překazila nepodařená privatizace Filmového studia Barrandov. Jeho vedení schválený projekt, jehož rozpočet činil na tehdejší dobu značnou částku třiceti milionů korun, překvapivě stoplo. Přednost dostala Svěrákova Obecná škola.

Bývalý ředitel FSB Václav Marhoul přiznává, že kvůli tomu Chytilová hrozně řádila. Ona sama si hořce postěžovala, že ideologickou cenzuru nahradila cenzura peněz a bohužel měla pravdu. Teprve když se jí blížila osmdesátka, svitla přece jenom naděje, že si svůj velký filmařský sen splní. Aniž však stačila zahájit natáčení, nastal další problém. Velké rozpaky vyvolalo oznámení, že se rozhodla do hlavní role Boženy Němcové obsadit slovenskou herečku Danielu Šinkorovou. Podle zlých jazyků se tato seriálová hvězda na postavu démonicky krásné spisovatelky nehodila. Nakonec stejně v roce 2008 z natáčení opět sešlo a téma Boženy Němcové se pro režisérku stalo prokletím. Většinu svých tvůrčích záměrů se jí totiž podařilo splnit i za cenu, že za ně chodila orodovat ke komunistickým papalášům.

Zatím jsou venku jen dvě fota z natáčení. „Barboru poznají diváci z úhlu, který není úplně vše bořící, ale je rozhodně překvapivý. Byla to ve své době mnoho emocí vzbuzující postava a to se nezměnilo. Není to žádný strnulý portrét velké spisovatelky,“ řekla Geislerová pro ČT.

Bolkova zrada

Aby toho nebylo málo, celovečerní životopisný snímek o Němcové mezitím natočila německá režisérka Dagmar Knöpfelová v německé (!) produkci. V pozoruhodném dokumentárním dramatu ´A tou nocí nevidím jedinou hvězdu´ se zaměřila na poslední měsíce života spisovatelky, plného zklamání a utrpení, a vycházela přitom z jejích zoufalých dopisů. Němcovou si zahrála u nás téměř neznámá Corinna Harfour, zatímco roli jejího manžela Bolek Polívka. Tuto skutečnost Chytilová považovala za další zradu. Při jejich pobytech na karlovarském festivalu jsem s ní několikrát o Boženě Němcové mluvila a sama jsem se přesvědčila, jak moc jí na tom filmu záleží. Byla přesvědčená, že ho jednou přece jenom realizuje.

Zde hraje Boženu Němcovou německá herečka Corinna Harfour, jejího muže Bolek Polívka

Zase ta Geislerová?

Naštěstí se již nedožila toho, že místo ní se na dalším snímku o Boženě Němcové bude podílet opět někdo jiný, tentokrát režisérka Lenka Wimmerová. Ta již naštěstí několik zajímavých snímků natočila (například televizní inscenaci Tchyně a uzený či několik epizod úspěšných televizních seriálů Terapie a Soukromé pasti). Právě tento týden začala natáčet televizní minisérii Božena, přičemž do hlavní role obsadila Aňu Geislerovou.

Takto bude v nové minisérii vypadat domácnost Boženy Němcové, foto ČT

Když se tato zpráva objevila v médiích, vyvolala na sociálních sítích docela velký poprask. A lidem se vůbec nelze divit, že si v roli uhrančivě krásné Němcové představovali kohokoliv, jen ne Geislerovou. Pokud pomineme naštvání nad tím, že tato příliš často obsazovaná a křehká herečka nemá s femme fatale české literatury téměř nic společného (kromě pikantních avantýr), zajímavé jsou názory, koho by diváci v této roli viděli raději. Zmiňují například Lenku Vlasákovou nebo Kláru Melíškovou. Ta se mimochodem v této minisérii objeví také, avšak v jedné z vedlejších rolí.