´Jak vytrhnout velrybě stoličku´ po 40 letech. Cíl není pobít slavnou komedii, stačí jí dostát a neztrapnit se

13.08.2019

Autor: Bioscop

Popisek: Ženská na vrcholu, Anna Polívková s jedním ze dvou hlavních mužských představitelů, Markem Němcem (ten druhý je Martin Dejdar a my si myslíme, že s ním se právě dá dohromady - to je ale holá spekulace)

FOTO VIDEO Na podzim se v kinech objeví nová česká romantická komedie. To je samo o sobě výborné, tenhle žánr je v současnosti nedokrmený, ať už u nás, nebo v Hollywoodu. Jmenuje se ´Ženská na vrcholu´, hlavní roli hraje skvělá Anna Polívková, po neuvěřitelných 40 letech se tu objeví Jana Preissová… Jenže to celé něco připomíná. Hodně připomíná.

O čem film bude? Dejme napřed slovo produkci: „Trochu svérázná svobodná matka, úspěšná majitelka biokavárny Helena (Anna Polívková) odjíždí na popud své tety Ely (Jana Krausová) s osmiletým synkem Mikulášem strávit advent na horách, aby se tak vyhnula svému citovému problému. Díky své roztržitosti a hře osudu se ocitá na vysokohorské chatě Samota, kde samotářský horal Richard (Martin Dejdar) provozuje adrenalinové sporty, žije tu se svou malou dcerkou Zuzou a živelným bratrem Mišem (Marek Němec), uznávaným členem horské služby, milovníkem žen a zábavy. Tahle nesourodá partička se ve sněhem zapadané Samotě rozhodně nenudí. A to Helena ještě netuší, že její starostlivá milující matka (Jana Preissová) donutí protestujícího otce (Bolek Polívka), aby se vyrazili na hory za nimi…“

Skutečný i filmový tatínek Bolek

Hlodá a hlodá…

Takže tu máme svobodnou mámu, jejího synka, hory, sníh, drsné dobrodruhy pro změnu hned dva, z toho jednoho single otce (dvě děti jsou roztomilejší než jedno dítě?), a kdyby nám scénář kysnul, další postavy – Janu Preissovou jako připomínku původní ´Velryby´, Bolka Polívku, jehož živelnost sama o sobě část filmu utáhne, a atraktivní kombinaci otec Polívka – dcera Polívková poprvé spolu na plátně.

Bolek Polívka, Jana Preissová a Jana Krausová

Tohle vše původní snímek nepotřeboval, ten měl skvělého Tomáše Holého, hutný, vtipný scénář a účinnou úspornou režii Marie Poledňákové, pár výborných herců (Preissová, Němec, Dítětová, Harapes), asi tak čtyři lokace (byt, divadlo, vlak, chata, zasněžené okolí)  – počítám, že to celé stálo pár peněz, ale muziky… Tak té bylo a stále je hodně, vznikla jedna z nejlepších poválečných komedií vůbec. Zatracovat předem film, který jsem neviděla, je hloupé, samozřejmě, přesto ve mne hlodají pochyby. Ta první je obsažena v titulku. Proč to tolik připomíná přifouknutou ´Velrybu´?

Pokračování a remaky, nic nového

Kromě tak zvané ´Quality TV´ (to jsou ty Hry o trůny a další skvělé seriály HBO, jako naše Pustina, například) je aktuální pohled na kinematografii tristní. Hollywood drhne takřka výhradně animáky a komiksárny a pokud už se do něčeho pustí, jde prošlapanou cestou. Nikdy nebylo tolik remaků, znovu natočených slavných filmů; řekněme si rovnou, většinou nepovedených. Proč? Protože původní snímek je prostě lepší a důvod, proč ho natočit znovu, je výhradně z říše komerčního uvažování a la ´svezeme se ještě jednou na té úspěšné vlně´. Tak například Total Recall (1990 x 2012), Sedm statečných (1960 x 2016), Bod zlomu (1991 x 2015), Barbar Conan (1982 x 2011), Robocop (1987 x 2014)… Anebo pokračování, kultovní Blade Runner dostal další díl, překvapivě vůbec ne špatné, ale přesto… Na tuhle vlnu naskakují i české filmy.

Anna Polívková

Protože až na výjimky všechna ta pokračování po letech a remaky mají jediný cíl, přiživit se na popularitě původního díla. Což je poněkud laciné a značí to bezradnost. Studia chtějí točit ´na jistotu´ a kinematografie si vybírá, mírně řečeno, oddechový čas. U nás tuto retro vlnu jede a na slavných předlohách se živí třeba kritiky strhané, diváky odzívané Léto s gentlemanem, Velké dobrodružství Čtyřlístku, nová Saxána a další. A mám trochu obavy, že podobně vykalkulovaný je i projekt ´Ženská na vrcholu´.

Televizní standard a knedlíková Láska nebeská

Proč? Tak především je tu jméno režisérky Lenky Kny. Ta má na kontě dosud dva celovečeráky. První z nich, ´Stínu neutečeš´, měl nepříliš objevné téma vyrovnání se s minulostí, před deseti lety se, stejně jako Lenka Kny, vyrovnával kde kdo. „Lenka Kny předvedla standard televizních filmů na ČT v neděli v osm. Téma vyrovnávání se s minulostí si zdá se čeští režiséři poslední dobou oblíbili, v tomhle podání je ovšem výsledek velice rozpačitý. Mladá právnička kupodivu vůbec neřeší, že její dědeček kdysi na Ukrajině se vší pravděpodobností vraždil Židy, zato se celý film diví, proč se s ním chce babička rozvést, ačkoliv je zřejmé, že ti dva si navzájem ze života udělali peklo (manipulativní ženština versus ožrala). Snaha o to nepostavit se na něčí stranu se tu mění v bezradnost. Děj se navíc odehrává ve třech lokacích (kéž by to jistil zručně napsaný scénář) a všechny postavy kromě ústřední dvojky jsou víceméně šablony,“ to případně shrnula na CSFD.cz Jinny.

Plakát naznačuje milostný troúhelník...

Vánoční film ´Přijde letos Ježíšek?´ si už vypomohl excelentní hereckou dvojicí Abrhám - Šafránková. Ani ten ale nezabodoval. Kritika byla špatná, diváci do kina nepřišli a chválu sklidili jen herci. Komentáře na CSFD.cz se hemží slovy jako ´odpad´ a ´kýč´. „To je tak, když vezmete mustr americký vánoční romaňtárny, koprodukujete to s mexikáncema, ať je to taky trochu internacionál a naplníte to čupr českejma hercema. A pak zjistíte, že tenhle model prostě v českým prostředí nefunguje. A nejde přehlídnout, že vlastně sledujete Lásku nebeskou tak trochu po česku, tak trochu knedlíkovou kopii,“ přisadil si komentátor s nickem MTHRFCKR. Lence Kny lze ale k dobru připsat, že si sama scénáře nepíše a ´Ženskou´ svěřila Haně Cielové, která je filmový nepopsaný list, zatím psala jen pro televizi.

Vánoce budou?

Na stranu druhou, Láska nebeská se povede jednou za dvacetiletí i Britům, Tomáš Holý se narodí jednou za půlstoletí a režiséři a režisérky si musí vystačit s tím, co je. A to, že se Lence Kny dva předchozí filmy extra nevyvedly, nemusí ještě nic znamenat. Třeba se naučila řemeslo, získala zkušenosti a zrovna ten třetí film bude fajn. ´Ženská na vrcholu´, která měla mimochodem původní pracovní název ´Vánoce budou!´, má Annu Polívkovou, která je prostě dobrá. A ani ostatní herci nejsou k zahození.

Jana Preissová a Jana Krausová

Natáčelo se na Chopku v Nízkých Tatrách na Slovensku, k čemuž jeden drsoň, Martin Dejdar, poznamenal: „Natáčení se od toho klasického dost lišilo, protože jsme byli v jednom prostředí chaty, hodně lidí pohromadě, v podstatě v extrémních podmínkách, počasí se měnilo třeba třikrát během deseti minut, takže to byl opravdu velký adrenalin.“ „Hraji hodně starostlivou babičku Janinku. Je mi docela podobná, protože ve skutečnosti starostlivá babička jsem a jsem jí ráda,“ přidala komentář Jana Preissová. „Přestože jsme ale natáčeli na horách, ve filmu se neposadím ani na saně,“ dodala. Jejího manžela a zároveň poněkud rozpustilého dědečka Josefa hraje Bolek Polívka. „Mám roli nejen dědečka, ale zároveň jsem otcem své opravdové, ale také filmové dcery Aničky. Paradoxem je, že ve filmu o sobě víc mluvíme a píšeme si, ale skoro se nevidíme,“ vysvětlil Bolek Polívka

Děti, Toník Holoubek (Mikuláš), Emma Voksová (Zuza) plus sníh rovná se zaručený recept na roztomilost

Příběh, kde bude sníh (hodně), dobrodružství, láska a legrace (snad, kéž by), se odehrává o vánočních prázdninách ve vysokohorské chatě, kde se setkají dvě neúplné rodiny a střetnou se dva odlišné pohledy na svět. Přestože jsou – ty pohledy – trochu schematické (biomatka versus drsní dobrodruzi), nakonec nemusí být špatný. Třeba budeme mít kliku a zrovna tahle vánoční komedie se vydaří. To zjistíme už 7. listopadu, kdy jde do kin.

Vložil: Anička Vančová