Možná vás odlepí od Facebooku. Aplikace, stvořená pro roztěkaný digitální věk, má ale jednu chybku, čtyři minuty je málo

06.08.2019

Autor: Albatros

Popisek: StoryMe, ilustrační foto

Jste zvyklí si při cestě autobusem, vlakem, tramvají nebo metrem číst? Nechce se vám tahat sebou těžké knihy a nevadí vám knížky v elektronické podobě? Pak vás možná zaujme zbrusu nová aplikace StoryMe, kterou už dnes najdete ke stažení pro platformy Android i iOS. Tuto bezplatnou aplikaci vytvořili Albatros Media spolu s inovátory ze společnosti Direct People.

Češi už tradičně patří mezi nejaktivnější čtenáře na světě a je mezi námi mnoho těch, kteří přečtou v průměru 50 knih ročně. To je docela slušné číslo, které mnohé cizince udivuje. Například každý desátý Brit nemá doma ani jednu knížku. I když se čas od času objeví zprávy, že přestáváme číst a věnujeme stále více času televizi, internetu a sociálním sítím, menší či větší knihovnu najdeme dnes téměř v každé domácnosti. V průměru si každá domácnost koupí ročně 10 knih a čeští čtenáři přečtou v průměru 12,6 knih ročně. Dnešní uspěchaná doba ale příliš nepřeje těm, kdo jsou zvyklí si vzít do ruky knížku a zhltnout ji na posezení. Během dne se musíme věnovat práci, řešíme spoustu problémů a nemálo času strávíme dojížděním do práce. A právě těm, kdo tráví v dopravních prostředcích někdy i celé hodiny, je určena nová aplikace StoryMe.

Doba digitální krade čas

Pokud cestujete častěji některým z dopravních prostředků, určitě jste si všimli, že drtivá většina mladších ročníků ´listuje´ stránkami na svém mobilu, chatuje se známými, nebo poslouchá z mobilu nějakou tu muziku. I když čtenářů elektronických knih neustále přibývá, málokterý z nich stíhá svou rozečtenou knížku dočíst. Podle průzkumu celých 33 % čtenářů a čtenářek nestíhá dočítat knihy, 54 % z nich si pak stěžuje na to, že zapomínají čtení doma – a při cestování, čekání a dalších prostojích nemají co číst. Potřebujeme zkrátka příběhy, které se přizpůsobí našemu tempu. Aplikace StoryMe to řeší tím, že do mobilních telefonů přináší čtení na pokračování od známých i nových autorů. Díky aplikaci najdete v mobilu každý den nový kousek vybraného příběhu - místo nudy nebo bezcílného scrollování vás tak v tramvaji nebo ve frontě pobaví četba.

Nový formát pro novou dobu

Bez chytrého telefonu už většina z nás nevychází z domu. Málokdo přitom využívá možnosti, které mobilní zařízení přináší v oblasti vzdělávání i čtení pro potěšení. E-knihy si už našly své čtenáře, audioknihy jsou momentálně na vzestupu a objevují se další formáty, jako třeba chat fiction. Nový formát přináší i aplikace StoryMe. Takový, který přesně odpovídá dnešní době. Uspěchané, neustále v pohybu, přesto toužící po příbězích. „I když jsou pro nás papírové knihy na prvním místě, víme, že bojovat proti prokrastinaci na sociálních sítích nebo dalším negativním jevům digitální doby jen za pomoci klasických knih by bylo obtížné. Proto přicházíme s novými způsoby vyprávění příběhů a jedním z nich je i StoryMe,” říká Břetislav Hanzel, ředitel Albatros Media Inovace.

Jak StoryMe funguje?

V aplikaci najdete příběhy různých žánrů od fantasy přes humor až po romantiku. Vyberete si příběh, který vás zajímá, a aplikace vám každý den naservíruje kapitolu. Tedy kousek právě takový, který skvěle zapadne do vašeho denního rozvrhu. Podobných seriálů můžete samozřejmě sledovat více. Ve StoryMe najdete příběhy známých autorů a autorek. Čtení v aplikaci pravidelně přibývá a počet zapojených autorů a autorek roste každým dnem. Objevit tu můžete i nové spisovatele a spisovatelky, nebo se dokonce stát autorem či autorkou sami - stačí se ozvat týmu StoryMe.

Co mne na StoryMe zaujalo?

Především to, že aplikace je bezplatná a bez reklam. To je v dnešní době vzácnost a uvidíme, jak dlouho to Albatrosu vydrží. Uživatelsky přívětivé je i prostředí aplikace, dobře přizpůsobené pro mobilní zařízení. Stačí se zaregistrovat nebo jednoduše přihlásit se přes Facebook a můžete začít vybírat své čtení. Knihy jsou v aplikaci členěny dle žánrů do sedmi skupin Ze života, Fantazie, Inspirace, Romantika, Humor, Napětí a Poezie. Nejvíce prostoru v ní zatím dostávají noví čeští autoři a autorky, nicméně Albatros slibuje, že se autorské portfólium bude neustále rozšiřovat. Jediné, co bych asi aplikaci vytkl, je velmi krátký příděl textu, který vám do telefonu každý den doputuje. Osobně jsem poměrně rychlý čtenář a přečtení oné denní dávky mi zabralo přesně čtyři minuty, což je tak sotva jedna stanice tramvají nebo metrem. Na delší cestování tak bude určitě vhodnější si vzít klasickou papírovou knihu, nebo si stáhnout nějakou v elektronické podobě.

Vložil: Pavel Přeučil