V Česku promítli provokativní film o korupci a pedofilii v církvi. Klér trhá rekordy, chodí na něj miliony diváků

01.08.2019

Autor: LFŠ

Popisek: Klér, snímek z filmu

Takový zájem o některý z promítaných filmů dlouho Letní filmová škola v Uherském Hradišti nezažila. Zatímco kapacita zdejšího festivalového kina většinou postačuje, na polský snímek Klér režiséra Wojciecha Smarzowskieho se nedostaly stovky diváků. Brzy se mezi nimi totiž rozkřiklo, že tento provokativní snímek se stal senzací v Polsku, kde ho již vidělo přes šest milionů diváků. Něco podobného je u nás nemyslitelné.

I ten největší hit, jakým se loni například stala Bohemian Rhapsody (USA), navštíví kolem milionu diváků, přičemž domácí filmy jich přilákají podstatně méně. Nejúspěšnější loňský titul, komedie Po čem muži touží, se k milionové hranici vůbec nepřiblížil. Důvod, proč polský Klér tolik boduje, je zřejmý. Autorům se totiž podařilo natočit žhavé, aktuální společenské téma, čemuž se naši filmaři bojácně vyhýbají (jednu z mála výjimek představuje satira Prezident Blaník). Raději točí pohádky, romantické slátaniny, v lepším případě historická dramata.

Svatí mafiáni

Ve většině případů jde ale o banální témata, což se rozhodně o Kléru říci nedá. Odvážný režisér Smarzowski navíc musel dopředu počítat s vážnými problémy i případnými žalobami v Polsku tolik mocné církve. Tím spíše, že natočil skutečně šokující karikaturu, ukazující, jak mezi zdejšími duchovními vládne bezohledný kariérismus, korupce, alkoholismus a pedofilie. Přesto prý nečekal, že jeho dílo vyvolá až takovou senzaci a bouři nevole. Tím spíše, že  církevní hodnostáři dost často dovedou zametat skandály pod koberec, obratně používat osvědčenou metodu vrtění psem a včas obrátit pozornost jiným směrem. Ale tento závažný snímek ignorovat nelze. Překvapí i ty diváky, co si o církvi nikdy nedělali žádné iluze a dobře vědí, že často káže vodu a pije víno. Některé scény, například popisující cynickou korupci, k níž pomáhají dary a daně věřících, jsou ale opravdu stěží uvěřitelné. Sám Wojciech Smarzowski se netají názorem, že církev považuje za mafiánskou organizaci.

Česká vstřícnost?

Režisér měl také značný problém natáčet v polských kostelích, a tak se uchýlili k nám a řadu záběrů pořídil na severní Moravě. „Kdybychom měli čekat na povolení natáčet v polských církevních budovách, tak na něj čekáme dodnes. V České republice jsme povolení dostali do 14 dnů,“ nechal se slyšet Smarzowski na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Přesto je jeho výrok poněkud překvapivý, že by byla česká církev až natolik velkorysá? Nebo spíše neměla tušení, co u nás vlastně bude natáčet? Jistě bude zajímavé sledovat názory českých církevních hodnostářů, poté, co bude film uveden do naší distribuce. A což teprve, až se k nám dostane ještě větší polský hit, dokument o pedofilii v církvi, který natočil Tomasz Sekielski. Na internetu ho už zhlédlo před dvacet milionů diváků. A to ještě Smarzowski chystá pokračování Kléru.

Klér: Střezte se lživých proroků

O čem film je? Na stránkách Letní filmové školy (LFS) stojí: Na faře se setkává trojice katolických kněží, aby společně oslavili skutečnost, že před lety zázrakem unikli smrti. Jejich setkání, či lépe bohapustá pijatika, ale odstartuje další sérii událostí, které jejich další osudy opět zásadně ovlivní. Jejich postavení je přitom v rámci církve zcela rozdílné. Kněz Lisocki dělá kariéru v arcidiecézi arcibiskupa Mordowicze. Ten je ale jeho jedinou překážkou k vysněnému angažmá ve Vatikánu. Kněz Trybus je vesnickým farářem, který si libuje ve světských radostech. Těm ale propadá stále víc. Horlivý kněz Kukuła se ve své farnosti věnuje výchově mládeže, zejména chlapců. Zdravotní kolaps jednoho z nich odstartuje nenávistnou reakci jeho okolí. Každý z nich se snaží vypořádat s nenadálým vývojem situace po svém.

„Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. Po jejich ovoci je poznáte.“ (Mt 7,15–16) Tato citace z bible, kterou Smarzowski svůj nejnovější snímek zahajuje, obsahuje jeho hlavní poselství. Ostrá kritika, kterou Klér bezpochyby je, není namířena proti náboženství či věřícím, nýbrž proti zkostnatělé a zprofanované instituci, jakou je katolická církev a někteří její představitelé. Své postoje deklarovali autoři snímku v prohlášení. Zdůrazňují v něm, že víru chápou jako nejintimnější otázku každého člověka, že jejich film je pouze uměleckou vizí, která ale bohužel vychází ze skutečných příběhů. Chválí v něm mimochodem i konání papeže Františka. I přesto vyvolal Klér v Polsku pozdvižení a někteří duchovní film odsoudili. Negativní postoj části katolické církve ale diváky neodradil. Právě naopak. Návštěvnost překonala všechna očekávání, což svědčí o významu tématu pro polskou společnost. Výsadou filmu ale není pouze jeho třaskavé téma. Klér si zaslouží pozornosti i pro své mistrné formální zpracování. V českých kinech by se snímek měl objevit 28. září.