Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Když se vás rozhodnou moderní technologie zabít. Varování pro budoucnost? Premiéry Pavla Přeučila

25.07.2019
Když se vás rozhodnou moderní technologie zabít. Varování pro budoucnost? Premiéry Pavla Přeučila

Foto: Orion Pictures

Popisek: A máme tu další vraždící stroj, protentokrát bez woodoo, ale s moderními technologiemi

FOTO VIDEO Přiznám se, že horory, kde jsou obětmi nejrůznějších démonů, upírů, vlkodlaků, mechanických zabijáků a dalších příšer děti, jsou mi tak trochu proti srsti. Nechodím na ně a nekoukám na ně ani v televizi. Nicméně u remake 31 let starého trháku Dětská hra jsem udělal výjimku, protože i přes onen dlouhý čas, který uplynul od premiéry originálu v roce 1988, mi děsivá panenka Chucky utkvěla v paměti. Byl to jeden z prvních hororů, které jsem tehdy viděl. Onen mrňavý, zákeřný zabiják se nyní vrací ve značně vylepšené podobě a v duchu doby je nabitý nejnovějšími technologiemi.

V novém vydání přináší Dětská hra poněkud odlišný příběh od originálu, zejména co se týká původu panenky. Na Dálném východě je panenka Buddi hitem, po němž šílejí tisíce dětí. Jeden ze zaměstnanců fabriky, kde se panenky vyrábějí se po vyhození z práce pořádně pomstí. Z panenky odstraní všechna elektronická omezení, která mají zamezit selhání počítačového čipu, takže si hračka, která je vlastně dokonalým robotem, může dělat co chce. Může k tomu využívat ty nejmodernější technologie a funkce, které jsou v ní nainstalovány, v první řadě umělé inteligence. Panenka se dostane do USA, kde ji svému synovi Andymu (Gabriel Bateman) dá k narozeninám svobodná matka Karen (Aubrey Plaza).

Andy dostal dárek... a ten ho vidí, slyší a brzy zatouží po něčí smrti, foto Orion Pictures

Robotické monstrum v akci

A tady se začíná rozvíjet příběh, kdy se malý robůtek, jehož si Andy přejmenuje na Chuckyho, mění ve vraždící, pomstychtivé monstrum, které miluje zabíjení a využívá přitom nejen svoji umělou inteligenci, ale i řadu technologických vylepšení, která má k dispozici. Zprvu je pro Andyho na pohled roztomilý Chucky tím nejlepším kamarádem, ale brzy se promění ve vraždící stroj. Přispěje k tomu nejspíš i sám Andy, když sleduje s kamarády kultovní horor Texaský masakr motorovou pilou a Chucky nabude dojmu, že si teenageři to vraždění na obrazovce docela užívají. Chucky začíná jako ten největší psychopat vymýšlet nejrůznější způsoby zabíjení a také si to užívá. Andy i jeho matka brzy pravou povahu panenky poznají, ale je jim to houby platné. Chucky je prakticky nezničitelný a nikdo jim nevěří. A pokud uvěří, tak nepřežije, aby to mohl potvrdit.

Zatím je to jen hračka, ale hračka, která se učí znát své okolí, foto Orion Pictures

Užijete si i černý humor

Režisér Lars Klevberg pochází z Norska a možná i jeho severský původ sehrál roli v ponurosti celého příběhu, při jehož sledování se možná diváci bojí úplně stejně, jako hlavní protagonisté na plátně. Klevberg si s postavami a zejména s Chuckym opravdu vyhrál a kupodivu se mu do příběhu podařilo zakomponovat i trochu pořádně černého humoru. V průběhu 80. let, kdy se objevila první Dětská hra, se hororovému žánru vysloveně dařilo a film o vraždícím Chuckym se tehdy stal jedním z ikonických hororů, kterému se podařilo obstát i v testu času. Tvůrci remake se snažili oživit tenhle klasický příběh, aktualizovat jej a přizpůsobit moderní generaci, pro kterou jsou nejrůznější elektronická udělátka zkrátka ‘boží‘. I když ne všechno funguje tak, jak tvůrci chtěli, nové zpracování Dětské hry není až tak hloupá zábava.

V hlavní roli moderní elektronika

Originál z roku 1988 měl spoustu jedinečných nápadů a dokonale zapadl do tehdejší doby. Dnes, po 31 letech by ale už nejspíše u mnohých diváků neobstál. V éře umělé inteligence a chytrých domácností, řízených Google Home, by zopakování příběhu o vzkříšení Chuckyho pomocí woodoo, působilo asi poněkud legračně. Uznání patří určitě týmu, který měl na starosti speciální efekty, kterými Chucky doslova hýří a režisérovi se podařilo i s jejich pomocí vytvořit v celém filmu pocit neklidu a strachu. Od první minuty, kdy se na plátně objeví Buddi, má divák neodbytný pocit, že u těchto panenek není něco v pořádku.

Hlas Luka Skywalkwera fakt děsí

Přispívá k tomu i hlasový talent Marka Hamilla, který Chuckyho namluvil. Jeho talent jsme mohli poznat už v původní trilogii Star Wars, kde si zahrál výraznou postavu Luka Skywalkera. V Dětské hře vytváří už jeho hlas onu atmosféru strachu, bez které by horor nebyl hororem. Pro fanoušky hororů, očekávající příval mrtvol, nebude asi počet zabitých až tak velký, ale Chucky si to vynahrazuje rafinovaností s níž vymýšlí způsoby smrti pro každého, kdo stojí mezi ním a Andym. Inteligentní zařízení, od kráječů, přes spoustu chytrých domácích přístrojů, které běžně používáme, vykreslili tvůrci opravdu děsivě, zvláště když se dostanou do špatných rukou.

Brutalitu střídá zábava

Podobně jako v původním filmu, balancuje Dětská hra na pomezí mezi strachem z neznáma a realitou. Tvůrcům se docela podařilo skloubit zábavné momenty s brutálním násilím a hrůzou, zejména v úvodu filmu, kdy postavy pomalu zjišťují, co se kolem nich vlastně děje. Příběh se sice vyvíjí tak, jak to má být, ale scénář zůstává spíše na povrchu, než aby šel více do hloubky. Ve filmu je několik dobrých scén, které si zaslouží ocenění, tvůrci celkem zdárně aktualizují původní téma, ale už nejdou dál, aby příběh posunuli vpřed. V duchu doby se ve filmu objeví více vulgarismů, ale i komických scének, které onu hrůzu poněkud odlehčují. Zbývá tedy otázka, zda se tvůrcům filmu podařilo Dětskou hru oživit a udělat ji přitažlivou i pro současnou generaci? Řekl bych, že z velké části ano a fanoušci hororového žánru určitě nebudou zklamáni.

 

Vložil: Pavel Přeučil