Spider-Man randí na Karlově mostě a řádí v Liberci. Že by se vracela zlatá éra? Premiéry Pavla Přeučila

05.07.2019

Autor: Falcon

Popisek: Po událostech filmu Avengers: Endgame musí Spider-Man čelit novým výzvám ve světě, který se navždy změnil... Praha, mimochodem, je ve filmu zastoupena Národním divadlem, na jehož střeše si postavy s výhledem na Hrad nonšalantně povídají. Karlovým mostem, kde si řeknou, co a jak v boji se zlem udělají. Kinem Lucerna, ze kterého se stane opera, do které nikdo nechce, i Hlavním nádražím, které je naklizené jak nikdy. A taky Libercem a jeho radnicí. Vzdálenost mezi hlavním městem a severními Čechami se tu překonává jedním pavoučím zhoupnutím, jak napsal pěkně Seznam

RECENZE Spider-Man je sice daleko od domova, ale stále zachraňuje svět. Tentokrát s pořádnou dávkou humoru a též s mnoha pohledy na české reálie, což skýtá naději, že by v Česku mohla opět natáčet první liga Hollywoodu, jak tomu bývalo v devadesátkách a počátkem druhého tisíciletí… Pokud patříte k té hrstce marvelovských labužníků, kteří ještě neviděli ´Avengers: Endgame´, vřele vám doporučuji nejprve na tenhle film. Jinak vám totiž uniknou některé podstatné momenty, které jsou pro pochopení filmu ´Spider-Man: Daleko od domova´ dost podstatné.

Peter Parker (Tom Holland) se totiž musí naučit žít ve světě bez Iron Mana, s jehož postavou jsme se k zármutku všech obdivovatelů Tonyho Starka museli v Endgame rozloučit. Může být vůbec Spiderman bez svého rádce a učitele ještě vůbec superhrdinou? Nový Spiderman nám na to odpovídá dost jasně. Může a je dokonce lepší, než kdy jindy.

Jedna z nejlepších marvelovek

Přestože některé recenze se o novém Spider-Manovi vyjadřují jako o trochu praštěné středoškolské road movie, já odcházel z kina na výsost spokojen a považuji tuhle marvelovku za jednu z nejvydařenějších. Někoho to možná překvapí, ale nosná linie filmu nespočívá tentokrát v přívalu superhrdinů, bojujících všemi možnými i nemožnými prostředky proti děsivým zlosynům, ale představuje nám Petera Parkera jako docela normálního kluka, který chce tak trochu zapomenout na své super schopnosti a vydává se se svými spolužáky na výlet po Evropě. Své nezastupitelné místo má ve filmu i romantika, spočívající v rodící se lásce mezi Peterem a krásnou Michelle, neboli MJ, představované Zendayou. Chemie mezi nimi dokonale funguje a napínavé akční scény občas působí jako nezbytný doplněk této romantiky.

Tom Holland a Zendaya. A hele, v Praze

Fungující kombinace komedie, akce a romantiky

´Spider-Man: Daleko od domova´ je perfektní kombinací komedie, akce a romantiky, se všemi správnými ingrediencemi i dokonalou oddechovkou na letní dny. Vřele každému doporučuji, obětovat nějakou tu korunu navíc a zkouknout nového Spider-Mana v IMAXu, kde dostává film své skutečné grády. Peter se vydává se svými spolužáky ze střední školy na školní výlet nejprve do Paříže a doufá, že se konečně sblíží se svojí láskou MJ a užije si pohodové cestování bez toho, že by musel zachraňovat svět.

Z hereckých výkonů Toma Hollanda, kterého odjinud než ze Spider-Mana neznáme, a Jakea Gylenhaala (od Prince z Persie po oscarovou Zkrocenou horu), který je naopak provařený, jsou kritici u vytržení

Čáru přes rozpočet mu udělá Nick Fury (Samuel L. Jackson), který narazil na zbrusu novou hrozbu v podobě jistých elementárních bytostí, ohrožujících samotnou existenci lidstva. Bojuje s nimi osamocený superhrdina Mysterio (Jake Gyllenhaal), pocházející z alternativního vesmíru, jemuž elemetálové zabili celou rodinu.

Láska na Karlově mostě

Fury se snaží dát tyhle dva dohromady, ale Peter se zdráhá, protože má úplně jiné plány: prožít si úžasný výlet a získat svoji lásku. Nicméně vztahy musí jít stranou a Peter s Mysteriem uzavírají spojenectví. Navíc Peter doufá, že Mysterio by mu v určitém smyslu mohl nahradit ztrátu Tonyho Starka a pokračovat tam, kde skončil.

Na střeše... v Liberci

Ve filmu se dokonale mísí romantické chvilky s děsivými pohromami, ke kterým dochází po celé Evropě. Spider-Man je svědkem hrozivé záplavy Benátek a vrhá se po hlavě do nových dobrodružství, odehrávajících se v Berlíně, Holandsku či v Londýně. Českého patriota příjemně potěší, že Spider-Manova dobrodružství se tentokrát odehrávají i v Liberci a v Praze a to s pořádnou dávkou romantiky, kde jinde, než na Karlově mostě.

Je to Marvel, ale není to typický Marvel

Zdá se mi, že režisér Jon Watts našel při vyprávění příběhu dokonalou rovnováhu v udržení statusu superhrdiny u Spider-Mana i normálního kluka ze střední. Zároveň posunuje marvelovský film dál, takže se až tak netváří jako typický Marvel. I přes poměrně dlouhou stopáž (2 hodiny a 9 minut), dokázal Watts přesně vystihnout okamžiky, kdy zvýšit napětí a probrat diváka. Výbornou roli v tom sehrál zejména Mysterio, alias Jake Gyllenhaal.

Tom Holland a Zendaya: Láska na Karlově mostě a v Národním divadle...

Film je sice především o nadějné lásce Petera Parkera s MJ a také o spojenectví s novým, tajemným superhrdinou Mysteriem, ale zároveň ukazuje, jak se mohou postavy posunout kupředu ve chvílích, kdy se kolem nich odehrávají dramatické události. Je také o tom, jak se svět změnil po ztrátě Irona Mana a zda jej může nějaký hrdina skutečně nahradit. Tom Holland ze sebe vydává ve filmu skutečně všechno a dokonale ztvárňuje nešikovného, ale nesmírně vtipného středoškoláka. Jestliže byl ve filmu ´Spider-Man: Homecoming´ Holland dobrý, v novém Spider-Manovi je dokonalý. Pobaví zejména jeho nešikovné pokusy o dvoření k MJ a ta si v podání Zendaye určitě také získá sympatie diváků.

Zkrátka příjemná letní akční komedie

Není třeba si nijak zastírat, že tvůrcům Spider-Mana jde vždy především o zábavu a to se jim tentokrát dokonale povedlo. Výborné herecké výkony, dokonalá vizualizace a perfektní akční scény dělají z filmu skutečně zábavnou letní jízdu. Pár hluchých míst bychom sice při troše dobré vůle mohli objevit, ale pozitivní je, že se tvůrci vyvarovali například sladkobolných scének zamilované dvojice, Petera Parkera a krásné MJ. Humor i emoce jsou zde v dokonalé rovnováze a pokud bych měl nového Spider-Mana nějak žánrově zařadit, tak jako akční komedii, při které se rozhodně nebudete nudit. Jen neodcházejte z kina hned po skončení filmu, protože následují ještě dvě dost podstatné post-titulkové scény, které vám napoví, co můžeme očekávat nejen od Spider-Mana, ale i od Avengers příště.

Vložil: Pavel Přeučil