RECENZE Čtou všechno a všechno vědí, tak fungují tajné služby. Michal Vaněček, Iluze pravdy

05.06.2019

Autor: archiv nakladatele

Popisek: Michal Vaněček je zajímavý člověk. Člověk, který se kromě řízení IT firmy věnuje nadaci a charitativní činnosti a taky psaní povídek a pohádek. Za víc než čtvrt století v IT stál u zrodu projektů, jako jsou státní maturity, monitoring kritické infrastruktury státu či vývoj simulátoru pro krizové řízení. Je spoluzakladatelem společnosti T-SOFT a.s. Nadace T-SOFT ETERNITY, kterou vede od roku 2010, vyprodukovala pod jeho vedením 6 knih a 10 CD pro děti, a 10 knížek zaměřených na problematiku pacientů, nemoci, sportu handicapovaných apod. Sám se jako autor, spoluautor nebo manažer podílel na více než 50 knižních titulech a CD.

„Pravda je to, čemu jste ochotni uvěřit," stojí v úvodu celkem útlé knihy, jejíž čtení vám zabere pár hodin. Bude to pěkná jízda s několika chvílemi, které jsou sice přitažené za vlasy, ale neurazí, natož aby pokazily dojem. Tahle detektivka autora desítek pohádkových knih má navíc jednu hodně hezkou pointu: není daleko od pravdy.

Možná, že nikdo z vás neví o tom, že existuje takzvaná Aliance Pěti očí (the Five Eyes), jejíž státy sledují, stopují, analyzují a vzájemně předávají data prakticky celého kyberprostoru. Řadí se sem USA, Kanada, Británie a trochu překvapivě i Nový Zéland a Austrálie. Jde o zřejmě nejsilnější konglomerát na světě. Pokud si někdo myslí, že sledování všech a všeho je jen fikce z pera poblázněného spisovatele, plete se. Na území České republiky funguje řada (říkejme) legálních agentů jiných rozvědných služeb. Připusťme, že od Izraele po Francii.

V detailech se rozepisovat nebudeme, jelikož každé klíčové slovo (agenti, tajné služby, terorismus, spiknutí a podobně) je ihned zaznamenáváno.

Na bázi těchto podkladů vytvořil Michal Vaněček příběh, která se zúží na jedno rychlé pátrání trvající šestnáct dní a pouze několik postav. Šmrnc a kvapík spisovatele nás mile potěšil. Hlavních rolí, pokud bychom měli zůstat u zmíněných postav románu, je pár. Tři. Jedná se o plukovníka Marka, který to vzal přes nejelitnější útvar policie, vraždy, až do oddělení ochranky kybernetického prostoru. Pak je tu jedna hackerka, jejíž jméno je Bára Obermannová. Proti nim stojí zlo v podobě hlavního (Novotný) a jemu podřízeného šéfa (Bartl) oné výzvědné služby, případně můžeme říkat agentury, kteří ve staré fabrice na traktory ´kryjí´ svou činnost.

Dílem několika náhod a logických úvah, které se nám skutečně líbily (kde je bordel na silnici, když tady mají jezdit traktory...), oba zmínění hrdinové dojdou k závěru, že se děje něco špatně. Hlavní postava policajta Josefa Marka nevadí. Ba naopak. Hulí jak fabrika i v nemocnici, kde jej pár týdnů před důchodem kurýruje jeho spolužák, profesor Rybák. Myslí mu to, zná postupy i aktuální dění (třeba že maják u policejního auta vybíjí baterku). Jak jsme už shora zmínili, nadsazený a zbytečně přehnaný nám přijde ten styl á la James Bond v podobě ´podminování´ skladu s počítači oné agentury. Autor si byl tohoto drobného šílenství vědom, protože mu předchází scéna, kdy plukovník ukazuje Báře svou sbírku, kde je ke spatření i legendární plastická trhavina cé-čtyřka. Půl kila této zbraně zabije prakticky každého do perimetru jednoho metru. Právě ten popis výbuchu skrze telefon, pokud se nepleteme, je jedinou škvírkou v jinak jasné koncepci.

Bára Obermannová, druhá hlavní postava, je hodně logicky smýšlející ajťačka, kterou ovšem nakonec čeká smrt. Nebo ne? Dotažení tohoto příběhu nám uteklo, avšak nechceme vyzrazovat, přišli byste o nápaditý, i když také trošičku přehnaný zvrat.

Autor, který je mimochodem spolumajitelem a ředitelem akciovky T-SOFT, a to již 27 let, se zjevně jednoho rána probudil a v návalu sběru dat, jímž prochází každý, bouchnul do stolu. A v troše nadsázky (asi i jako relax od všech těch draků a víl) navodil uvěřitelnou atmosféru spiknutí, jenž je spiknutím pouze do chvíle, než začnete pracovat s informacemi.

V pěti kapitolách a asi těch šestnácti dnech se mu podařilo funkčně vykreslit schéma IT systému na čtení všech a všeho, stejně jako velice, velice podařený dialog s šéfem téhle rozvědky, jistým Novotným (později ´odhaleným´ jako Zdeněk Brož, snad účetní). To, že tajné služby ve dvou scénách používají sniperovku, je taky vcelku mimo realitu, ale zážitek z věcných a suše pragmatických dialogů to nenaruší.

Na titulu nám vadila místy přehnaná dramatičnost a slabé zachycení fungování rozvědky (BIS má přitom v centru Prahy sídlo, kam může každý zajít a poklábosit) a jistá automatičnost u používání trhavin, zbraní a přísně hlídaných léků, zejména barbiturátu Thiopental. Víc nic. Potěšilo nás několikrát převracené dění, moc dobře zvládnuté dialogy a zachycená atmosféra, ale především ta myšlenka pustit se do tohoto dnes neoblíbeného tématu…

Autor: Michal Vaněček
Název: Iluze pravdy
Vydává Cosmopolis, 2019