Američtí válečníci živě stále zabíjejí. Potřebujeme však nutně nový materiál? (P)alba Thomase Landerse

01.06.2019

Autor: Oficiální stránky kapely

Popisek: Manowar na koncertní šňůře roku 2019

VIDEO Po téměř sedmi letech studiové absence a velice, velice slabém počinu The Lord Of Steel, se navýsost milovaná i zároveň nenáviděná skvadra čtyř samozvaných králů válečnického metalu rozhodla, že nejen své loajálně oddané fans obdaří vydáním The Final Battle 1, jež má být údajně i zároveň posledním zářezem původního materiálu v téměř čtyři desítky let trvající kariéře Američanů a jež navíc vyjde v průběhu roku ve formě tří po sobě vydaných EP. Ta mají být pak ještě následně vypuštěna do světa i jako jedno plnohodnotné LP. Nabízí se tedy otázka, zda k tomu po globálním a zcela nekompromisním sepsutí aktuálního počinu vůbec dojde...

Manowar se zformovali v roce 1980 v americkém Auburnu. Svým debutem Battle Hymns (1982) zasadili nekompromisní ránu heavy metalu své doby a od těch časů se stali držiteli hned několika guinessových rekordů jako nejhlasitější kapela v historii. Rovněž se mohou pyšnit rekordem za nejdéle odehraný koncert. Ten se odehrál v roce 2008 v Bulharsku (Kavarna Rock Fest) a kvartet tehdy předvedl 5 hodin a jednu minutu trvající show.

Fantasy a mythology

Díky svým textům, které jsou založeny na fantasy a mytologii (především norské a řecko-římské), nepopiratelnému hudebnímu talentu a epickému pojetí „těžkého kovu“, si tito nefalšovaní Kings of Metal vydobyli svou nesmazatelnou pozici na globálních metalových kolbištích. Zvláště pak v Evropě získali v průběhu let hvězdný status kultovní formace, jež pod heslem ‘Death to false Metal‘ (smrt falešnému metalu) k dnešnímu dni vyprodukovala 11 studiových počinů, 3 živá alba, 6 EP a 19 singlů. Podnikla rovněž i řadu světových turné a od roku 1997 se pravidelně vrací i do Čech.

Ve skupině působí od jejích počátků nerozlučné duo zakladatelů – ojedinělý pěvec a i v pětašedesáti letech stále majitel neuvěřitelného rozsahu, muskulaturní válečník Eric Adams a baskytarista par excellance a velký milovník vážné hudby Joey DeMaio („Richard Wagner vymyslel heavy metal“.) Ti povolali do zbraně nejen pro své „rozlučkové“ tour ultratalentovaného strunobijce E. V. Martela (jinak člena brazilského tributnho bandu Manowar vystupujícího pod pseudonymem Kings of Steel) a čerstvě velmi ostříleného metalového tlučouna Anderse Johanssona (Hammerfall, Stratovarius, Yngwie Malmsteen), který si s Američany střihl svoji živou premiéru právě v Brně a v podobě čtyřskladbové novinky rovněž i ve studiu.

Zemřete, než zemřu já

March Of The Heroes Into Valhalla je úvodní symfonickou overturou, se kterou jsme se již měli možnost seznámit během právě dokončeného tour po Evropě, jež skladba také otevírala. A není to rozhodně poprvé, co se kvartet odhodlal k podobnému kroku, jak je třeba dokazuje až chvílemi ukrutně dlouze táhnoucí se LP Gods Of War (2007). Hudba samotná dokáže vytvořit epickou atmosféru, i když s reálným orchestrem si to dokážu představit ještě mocněji. Přesto, bereme-li v potaz, že aktuální EP sestává pouze ze čtyř písní, nejen já si říkám, zda takovou kompozici vůbec potřebujeme.

Následná Blood And Steel je přinejlepším průměrnou heavymetalovou ‘peckou‘, jež dominují především basové tóny, decentní klávesový podklad a příjemný, leč na první poslech okamžitě recyklovaný refrén. Prachobyčejný kytarový riff, nudné sloky a až stoické bicí mě tedy nijak neuchvacují. Nicméně, jako vždy emocionální a epický přednes stále vynikajícího Erica Adamse zachraňuje tuto rádoby krev a ocel od totální zapomenutelnosti.

Sword Of The Highlands má tendence jaksi vyčnívat nad zbytek zde servírovaného materiálu. Cinematicky znějící klávesy, přidané dudy, rozmanité a vrstvené vokály činí z této gradující skorobalady vrchol téměř dvacetiminutové aktuální sady. Na You Shall Die Before I Die jsem byl upřímně zvědav nejvíce, neb se dle promo textu jedná o premiéru Joeyho sólového vokálu. Po jeho prvním poslechu jsem měl pocit, že budu dlouho sháněné ípíčko reklamovat, protože track 4 je poškozen a zpomalen. Co je tohle za šrot? DeMaio zní jako napruzený dědek, který má těsně před mrtvicí. Jeho výkon je divadelně polomluvený a jeho growling nemá naprosto nic společného s extrémními odnožemi těžkého kovu. Naopak vyznívá trapně, nuceně a hlavně až smutně směšně. Ve svých šesti minutách je příšerně dlouhý a někdo by měl mít koule a sdělit jeho hlavnímu protagonistovi, že se tento experiment prostě nezdařil a není třeba jej výhledově (než to úplně zabalíte) jakkoli připomínat, natož dokonce opakovat.

Coda s těžkým srdcem

The Final Battle 1 není v mých očích pražádným triumfálním vítězstvím, jak Mr. DeMaio tradičně a hlavně klasicky velkohubě prohlašuje. Finální výsledek je až snad trestuhodně průměrný a ocení jej pouze ti, kteří jsou ve své oddanosti ke svým hrdinům ochotní oslavovat Joeyho prdění jako mistrovský kus toho nejopravdovějšího metalu. Když k tomu ještě přičtu 3 poslední studiové přešlapy (kdo k čertu potřeboval znovunahrání původních klasik Battle Hymns a Kings Of Metal, jež mají navždy zůstat nedotčeny ve své původní a zcela magické majestátnosti?).

Znovu opakuji, Manowar jsou živě stále excelentní a já nejsem z těch, jejichž mysl žije minulostí se skálopevným přesvědčením, že podobné smečky řekly vše podstatné již na počátku své kariéry a jsou tak v dnešní době zcela irelevantní. Ty tam dole, jež již brzy plánuješ schvátit moji hanebnou (protože přece metalovou) duši do svých věčných plamenů – moc dobře víš, s jakým vnitřním zármutkem podobné pocity vyjadřuji, navíc v tomto případě ve formě psaného slova. Nicméně se opravdu obávám, že se krom již zmíněných ‘true fans‘ nenajde nikdo, kdo od Američanů vyžaduje další nové náměty pro svou tvorbu. Nedávno jsem kdesi slyšel, že posledním zásadním opusem v kariéře formace se stal zářez The Triumph Of Steel (1992). Když se nad tímto sdělením skutečně hluboce zamyslím, nemohu jinak, než podepsat vlastní krví. Opravdu bolestné, leč léta nikterak překvapivé zjištění. Bohužel...

Tracklist:

01. March Of The Heroes Into Valhalla

02. Blood And Steel