Koncert roku. ´Bagatelles Marathon´ Johna Zorna láká v červnu na elitu amerického avantgardního jazzu, VOL 2

28.05.2019

Autor: Facebook / Kevin Hagen

Popisek: John Zorn a Steve Coleman v klubu Village Vanguard

VIDEO FOTOGALERIE Bagatelles Marathon, tak se jmenuje unikátní projekt, v němž geniální jazzman a úřadující ´král alternativy´ John Zorn představí 20. června ve Foru Karlín pražskému publiku výběr padesáti skladeb z cyklu The Bagatelles. Více než čtyřhodinová jazzová session vydá za samostatný skvěle obsazený jazzový a alternativní festival. John Zorn si přiveze hvězdnou armádu elitních amerických muzikantů ve čtrnácti úderných seskupeních. Pokračování ze včerejška…

Vraťme se do roku 1992, kdy smrt otce přiměla Johna k návratu do New Yorku a k židovským kořenům. To dokumentuje zejména v tom roce vydaný majstrštyk Kristallnacht reflektující nacistické pogromy v Německu a Rakousku před druhou světovou válkou. Tradice svého národa rozvinul do současného hudebního jazyka zejména v kapele Masada pojmenované podle náhodní plošiny v Izraeli, kde se v roce 73 n.l. za povstání Šimona Bar Kochby bránilo 960 židovských bojovníků patnáctitisícové přesile římských vojáků a nakonec zvolilo dobrovolnou smrt, než by upadli do ponižujícího zajetí.

613 přikázání spravedlivého člověka

Ta debutovala v roce 1993 a Zorn pro ni postupně napsal 613 skladeb podle počtu přikázání v tóře. U nás jsme ji mohli (a ostatně Zorna zatím poprvé a naposledy) osobně vidět v rámci festivalu Alternativa 2000 na zcela vyprodaném představení v Divadle Archa. Základní akustická sestava, v níž vedle Zorna působí kontrabasista Greg Cohen (mimo jiné také spoluhráč Toma Waitse), trumpetista Dave Douglas a bubeník Joey Baron (občas střídaný Kennym Wollesenem) později mutovala i do dalších podob jako je Masada String Trio s Cohenem, houslistou Markem Feldmanem a violoncellistou Erikem Friedlanderem nebo do Bar Kohba Sextet, kde základní sestavu rozšiřuje Marc Ribot  a perkusista Cyro Baptista či leckdy až funky znějící Electric Masada, kde hrají Zorn, Baptista, Baron, Ribot, Dunn, Mori, Wollesen a klávesista Jamie Saft. Ve všech těchto verzích pracuje Zorn s propojením jazzu a tradiční židovské hudby klezmer, které ovšem dává moderní háv a zároveň ctí její původní osobitost. Není to tedy jen populárně vyštafírovaná hudba jeho předků, ale postoj a snaha ji dodat živoucí podobu.

Dalším výrazným mezníkem v Zornově životě byl rok 1995, kdy založil své vlastní vydavatelství Tzadik, jehož název je odvozen ze židovského výrazu pro spravedlivého člověka a duchovního vůdce. Tady Zorn neprezentuje jen vlastní archivní i novou tvorbu, ale v různých sériích od Radical Jewish Culture (Radikální židovské kultury), kterou věnoval originálním výtvorům svých soukmenovců, přes Composers (Skladatelé) zachycující profily výrazných skladatelských osobností a New Japan (Nové Japonsko) dedikovanou japonské undergroundové kultuře až třeba po Oracles (Věštby), kde dává prostor ženám v experimentální hudbě a The Spotlight (Bodový reflektor) věnované nejmladším umělcům, mapuje to, co považuje za nejzajímavější a co by na druhou stranu třeba nikdo jiný nevydal nebo alespoň ne v podobě, která odpovídá vizi jednotlivých umělců.

Vymřelým a ohroženým ptákům

Po experimentování s avantrockovou hudbou pocítil Zorn v devadesátých letech nutkání se věnovat (znovu) také „klasické“ hudbě, ať už šlo o smyčcové kvartety nebo kompozice pro větší či menší orchestry i různá nezvyklejší uskupení jako je pět fléten. Řada děl tohoto ražení je inspirována uměleckými osobnostmi, které ho ovlivnily, mezi něž patří například výtvarníci Marcel Duchamp a Joseph Beuys, filmařka Maya Deren, spisovatel Antonin Artaud nebo skladatelé Olivier Messiaen a Arnold Schönberg. V roce 2001 pak vydal album The Gift, které překvapivě přineslo relaxační hudbu inspirovanou exotikou a po sedmi letech na něj navázal projektem The Dreamers, na jehož základě vznikla stejnojmenná kapela se starými souputníky, mezi nimiž nemohli chybět Marc Ribot, Jamie Saft, Kenny Wollesen, Trevor Dunn, Joey Baron a Cyro Baptista.

Se Snílky posléze natočil kupříkladu senzitivní dílo věnované vymřelým a ohroženým druhům ptáků a dokonce vánoční album. Od roku 2005 vychází také série alb pod hlavičkou Book Of Angels, kde vedle mnoha stabilních spolupracovníků nahrál Zornovy skladby i věhlasný jazzový kytarista Pat Metheny. Ve stejné době otevřel Zorn hudební klub The Stone, kde se hraje čistě improvizovaná hudba a není tam bar, aby se návštěvníci nerozptylovali popíjením a mohli se soustředit čistě na muziku. V neposlední řadě pak redigoval i několik dílů esejů „hudebníci o hudbě“ pod titulem Arcana Takže jeho akční rádius opravdu nezná hranic.

Klasika, jazz, rock a všechno mezi tím

Zorn sám o sobě prohlašuje: „Rozsah mého katalogu je poměrně široký, obsahuje téměř bezprecedentní řadu děl pro různé soubory a hudebníky v nesčetných stylech - klasické, jazzové, rockové, improvizační a všechny agregáty mezi nimi. Ačkoli jsou to občas rozsáhlejší kusy, moje preference je vytvářet malé, krátké koncentrované kusy napsané pro intimní komorní jednotky, kde se hudebníci mohou vztahovat k sobě navzájem, vyjadřovat se, komunikovat, slyšet a být slyšeni. Hudba je pro mě o lidech, ne o podívané.“ A ještě k tomu dodává: „Mnoho mých nejoblíbenějších umělců pracovalo v malém měřítku: Klee, Vermeer, Van Gogh, Celan, Joseph Cornell, Hérakleitos, Cioran, Wittgenstein, Borges, Webern a Varèse, ti všichni vytvořili nádherná kaleidoskopická díla velkého ohniska naplněná pečlivými detaily a magickou intenzitou. Jedná se o hluboce niterné světy plné lidskosti, představivosti, tajemství a umělecké integrity, které snadno převyšují největší hollywoodský trhák. Když jsem ztracený, zmatený nebo depresivní, právě tohle mi pomáhá najít smysl a duchovní uzdravení.“

V březnu 2015 zachvátila Zorna pracovní horečka, která trvala až do května a během ní napsal 300 koncentrovaných črt naplněných přehršlí hudebních informací, které jsou určeny pro kreativní improvizátory tak, aby ze sebe vydali to nejlepší. Nazval je Bagatelles neboli Bagately, což je hudební útvar, který je charakterizován jako drobná, krátká skladbička, nejčastěji komponovaná pro klavír, převážně příležitostného charakteru. Odpovídá to základnímu významu tohoto původně italského slova, tedy maličkost, bezvýznamná věc. Jenže nejznámější je šest bagatel pro klavír Ludwiga van Beethovena včetně profláknuté Pro Elišku a u nás pětivěté bagately Antonína Dvořáka pro dvoje housle, violoncello a harmonium. Takže tak úplně bagatelní to asi není.

Pražský maraton

Na pražském maratonu bagatel se představí celkem devětadvacet hudebníků ve čtrnácti různých uskupeních. Sólové sety si zde vystřihnou japonská zvuková kouzelnice Ikue Mori, plachý, ale výrazný jazzový pianista Craig Taborn a trumpetista Peter Evans, který ctí jazzovou klasiku od Louise Armstronga až po divoké improvizace mnohdy spojené s elektronikou. Intimnější atmosféru lze očekávat i od duet citlivé švýcarské pianistky Sylvie Courvoisier a jejího manžela a dlouholetého Zornova spolupracovníka, houslisty Marka Feldmana a violoncellistů Erika Friedlandera a Michaela Nicolase, v němž se veterán downtownu (a mimo jiné i spolupracovník Laurie Anderson nebo Mikea Pattona) spojil s mladičkým hráčem s klasickým vzděláním, i od dua kytaristů Gyana Rileyho (syna slavného minimalistického skladatele Terryho Rileyho, s nímž vystoupil loni na festivalu Struny podzimu) a Juliana Lange.

Klávesista John Medeski se představí coby varhaník ve svém groove-jazzovém triu s kytaristou Davem Fiuczynskim a bubeníkem Calvinem Westonem i jako pianista v odlehčeném Nova Quartet, kde vedle něj hrají basista Trevor Dunn, bubeník Joey Baron a Kenny Wollesen v tomto případě na vibrafon. Dunn s Wollesenem (tentokrát opět za bicími) si pak zahrají ještě v triu s pianistou Brianem Marsellou, s nímž nahráli i skladby původně napsané pro Masadu. Ta pochopitelně nebude chybět v klasické sestavě se Zornem, Davem Douglasem, Gregem Cohenem a Joeyem Baronem. Kytaristka Mary Halvorson, která dostala přídomek „nejméně předvídatelná improvizátorka downtownu“, se bude prezentovat vlastním kvartetem, kde jí přizvukují další kytarista Miles Okazaki, kontrabasista Drew Gress a bubeník Tomas Fujiwara,  a také coby členka kvartetu své spoluhráčky z dalších uskupení, klavíristky Kris Davis, v němž působí také Gress a Wollesen. Tvrdší jádro lze očekávat od mladičkého power-tria Trigger a Zornem samotným dirigovaného tria Asmodeus s Marcem Ribotem, Trevorem Dunnem a Kennym Grohowskim na postu bicích.

Petr Slabý

JOHN ZORN / BAGATELLES MARATHON

MASADA