Miloš Forman se konečně dočkal pocty v Cannes. Ale díky českým filmařům

19.05.2019

Autor: Facebook

Popisek: Miloš Forman s Jackem Nicholsonem přři natáčení filmu Přeletnad kukaččím hnízdem, který získal Oscara za nejlepší filmi

VIDEO Letošní Mezinárodní filmový festival v Cannes znamená po delší době zviditelnění českých filmařů. Díky Heleně Třeštíkové a Jakubovi Hejnovi se do hlavního programu probojoval celovečerní dokumentární film, nazvaný Forman vs. Forman, který měl na tomto nejvýznamnějším světovém filmovém klání premiéru tuto sobotu. Divákům z celého světa nabídl ucelený životní portrét českého režiséra, jehož tvorba patří do zlatého fondu světové kinematografie.

Nejúspěšnější český filmový režisér všech dob se bohužel této pocty nedožil, protože natáčení bylo zahájeno pár měsíců před jeho smrtí. Helena Třeštíková se nijak netají tím, že byl Miloš Forman jejím celoživotním ideálem a je šťastná, že se s ním díky svému filmu mohla setkat. Otevřeně přiznává, že Forman byl klíčovou osobou jejího života: „Zamilovala jsem se do filmů české nové vlny a tajně snila, že jednou budu také natáčet. Nebýt Miloše Formana, nikdy bych se nestala režisérkou.“

A jejího kolegu Jakuba Hejnu zase fascinují osudové zvraty, jimiž Miloš Forman prošel. S nadhledem i smyslem pro humor a velkým respektem se oběma podařilo zachytit nejvýznamnější okamžiky dobrodružného Formanova života i jeho názory. Na sklonku svého života třeba došel k poznání, že člověk není svobodný nikde, vždycky je na něj vyvíjen nějaký tlak, ať už ideologický nebo komerční. Ostatně téma boje za svobodu jeho tvorbě dominuje.

Snobský festival?

Cenný dokument mimo jiné evokuje také u nás málo známé události roku 1968, které měly pro život i kariéru tohoto režiséra fatální následky. Nejenže srpnová okupace Československa rozhodla o tom, že nakonec emigroval, ale neméně bouřlivé dění se tehdy odehrávalo i ve Francii, kde se při masových protestech vzbouřili studenti a dělníci. Společně dali pořádně nahlas najevo, že se jim nelíbí, kam směřuje francouzská společnost.

Levicově orientovaní filmaři a herci, mezi nimi i legendy francouzské kinematografie Jean-Luc Godard či Francois Truffaut, se tehdy rozhodli, že svoje filmy stáhnou ze soutěže této snobské akce a přidal se k nim také Miloš Forman, čehož později údajně litoval. A nelze se divit. Hned tři čeští filmaři, Jiří Menzel, Jan Němec a právě Miloš Forman, tehdy měli obrovskou šanci v soutěži uspět, sám Forman do ní poslal geniální komedii Hoří, má panenko. Menzel vynikající film Rozmarné léto a Němec kultovní snímek O slavnosti a hostech. Jenže kvůli dramatickému Pařížskému máji musel být festival předčasně ukončen a jeho účastníci rychle prchali z Francie. A právě záběry z Cannes v roce 1968, které se filmařům podařilo získat, jsou unikátní a rozhodně stojí za to je vidět.