Nestoři hard rocku Whitesnake mají na novince i po více než čtyřech dekádách ´maso a krev´. (P)alba Thomase Landerse

18.05.2019

Autor: Oficiální stránky kapely

Popisek: Whitesnake v roce 2019

VIDEO Aktuální třináctiskladbová sada Flesh & Blood je zároveň i třináctým studiovým zářezem britských hardrockových veteránů zformovaných před více jak čtyřiceti lety okolo charismatického frontmana a majitele okouzlujícího a zcela nezaměnitelného vokálu Davida Coverdalea (ex-Deep Purple). Album samotné bylo dokončeno a připraveno k vystřelení do světa již vloni, nicméně podle oficiálních zpráv z tábora kapely odkazujících se na nečekaný zásah „vyšší moci“ a kvůli dalším blíže nespecifikovaným důvodům bylo vydání stanoveno na 10. května roku letošního.

Videoklip Shut Up & Kiss Me se stal první ochutnávkou a byl provázen i dvěma oficiálními audio tracky Trouble Is Your Middle Name a Hey You (You Make Me Rock). Mr. hlavní Snake se podruhé obklopil již pět let známou sestavou, kterou tvoří ostřílený kytarový atak Reba Beache a Joela Hoekstry, podpořený hutnou rytmikou basáka Michaela Devina a matadora tlučení do škopků Tommyho Aldridge. Sextet pak doplňuje italský klávesista Michele Luppi. Toho pátečního rána jsem se shodou okolností vydal na několikadenní hudební misi a tak bylo více než jasné, jaké placce se během příštích dnů dostane vysoce opakované rotace.

Dobrý večer, vy všichni králové a královny, rád vás zase vidím

Good To See You Again nakopne čerstvou třináctku tradičně WS-módním odsejpajícím metalickým blues přesně tak, jak si milovníci legendárního serpenta a kdysi frontmana fenomenálních Deep Purple přejí. Joelova slide kytara okamžitě upomíná na zcela typický styl hry Davidova původního axemana Mickyho Moodyho (ten byl členem kapely v období 1977 – 1984), DC zní opravdu až snad nečekaně mocně a celá skvadra jede na plný plyn.

Gonna Be Alright je zvláštním způsobem zahalena do mírně potemnělého kabátku, jež mu naopak přidává na šarmu. Kytarové pražce se žhaví doběla, což je trend, který pokračuje i v následující Shut Up & Kiss Me a skončí až v poslední vteřině téměř sedmdesátiminutové kolekce. Skladba samotná mi původně moc nevoněla pro svoji jednoduchost a můj názor se nemění ani po dvou měsících. Klip mi navíc přijde dost trapný (Dejve, tohle už tu vááážně bylo a já opravdu už nikdy nechci vidět jakoukoli novou verzi Tawny Kitaen!) a přinejlepším průměrný song zachraňuje výše zmíněné duo strunobijců. Což je – ruku na srdce – od machrů takového kalibru přímo vyžadováno.

Divná volba přesto divným způsobem chytlavého prvního singlu a po úvodní povedené dvojici neskrývaný, mírně pokažený dojem. Který ovšem ihned napravuje valivá a řádně heavy čtyřka Hey You (You Make Me Rock), jejíž riffy mají potřebné koule. Plus Coverdaleův projev (zlom ve třetí minutě a následná mluvená pasáž jen dodávají na efektu naléhavosti) a hromový refrén činí z tohoto songu jeden z absolutních vrcholů LP. Mrda!

Ve vyloženě letně znějící a klávesově „ozdobené“ pohodovce Always & Forever šestice evokuje opravdu cool momenty tvorby svých skotských kolegů Thin Lizzy. Samozřejmě v klasickém melodickém pojetí WS a s vážně příjemným hookem a tolik pro hlavního protagonistu typickým „zamiloval jsem se do tebe, když jsem tě poprvé uviděl, hypnotizován tvýma nádhernýma očima“. When I Think Of You (Color Me Blue) lehce zvolní a tváří se jako „povinná“ balada, která nesmí chybět na žádné desce Whitesnake, protože to jsou přece Whitesnake. Ovšem tentokrát se (rozhodně alespoň hudebně nikoli) nejedná o žádný utahaný a ubulený doják, ale naopak řádné hard rockem načichlé a majestátně rockující blues. Trouble Is Your Middle Name začíná jako jakési jižně-rockové číslo, které s relativně jednoduchým chorusem nabere na síle. Tommy se do toho rovněž řádně opře, kytary opět řežou a my se díky hlučné osmičce ocitneme kdesi v polovině nahrávky, jež svojí vysloveně mladickou radostí z muzicírování zatím nevykazuje známky uskupení pozvolna se chystajícího do pomyslného hudebního důchodu.

Písky času

Titulní kus je dalším valivým rockerem, který vyloženě vyžaduje hrození pěstmi a je opět okořeněn špetkou slide kejtry vždy excelentního Joela Hoekstry. A když pod jeho sólovou exhibicí přirázní i rytmika, nelze jinak, než řádně potrápit krční svalstvo. Čtyřminutovka Well I Never je jednou z věcí, která je tak infekčně nakažlivá, že ji po prvním poslechu i přes veškerou snahu nevyžene z hlavy a budete chtít stále víc a víc. Dominující Hammondky, bluesy riffy ostré a ‘kousající‘, jednoduchý, leč od prvního slova zcela zapamatovatelný refrén, excelentní Weiße Schlange!

Heart Of Stone mistrně mísí další nejen bluesové, ale tentokrát i akustické a wah-wah šestristrunky, emotivní vokál, kde David jde hluboko ke kořenům a dělá přesně to, co dělá nejlépe. Píseň okamžitě a přímo evokuje odkaz na Coverdaleovu tvorbu z roku 1993, kdy spojil síly s ikonickým kytarovým Zeppelínem Jimmy Pagem a společně vytvořili do dnešních dnů mým zvukovodům stále vysoce nadprůměrnou fošnu, která byla vydána toho samého roku pod pseudonymem Coverdale/Page.

V následujícím zběsilém a drtícím boogie Get Up, kde „jsme to všichni slyšeli už dřív“, je kapela na ohni a nepochybuji, že si jej fans opravdu užívají během současně probíhajícího turné, které čítá i blížící se pražskou zastávku 17. 6. v rámci předkapelování (z hlediska historického významu nechápu) o dekádu služebně mladším (s)hitmakerům Def Leppard. V křehké After All, jež je prosta veškerých bicích, vokalista nezapomíná na svou celoživotní lásku k akustickému blues a tématu, že opravdová láska vlastně nikdy nezemře.

Klišé, ale v tomto případě vám je to stejně jedno, protože vás skladba vyloženě pohladí. Ptáte se, kde je hergot váš tradiční Kashmir, který má v jistém bodě kariéry ve své diskografii snad každá existující (i již neexistující) kapela? Budiž vaše volání vyslyšena v podobě finálního šestiminutového eposu Sands Of Time, jež v tomto směru uspokojí vaše muzikální libido zcela spolehlivě a je tím pravým vzrušujícím opusem, kterému vévodí orientální motiv a další „kytarová konzervatoř ve třiceti vteřinách“ pánů Beache a Hoekstry.

Speciální edice

Pokud jste nelenili, zapátrali a pořídili si (či si hodláte pořídit) jednu z 68.257 nabízených modifikací Flesh & Blood, dostalo se vám krom přidaného Behind The Scenes DVD a několika remixů i dvou původních kompozic, které byly pořízeny během sessions a uchovány pro pozdější vydání jako bonusy pro některé verze. Can´t Do Right For Doing Wrong je okořeněna elektrickým piánem a pomalu se valí kupředu až k chorusu, který tentokráte jasně upomíná na ranou tvorbu Bílého hada, a její instrumentálnost v hlavních částech mi zase okamžitě připomíná gradující pasáž beatlesácké abbeyroadovky I Want You (She´s So Heavy). If I Can´t Have You je vrčící a klasickým zatěžkaným metalem načichlé rock/blues, ve kterém Coverdale naposledy plive jed a jehož refrén je oproti sekané sloce nečekaně melodický a atmosférický. Very good stuff, oba tracky rozhodně stojí za to a celkově výrazně přispívají různorodosti materiálu jinak mírně sterilně přímočaře znějící příslovečně smolné třináctky.

Pokud adios, pak s hlavou hrdě vztyčenou

„Vím, že to pořád říká každý. Vím, že to pořád říkám i já o každé naší novince, ale tohle je definitivně the best Whitesnake album ever!" V sedmašedesáti letech a s půl stoletím zkušeností si můžeš takovéto výroky dovolit, pane velký vokalisto. Já se s ním zcela neztotožňuji a osobně hodnotím tvůj předchozí studiový počin Forevermore (2011), který byl tak epický a famózní, že se ihned zařadil do mé osobní TOP 3 Whitesnake albums ever, minimálně o dobrý level výš. V průběhu cca poslední dekády jsem opakovaně slyšel Davida hovořit o tom, že přemýšlí na odchod, aby si konečně užil alespoň trochu toho zaslouženého odpočinku.

Studiově je stále silný a vzrušující, zato živě už to s přibývajícím věkem přece jen tak slavné není. Což není výtkou z mé strany na adresu DC, ale pouze konstatováním holého faktu, že tento proces neodvratitelně čeká každého z nás. Pokud se tedy čirou náhodou přihodí, že se z výtečně produkované Flesh & Blood vyklube labutí píseň kapely, s čistým svědomím po pětidenním pobytu a nespočetném poslechu ve voze prohlašuji, že David a jeho vždy věrná a poslušná hadí kohorta odejde se ctí, kterou si absolutně zaslouží. A v těchto a následujících dnech koncertně podporovaná fošna se hrdě a jednoduše řadí mezi kapelní nadprůměr. Long live The Snake!

Tracklist:

01. Good To See You Again

02. Gonna Be Alright