(P)alba Thomase Landerse

Hodně tvrdý rock, metal, občas i o krapet měkčí rock... Příběhy, koncerty, desky

RECENZE Skutečná pocta studiu Metro-Goldwyn-Mayer. Francis Scott Fitzgerald, Poslední kapitán

17.05.2019

Autor: archiv redakce

Popisek: Francis Scott Fitzgerald

Zatímco se Evropa potýkala s následky konce první světové války, za oceánem se začala tvořit historie vskutku nevídaná. Psal se rok 1924, kdy bylo v Kalifornii založeno zřejmě doposud nepřekonané producentské studio Metro-Goldwyn-Mayer. O tom slyšel jistě každý, jelikož řvoucí hlava lva v jakémsi pokusu o erb panuje doposud. Byla to také doba, kdy se němý film měnil na ten zvukový, a lidé stáli fronty na kina. Čekali nečekané, radovali se z maličkostí a byli vděční za jakoukoli večerní zábavu, která se tehdy stala doslova společenskou záležitostí.

Jedním z těch, kteří na úspěchu participovali, byli nejen začínají a později slavní herci (Greta Garbo, Joan Crawford a další), ale i ti, kteří znalost svého jména zúžili na odborníky a fachmany v oboru. A byl to samozřejmě i scénáristka Francis Scott Fitzgerald, který pro MGM pracoval, psal a publikoval. Že by šlo o kdovíjaký úspěch, to se říci nedá. Francis Scott Fitzgerald byl alkoholik, který se často potýkal s prázdnou kapsou. Díry v ní způsobil nejen opulentní způsob života, ale i časté lékařské pobyty jeho věhlasné manželky Zeldy. O tom se už KrajskéListy.cz zmiňovaly několikrát.

Fitzgerald trpěl nejen po duševní, ale i po fyzické stránce. Často natažená ruka, která třímala sklenku alkoholu, mohla zapříčinit jak opakující se stavy tuberkulózy (pokusy s takzvaným lékem tuberkulinem na přelomu devatenáctého a dvacátého století pravidelně přivodily pacientovu smrt), tak i násobné infarkty. V roce 1940, kdy dnes již slavný spisovatel zemřel, mu bylo 44 let.

O to víc je logické a pochopitelné, že autor prchal. Od problémů, kocovin a krvácení, od domova, od věřitelů. Jeho útěkem se stala literatura. Jak je "Velký Gatsby" slavný, tak je "Poslední kapitán" opomíjený. I přesto, že podle tohoto námětu vznikla řada adaptací, přičemž tou nejznámější bude jistě Kazanův snímek The Last Tycoon z roku 1976.  Je zajímavé, že o distribuci a šíření bijáku se nepostaralo studio MGM, ale Paramount Pictures.

Proč?

Jelikož Monroe Stahr, hlavní postava nedokončeného románu (či novely), je v Americe dodnes obdivovaný Irving Thalberg. Muž, který stál na počátku filmové éry, který vybudoval již několikrát zmíněné studio Metro-Goldwyn-Mayer a jehož zastihla smrt teprve v sedmatřiceti letech. Další postavy, o které se autor opírá a které jsou zcela jistě založeny na reáliích, budou mladá studentka Cecelia Brady, jejíž otec je chytrý, pracovitý a nápaditý producent Pat Brady. Jeho hlavní dějová linka zůstala především ve skicách, poznámkách. Zopakujme, že Fitzgerald román nedokončil.

Nakladatelství LEDA o titulu uvádí, že jde o „rafinovaný, napínavý román lásky a intrik ze zlatých časů Hollywoodu." Dodává rovněž, že „příběh skvělých ambicí a podivnou náhodou zrozené milostné vášně stoupá k dramatickým vrcholům a vzápětí se propadá do černých hloubek. Naděje a zoufalství mění v překvapivých chvílích úhel vyprávění a zostřují kontrasty mezi postavami."

My bychom se takto hluboko do dějové osy ponořit nechtěli. Zejména kvůli otevřenému konci.

Kniha "Poslední kapitán" je silná zejména v překladu Rudolfa Červenky a v takovém tom zvláštně zamlženém popisu. Anebo ještě jinak. Děj je přímočarý, menší počet postav mu prospívá a každý si v něm najde, co chce. Někdo srovnání s Gatsbym (ač jde o přesné protipóly), jiný zmíněné intriky, další přibližování se reálným postávám. Ty v knize skutečně najdete. Hned v úvodu je kupříkladu zmíněn slavný milovník němé éry Rudolph Valentino. Nám se dialogy vyhnuly, ničím zvláštním nás nezaujaly. Prim hrály obrazy (jednoznačně popsané lokace pro scénář) a míra zaujetí, s jakou vypravěč(ka) přiblížila dění ve filmových studiích.

O to víc je důležité mít na vědomí, v jakém stavu Francis Scott Fitzgerald svá díla psal. Neubral na tempu, nesklouznul do žádných klišé, držel se jasných dramatických výhybek a vždy měl na zřeteli čtenáře. Neukájel se vlastními myšlenkovými pochody, které v titulu prakticky nenajdete.

Kniha, jejíž obálka (Lukáše Tomka) násobně překonala původní, a podle nás i přeplácanou verzi z roku 1941, je důležitá ze dvou hledisek. Prvním je samotná postava autora, jehož jméno se stalo pojmem. Druhá pak láska ke slovu a okolnosti, za nichž příběhy vznikaly. Nejde přitom pouze o tento román. Do ranku "z posledních sil" můžeme zařadit rovněž desítky povídek, kterými se Fitzgerald de facto živil.

Ten jazyk, ten je vážně úžasný…

Autor: Francis Scott Fitzgerald
Název: Poslední kapitán