Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

S Pirátem na palubu EU

S Pirátem na palubu EU

Evropské volby se blíží, pojďme do toho

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Každý druhý víkend nový film

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

(P)alba Thomase Landerse

(P)alba Thomase Landerse

Hodně tvrdý rock, metal, občas i o krapet měkčí rock... Příběhy, koncerty, desky

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Čtvrtstoletí ponurých vizí ustavičně sužované mysli Jaze Colemana. (P)alba Thomase Landerse

11.05.2019
Čtvrtstoletí ponurých vizí ustavičně sužované mysli Jaze Colemana. (P)alba Thomase Landerse

Autor: Oficiální stránky kapely

Popisek: Killing Joke v roce 1994

VIDEO Pandemonium je devátým studiovým zářezem postpunkových buřičů Killing Joke ze Spojeného království, které bylo vydané na labelu Butterfly Recordings, založeném věhlasným producentem Martinem „Youth“ Gloverem (rovněž člen projektu The Fireman legendárního ex-Brouka Paula McCartneyho). Album bylo stvořeno po téměř čtyřletém hiátu pod producentskou taktovkou právě Mr. Glovera a studiového inženýra Grega Huntera.

Vokální stopy pro písně Pandemonium, Exorcism a Millenium byly nahrané v Královské komoře Velké pyramidy v Gíze. Session byla rovněž zachycena kamerami londýnského režiséra Shauna Pettigrewa a vyšla později jako součást obsáhlého dokumentu The Death And Resurrection Show (2013), který se krom detailní kapelní historie rovněž zabývá údajnými paranormálními zážitky během pořizování nahrávky. Opus samotný provázelo vydání i čtyřech singlů: Exorcism, Millenium, Pandemonium a Jana. Titulní kus a Millenium se dočkaly i klipového ztvárnění.

Fenomenální KJ se zformovali v říjnu osmasedmdesátého v Notting Hill a od té doby zcela zásadně ovlivnili nespočet interpretů a uskupení (Nirvanu, Foo Fighters, Jane´s Addiction, My Bloody Valentine, Faith No More, Nine Inch Nails, Tool, Soundgarden, Marilyna Mansona či dokonce i Metallicu). V roce 1993 se dali dohromady ve svém téměř původním složení: Jeremy „Jaz“ Coleman – zpěv, syntezátor, Kevin „Geordie“ Walker – kytary a Martin „Youth“ Glover – baskytara, který nahradil svého basového kolegu Paula Vincenta Ravena (Prong, Ministry, Zilch, R.I.P. 2007). Sestavu doplnil skotský bubeník, muzikálový režisér a producent Geoff Dugmore, jež zaujal post zakládajícího bicmena „Big“ Paula Fergusona.

Reklama na nadcházející počin čtveřice byla neuvěřitelná a zvěsti o tom, že skvadra nahrála části elpíčka v chladných prostorách egyptských pyramid, jen přidaly na enormním očekávání. Nejen to mělo za následek, že Joke byli zase jednou pod vnitřním tlakem, což výstižně dokumentovala dobová interview, kdy si především Youth během produkce stěžoval na své spoluhráče. To vše podnítilo hluboké debaty v tisku a velký zájem veřejnosti.

Vidím svět, který přijde

Středovýchodně znějící úvod nabízí halucinogenní transcendenci a kmenovou naději v typickém kapelním trademarku. „Vidím zítřek, slyším pandemonium!“ predikuje Jaz v titulní skladbě, která majestátně otevírá celý kovový monolit robotickým plazením pod běsnivým podkladem a s Youthovou valivou basou. Nekompromisně riffující Exorcism je skutečnou ceremonií a technometalovým nářezem neúprosné odpornosti ve chvílích, kdy se hlavní protagonista začne dávit a vydávat další ohavné gutulární zvuky.

Pamatujete na scénu z opravdu povedeného fiktivního hudebního dokumentu Rok ďábla (2002), kdy se válečně pomalovaný šaman Coleman snaží pomocí rituálu přesvědčit hudebníky z uskupení Čechomor, aby se nebáli brát neznámé drogy a díky nim následně vstoupili do tajemného Vesmíru B? Fakt síla! Millenium uvádí další metalový riff, který ještě zvýrazňují podivně znějící melodie kláves. Píseň je lyrickou modlitbou do budoucnosti a vizí o tom, co se stane 2000 let po lidském efektu na planetu. Jaz řve song v absolutním přesvědčení a jeho refrén je opravdu mocný.

Geordieho texturovaná psychedelická kytara provází následnou Communion, kde se Killing Joke ukazují v tom nejlepším světle jak po stránce melodie, tak neskutečné síly. Song se nese v podobném středovýchodním duchu jako masivní titulní flák a Jaz opět zkouší, co jeho hlasivky vydrží. Black Moon dává upomenout na tvorbu kapely z poloviny osmdesátých let, ale to tam je až euforicky pozitivní vyznění, které je zde nemilosrdně drceno všudypřítomnou magickou temnotou.

Prosazováním pořádku vytváříme chaos

Hlučnou ódu na řádný headbanging v podobě noční můry ovinuté loopy Labyrinth uvádí techno klávesy a song samotný se vrací až někam do dřevních dob bludiště Unspeakable (zcela zásadní album What´s THIS For...!, 1981). Jeremy křičí svůj text o selhání západního vzdělávání do momentu, než přejde do opravdu krásně disjunktního chorusu. Jana je pravděpodobně nejsentimentálnějším songem v historii post-punkerů. Ač se hudebně jedná o příklad standardnějšího psaní písně, její slova jsou bolavým nářkem pro mladou ženu dovídající se novinky o tom, že umírá na AIDS.

Whiteout je dalším nekompromisním technometalovým crossoverem, zahaleným v industriálním oparu a zle hulákaným jednoslovným refrénem, jenž se v posledním opakování zdá skutečně nekonečný. Společně s Pandemonium a Exorcism je stále živě žádaným nářezem a Walkerova opakující se šestistrunná ekvilibristika dodává songu na zajímavosti. Pleasures Of The Flesh je pomalejším, až netradičně melodickým kusem s gradující finální částí se skvělými „ozvěnovými kytarami“, které ukazují, jaký je Geordie inovátor.

Šestiminutové finále v podobě pulsující Mathematics Of Chaos je velkolepě znějící technorockovou palbou a příběhově jednou z nejvíce osvětlených tirád, které kdy vzešly z Colemanových šílených predikcí. „Pokaždé, když se snažíme prosadit pořádek, vytváříme chaos. Na konci mého života bude vše dobré. A vše je tak, jak to bylo vždy...“

Stále vzrušující tribální rituál

Dobové vydání hudebního magazínu Kerrang! popsalo opus následovně: „Gargantuánně heavy, chytlavé a místy až „humorem“ oplývající, Pandemonium představuje nejen nekompromisní úder techno-metalu pro Jazovy kosmické vize, ale rovněž i vzrušující, trance-indukující efekt.“ I čtvrt století po vydání jsem stále neměnného názoru, že i vzhledem k měřítkům kvality tvorby Killing Joke je sonický nářez ze čtyřiadevadesátého úžasným a hlavně naprosto originálním rituálním elpíčkem, kde se kapela nebála experimentovat s vlivy techna a řádně temného industriálu.

A je také dosud nejen excelentní ukázkou nadčasového a jedinečného uskupení okolo nerozlučného dua Coleman/Walker, které tentokrát stvořilo opravdu grandiózní kolekci deseti tracků, ale rovněž i potvrzením dlouhověkosti a především stálé relevance většiny protestsongů z dílny ostrovních agitátorů. Stále zní jako nic jiného a je absolutním krokem mimo banální kontinuum módy a výstřelků tzv. populární hudby. Nevěříte? Však se běžte optat kytarové legendy legend Jimmyho Page, která banda mu po rozpadu gigantů hard rocku Led Zeppelin učarovala nejvíce...

Tracklist:

01. Pandemonium

02. Exorcism

03. Millenium

04. Communion

05. Black Moon

06. Labyrinth

07. Jana

08. Whiteout 09. Pleasures Of The Flesh

10. Mathematics Of Chaos

KILLING JOKE: PANDEMONIUM – 1994

 

Vložil: Thomas Landers

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace