Jedna z emocionálně nejvíce devastujících skupin všech dob. (P)alba Thomase Landerse

21.04.2019

Autor: Oficiální stránky kapely

Popisek: Savatage v roce 1989

VIDEO Po úspěšném elpíčku Hall Of The Mountain King (1987) se floridští Savatage etablovali na další léta jako zcela originální, silná a pozoruhodná kapela. Gutter Ballet, druhé album napsané a nahrané pod taktovkou významného producenta, skladatele a textaře Paula O´Neila (Aerosmith, Badlands, Metal Church, R.I.P. 2017), znamenalo začátek nové éry. Přesto, že už HOTMK naznačilo, že úderka směřuje k něčemu novému a výjimečnému, o dva roky později bylo již zcela jasné, že Olivovci spolu s Paulem měli na mysli něco kompletně jiného, když hovořili o úplně novém a neokoukaném konceptu.

Když poprvé spojili síly, neměli ani ponětí, kam až ojedinělý odkaz Savatage povede. Nakonec se jim (zcela po zásluze) podařilo vybojovat si svoje místo v metalové historii jako jedné z nejvyhledávanějších, průkopnických a emocionálně devastujících skupin všech dob. GB je pátým dlouhohrajícím počinem floridského (tehdy) kvartetu, který vyšel na značce Atlantic Records. Je dodnes citován jako milník mající zcela zásadní vliv na budoucí podobu tzv. progresivního metalu, který byl v té době ještě v plenkách. Titulní flák a When The Crowds Are Gone se dočkaly i klipové podoby.

Fantóm opery

Původní název jedenáctiskladbové nahrávky zněl Hounds Of Zaroff. Poté se změnil na Temptation Revelation podle jména instrumentálky, která se na desce rovněž nachází. A titulní píseň vlastně ještě nebyla v onu dobu ani zkomponována. Vše se ovšem změnilo, když Jon dostal od svého manažera vstupenku na věhlasného Fantóma opery. V momentě, kdy skladatelský génius Mr. Olivy shlédl celé představení, se jeho vize o tvoření drasticky změnila. Hned tu samou noc složil intro Gutter Ballet a celou píseň dokončil doslova za pět minut dvanáct. Stala se tak paradoxně poslední, která se na LP dostala a celé jej též pojmenovala.

Pokud máte v malíku dějové linky post-crissových desek Savatage, není od věci připomenout, že Gutter Ballet opravdu není v pravém smyslu koncepčním dílem. Pouze poslední tři písně tvoří jakousi konceptuální suitu lyricky se zabývající příběhem jedné postavy, jak následně i kapela samotná uváděla během promo-rozhovorů. Všechny texty napsal sám Jon poté, co se vrátil z protialkoholické a protidrogové rehabilitace. Své závislosti propadl během dlouhého a vyčerpávajícího turné s Megadeth a Dio, když podporovali předchozí, o dva roky starší majstrštyk. Následně se léčil na Betty Ford Clinic, kde sdílel pokoj s Ericem „slow hand“ Claptonem.

Když davy odejdou...

Gutter Ballet je přechodem Savatage od svých metalových kořenů k více progresivnímu novému soundu, kdy se kapela nebojí hojně využívat piana a kláves, které se tak napevno staly součástí budoucí tvorby uskupení. Na tomto albu jsou nejvíce využity ve fenomenální titulní písni (její klip byl pro zajímavost filmován z kraje devadesátého v New Yorku při teplotách přes dvacet pod nulou), úžasných monstrózních „baladách“ When The Crowds Are Gone a Summer´s Rain a třeba v již zmíněné instrumentální a ve finále orchestrem gradující Temptation Revelation.

Naproti tomu zde najdeme i razantní pravověrné metalové fláky, jako je úvodní nátěr Of Rage And War s politicky laděným textem, Hounds pyšnící se tradičně excelentním Crissovým (bratr Jona, R.I.P. 1993) kytarovým sólem, a maidenovsky znějící The Unholy postavená – jako ostatně všechny přítomné fláky – na dunivé a strojově přesné rytmice basisty Johnnyho Lee Middletona a bubeníka Steva „Doc“ Wacholze. Křehká a v pořadí druhá instrumentálka, jíž dominuje výborně zahraná akustická kytara, je naproti tomu pravým opakem veškerého metalového a „operního“ běsnění.

Svižná She‘s In Love neskrývá hitové ambice, které samozřejmě Jon doslova zabije svým typickým, ojedinělým a majestátním chraplákem. Závěrečná Thorazine Shuffle je kapitolou sama o sobě. Klávesy v pozadí umocňují už tak dostatečně „zlý“ úvodní dojem a její sekané tempo a další maniakální vokální výkon JO z ní tvoří zcela grandiózní finále tohoto i po třech dekádách bez debat grandiózního opusu.

...orchestr stále hraje

Toto rozmanité, vysoce profesionální a intelektuální monstrum je daleko více než pouhým nahodilým experimentem. Už ve své době se Gutter Ballet významně zasadilo o zrod nové odnože žánru a stalo se významným mezníkem majícím bez debat zásadní vliv na budoucnost (nejen) progresivního těžkého kovu. Každý do drážek zasazený song zní zcela jinak, má svůj výraz, příběh, atmosféru. Přesto dohromady tvoří i nadále úchvatný a nezapomenutelný obraz své doby, který je prost hluchých míst, mizerné produkce, průměrných nápadů či hudebních výkonů.

Když o čtyři roky později Criss tragicky zahynul při autonehodě, svět ztratil talent, kterých se věru nerodí mnoho. Jeho duše a odkaz ovšem stále žijí i v podobě tohoto bez nadsázky mistrovského díla, které dokáže potěšit jak milovníky pravověrného metalu Made in America, tak i příznivce vážné hudby. Kanální balet navíc neztratil v průběhu let naprosto nic ze svého původního kouzla a jeví se mi naprosto trestuhodné, že se Savatage nejpozději po jeho vyslání do světa nestali globálně daleko úspěšnějším uskupením než formací, která nikdy nepokořila svůj tvrdou prací vydobytý kultovní status. Což pranic nemění na neoddiskutovatelném faktu, že se tento vysoce originální skvost stal na věčné časy pevnou součástí jedenáctialbového a z větší části fenomenálního hudebního odkazu, který je stále i po čtyřech dekádách náležitě vyhledáván, milován a hýčkán nejen pravověrnými vyznavači stylu. Of rage and war!

Tracklist:

01. Of Rage And War

02. Gutter Ballet