(P)alba Thomase Landerse

Hodně tvrdý rock, metal, občas i o krapet měkčí rock... Příběhy, koncerty, desky

RECENZE Český sci-fi thriller je poctou Grishamovi. Josef Rubáš, Laila

19.04.2019

Autor: Archiv autora knihy

Popisek: Josef Rubáš

Josef Rubáš (*1982) je absolventem právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni a v současnosti vykonává právní praxi v soukromé společnosti. Obdobně je na tom i hrdina jeho románu Adam Baxa. Hravost a snové prostředí, které těch skoro pět stovek stran provází, je pro Rubáše krásně vlastní. Připomíná to něco mezi procházkou ve snu, zarámovanou 3D krajinou, rozmáchlými surrealistickými básněmi a snahou o vyjádření vděku Johnu Grishamovi.

Čtyřiašedesátiletým Grishamem se sluší začít, protože jeho knihy se staly symboly a prorostly do mnoha dalších oblastí. Za všechny jmenujme Firmu, Případ pelikán, Porotu nebo Vyvolávače deště. V těchto strohých a na faktech založených případech ovšem Rubáš nepokračuje. Ani se na ně nesnaží navázat. Pro svůj debut na poli krásné literatury si zvolil vcelku nevšední téma a oblast, jak už bylo řečeno výše, jde o žánr sci-fi. Ten rozhodně nepatří mezi prvoinstanční klasiku a obvykle je tomu přesně naopak. Spisovatelé se přes fantasii (či fantasy) vypíšou a pak dají svým příběhům vcelku pevnou osnovu. Jmenuje typický příklad Juraje Červenáka, kterému jsme se v minulosti často věnovali. Ten se přes Conana nelítostného dostal až do Přešpurku, do série dobových detektivek o vyšetřování zločinů za vlády Rudolfa II. Habsburského.

Josef Rubáš jako vystudovaný právník využil principů a znalosti prostředí, což je jasné. O právničinu v jeho knize ovšem najde. Nabízí se proto otázka, co je v hutném románu, který vydává Kniha Zlín, tak jiné. My sami máme problém s definicí. Jak jsme napsali v anotaci k recenzi, titul se noří do jakési nepravděpodobné snové nálady, výrazně z ní vycházejí obrazy a popisy, často doprovázené barvami a prostředím. Příroda, déšť, detail kamery na monitoru, motorky, helmy, nahé tělo ve vodě. O pocitech to překvapivě není. V tomto momentě bude dobré zmínit, že tou skutečnou prvotinou autora byla sbírka poesie. To je ostatně typické i pro mnoho dalších tvůrců.

„Pokud to porovnám podle počtu let, tak básničky jsem psal devět let a román jen šest. Nejsem tak pomalý, jak to vypadá, jen mám opravdu hodně aktivit," uvádí Rubáš v rozhovoru s nakladatelem.

Ta jeho Laila je opravdu pozoruhodná a to, že ji psal v noci, mnohé osvětluje. Slovo ´laila´ (výslovnost je layl – ليل) mimochodem v arabštině znamená noc. Ano, ano, typické.

Nyní k ději.

Adam Baxa je asi čtyřicetiletý právník londýnské firmy Newton International. Má vše, co život dokáže nabídnout. Díky účinku stříbrných tobolek však zjistí, že v jeho perfektní paměti je mezera. A v jeho životě ještě větší. S Lailou se má všechno změnit. Laila je oslňující. Je jako vysněná ve Photoshopu, ale zároveň je něco víc než jen okouzlující obrázek. Adam se na ni chce dívat znovu a znovu. Nejprve aby poznal její krásu. A potom aby odhalil její tajemství, dohlédl až na dno těch hluboce modrých očí. Kdo je ta žena? Může někoho takového milovat? Může někomu takovému vůbec věřit? Na životně důležité otázky nejlépe odpoví smrt. Adam se musí rozhodnout. Tady a teď. Dvojitý boj o přežití začíná.

Ten pravý a poctivý thriller ovšem nečekejte. Charakteristických rysů tohoto žánru v knize až tolik není. Pevný děj tvoří především první kapitola (část) s jakýmsi policejním Kapitánem, potom ta závěrečná. Říkáme kapitola, jelikož jednotlivé části knihy jsou ohraničeny netypickými nadpisy a tvoří samostatné vyprávění (jsou i takové, které mají jen několik řádků). Kapitánem to rovněž končí. Děj se, aniž bychom chtěli vyzradit podstatu, motá okolo jistého zločinu, který se mohl a nemusel stát. Dotyčný Adam si to prostě nepamatuje. Je to také logické, protože pokud vám něco (chemie) dává energii, jinde vám (chemie) to zase bere. V případě Adama to je spíše paměť než naslouchátko v uších. Kapitán tak přijde s nabídkou, s dohodou, která nemá alternativu, je jediná možná a Baxa by ji měl přijmou. Ten se zprvu nechytá. Potom se vrací o nějaký ten měsíc nazpět (o rok) a procházíte (celý) jeho život. V něm hrají prim kolegové, jistý Henrik Maelström, manželka, láska, zášť, spalující touha po úspěchu (…„a Praha ti byla najednou malá…“). Ve třetí části navážete na tu první a dočkáte se rozuzlení.

Nás zaujal hlavně ten styl. Doopravdy je to jiný ráz psaní, se kterým se často nepotkáte. Nespěchá, netlačí, zato odhaluje, naznačuje, vypráví. Na Rubášově debutu překvapivě nebyl znát ani ten časový odstup. Je totiž logické, že v rozmezí několika let člověk píše a uvažuje jinak. Laila ne. Ta se drží kolejnic vyprávění, pořád se soustředí na detaily, dokonce jen na několik postav a pohrává si se vším, s čím se pohrát dá.

Od arabského názvu knihy přes ´fórek´ IIIXI, vyznání Grishamovi a možná i ten Havran E. A. Poa by se našel (Pád do Maelströmu). Jelikož je Rubáš ročník 1982, musela ho v dětství a dospívání bavit hravost Macourka a Vorlíčka, takže tu máme Létajícího Čestmíra, máme tu ten fantaskní Podskalského opus Bílá paní, máme tu úžas ze Spielberga v podobě Minority Report z roku 2002... Našli bychom toho víc. Barevnost některých jeho obratů připomíná Opilý koráb podobně jako pozdního Nezvala. Prostě těch paralel je v knize víc a ať už je autor užil vědomě, podvědomě nebo zcela nevědomky, jsou tam. Naštěstí se nám vyhnuly paragrafy, občanský zákoník a další prvky právničiny, které by nám akorát zamotaly hlavu.

Ke knize nemáme výhrad. Hovorový jazyk je užitý drobně, ale věcně, nenašli jsme jedinou gramatickou chybu. Je vidět, že odpovědný redaktor, v tomto případě Lukáš Foldyna, vzal svou práci hodně vážně. Chválit by se dalo dál...

Knihu doporučujeme nejen pro zcela jiný přístup ke psaní, ale předně kvůli té atmosféře. Ta nám mnohokrát udělala radost, tudíž jsme obří román vstřebali za čtyři dny.

Název: Laila
Autor: Josef Rubáš